Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vin i butikken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-13, 13:02   #41
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg er uenig i mye av denne liberaliseringen. Spesielt 7, 8 og 10. Men egentlig litt uenig i de andre også, med unntak av pol i butikk. Økte åpningstider vil selvsagt medføre økt salg og økt konsum. Og utesteder som roter med penger, de roter gjerne med overskkjenking og andre ting også. Og selvsagt bør de vurderes jevnlig.

Når det gjelder vin i parken, hvor går grensen mellom et koselig glass og ravende fulle folk på hver eneste lille grønne flekk i byen? Slik som det er i dag overser politiet de som drikker sivilisert, og kan enkelt fjerne de som drikker for mye.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Med unntak av øl-gardinene er jeg - som sagt - helt enig i dette.

Var det det du sa? Jeg leser at du var uenig i alle, bortsett fra pol i butikk? Trenger jeg kaffe? :rabla:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 13:02   #42
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Jeg vil beholde polet. Samfunnsmessig av grunnene som Heilo nevner, egoistisk sett på grunn av kunnskapen og utvalget som finnes på polet.

My thoughts exactly.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 15:48   #43
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vin i butikken

Mener dere virkelig på alvor at det bør være en statlig oppgave å sørge for at vinentusiaster har et godt tilgjengelig utvalg av kvaltitetsvin til en billig penge? Det argumentet for å beholde monopolordningen holder bare ikke. Eller mener dere at dette er en ordning vi bør innføre for andre varegrupper også? Utvalget av fisk er for eksempel ikke så bra i min nærbutikk, så et statlig monopol som sørget for at vi fikk rikelig tilgang til fersk og sunn sjømat av høy kvalitet hadde kanskje vært en god løsning på det? Statlig monopol på apotekdrift kunne vært et mer relevant eksempel i debatten, men det ser jo ut til at private er i stand til å selge medisin, så jeg tror vi heller bør satse på statlige fiskeutsalg for folkehelsens skyld.

Jeg er, av helse- og sosialpolitiske grunner, ikke tilhenger alkoholsalg i kolonialbutikken. Den motstanden omfatter også salg av øl, og jeg ville foretrekke at alkohol ble omsatt i egne utsalg med spesiell bevilling. Men det er ingen grunn til at disse skal være eid av staten, og jeg er ute av stand til å se at vi har behov for et statlig monopol for å ivareta det.

Importmonopolet på alkohol er allerede avskaffet, og Vinmonopolets utvalg er vel i stor grad avhengig av kompetansen i importleddet. Det samme vil vel gjelde private aktører om vi avskaffer monopolet.

Ben "in vino veritas" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 15:57   #44
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

En ting mange glemmer når de argumenterer for vin i butikk er at vinen ikke blir billigere av å selge den i butikk. Avgiftene er de samme (om ikke man går inn for å kutte dem også) og som andre før her har sagt så blir nok innkjøpene dårligere.
Tilgjengeligheten er veldig bra her til lands om man ser på befolkning, geografi og antall utsalg.
I Danmark og en del andre land man lett kan sammenligne seg med må man til spesialbutikker i byene for å få tak i god vin.

Det er ikke mye stas å handle vin på superbrugsen i Danmark.

Vi har slakteri og ysteri i nærheten og sånt liker jeg. Lokale varer og god service!
Jeg er ikke avhengig av å ha oster fra hele verden eller kengurukjøtt tilgjengelig på nærbutikken, men det er fint å ha kvalitetsost, gårdsutsalg for spekemat og slakter med kompetanse i nærheten.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 16:16   #45
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg er for vinmonopolet, slik det fungerer i dag, men gjerne med litt lengre åpningstider.

Årsakene til at jeg er for polet, er blant andre: kjøpekraften til vinmonopolet, som gjør at man kan få tak i gode viner, som det kan være vanskelig å finne andre steder, prispolitikken som gjør at veldig gode viner ikke er overpriset i forhold til dårligere viner, alkoholpolitisk, da det er mer kontroll over hvem som får kjøpt varene, og ikke minst - ekspertisen til de som arbeider på polet. Jeg syns det er flott å gå inn i en forretning og få kvalifiserte råd om hva jeg bør kjøpe av vin, noe jeg tviler sterkt på at damene i kassa på Mega kan gi meg.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 16:52   #46
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Benmurphy: jeg mener ikke at det per default skal være en statlig oppgave, av men pragmatiske årsaker så er det greit å beholde ordningen når den funker. Why fix it if it ain't broken?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 16:58   #47
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Privatiser gjerne pol-systemet, for all del. Men eg vil veldig gjerne behalde spesialbutikk-ordninga, og ikkje overlate vinutsalet til Kiwi.

- Og så trur eg det er lettare å gå forbi ein spesialbutikk, enn å la vere å plukke med seg ei flaske ein ikkje bør kjøpe i butikken. (Dermed vil eg gjerne slå eit slag for chocolatier-monopol i same slengen. )

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 17:19   #48
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg syns det er helt fint at vin og brennevin selges på polet. Ikke primært av hensyn til vinelskerne, men det er jo fint at de også ser verdien av et spesialutsalg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 17:35   #49
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Selv om jeg ikke er sosialist tenker jeg at det ikke er noe galt i å beholde en god statlig ordning. Hva er fordelene med å privatisere?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 17:48   #50
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg er nesten helt enig med venstre sin liste. Med unntak av det med at kommunene skal bestemme skjenketider selv.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 18:43   #51
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

For ordens skyld, importørene står for det gode utvalget av vin i Norge, de tar risikoen, og eventuelt tap om det ikke slår an, polet tar nesten utelukkende inn det som selger godt og er mainstream. Bare slik at man ikke forledes til å tro at staten foret oss med et utvalg bygget på godhet og omtanke. Markedskreftene rår big time også på polet. Et godt eksempel er billigvariantene, kartongvinen. Den står for 55% av vinsalget i Norge. Et utvalg privatiserte kjedeutsalg ville nok kunne gjort det samme, også kunne det dukket opp nisjebutikker. Det trenger ikke være svart hvitt; remavin eller vinmonopol.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 19:10   #52
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

For ordens skyld, importørene står for det gode utvalget av vin i Norge, de tar risikoen, og eventuelt tap om det ikke slår an, polet tar nesten utelukkende inn det som selger godt og er mainstream. Bare slik at man ikke forledes til å tro at staten foret oss med et utvalg bygget på godhet og omtanke. Markedskreftene rår big time også på polet. Et godt eksempel er billigvariantene, kartongvinen. Den står for 55% av vinsalget i Norge. Et utvalg privatiserte kjedeutsalg ville nok kunne gjort det samme, også kunne det dukket opp nisjebutikker. Det trenger ikke være svart hvitt; remavin eller vinmonopol.

Er det realistisk at flere kjeder vil tilby det samme også i periferien?

Selvsagt er det ikke godhet og omtanken som rår i polet, men systemet slik det fungerer i dag sørger i alle fall for at man slipper å bo midt i en storby for å få et bredt utvalg.
Jeg tviler på at det brede utvalget opprettholdes om det blir konkurrerende kjeder som skal stå for salg.

Hva mener du vil være den største fordelen ved å gå over til en privat løsning?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 19:34   #53
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.


Hva mener du vil være den største fordelen ved å gå over til en privat løsning?

Nå er ikke jeg sikker på at jeg skal kjempe den siden, da jeg som nevnt tidligere synes polet er greit og fungerer, dog med potensialet til noe modernisering. Men den største fordelen synes jeg som ved all privatisering vil være konkurransen, og muligheten for nisjeforretninger. Men om et hvert pol ville hatt livets rett i en slik situasjon vil jeg ikke garantere for, så på den måten kan det være en av pro pol argumentene. De små polene har heller ikke bredt utvalg (omlag 350 sorter, med alle varer) de har nok omtrent like smalt som man ville funnet i butikk.


Sist redigert av emm : 04-09-13 kl 19:40.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 19:51   #54
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nå er ikke jeg sikker på at jeg skal kjempe den siden, da jeg som nevnt tidligere synes polet er greit og fungerer, dog med potensialet til noe modernisering. Men den største fordelen synes jeg som ved all privatisering vil være konkurransen, og muligheten for nisjeforretninger. Men om et hvert pol ville hatt livets rett i en slik situasjon vil jeg ikke garantere for, så på den måten kan det være en av pro pol argumentene. De små polene har heller ikke bredt utvalg (omlag 350 sorter, med alle varer) de har nok omtrent like smalt som man ville funnet i butikk.

Det er det siste jeg er usikker på. De små polene er i distrikt hvor jeg tviler på at jokerbutikker eller Coop marked ville ført tilsvarende utvalg. En annen ting er at polene på små steder tar inn det man ønsker uten at det koster ekstra. Det vil selvsagt også private kunne tilby, men jeg tror sjansen for det er ganske liten med mindre de får strenge retningslinjer å følge.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 20:18   #55
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Men å ta inn det man ønsker kan jo alle gjøre om man hadde lisens til å selge? Jeg vil tro at nettutsalg vil være en stor del av omsetningen til eksempelvis en vinutsalgskjede med lisens.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 20:34   #56
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg syns ikke distriktspolitikkargumentet er særlig godt. Det bør rett og slett ikke være en statlig oppgave å sørge for at alle har enklest mulig tilgang til et rikholdig utvalg av alkoholholdige drikkevarer til lavest mulig pris. Det er det dere argumenterer for, er det ikke?

Staten, og kanskje kommunene, skal naturlgivis regulere alkoholomsetningen, men jeg ser virkelig ingen grunn til at den skal stå for forretningsdriften. Vinmonopolets butikker og distribusjonsnett bør selges. Om noen syns det blir uutholdelig på landet uten en god riesling kan de sikkert flytte.

Ben "sometimes life is unfair" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 20:45   #57
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Et argument, det jeg mener er det eneste beviselig fornuftige tungtveiende i debatten, må være å beholde polet som et alkoholpolitisk virkemiddel. På bakgrunn av det synes jeg det veier tungt å beholde det, det vil kreve enormt med kontroll for å holde et hvert miniutsalg på "matta" til en hver tid.

Når det kommer til behov, etterspørsel og tilgang har jeg kanskje over gjennomsnittet mer tro på frie markedskrefter. For selv polet må gå med overskudd, og kan ikke et lite pol stå seg i distriktet tror jeg ei heller det vil bestå i dagens marked. De subsidierer ikke pol, gjør de? Monopol er virkelig ikke en modell jeg liker, men med Vinmonopolet som med skjenkesteder trengs vel en viss annen struktur. Og ettersom jeg har forstått har både Norge og Sverige mindre samfunnsmessige problemer med alkomisbruk enn sammenlignbare land der det er fri flyt. Om jeg ikke husker feil. Jeg vil tro vinmonopol er en del av grunnen til det?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 20:48   #58
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vin i butikken

Sitat:

For selv polet må gå med overskudd, og kan ikke et lite pol stå seg i distriktet tror jeg ei heller det vil bestå i dagens marked.

Det er det vinmonopolet sørger for i distriktene, er det ikke? At de kan gå med overskudd nettopp fordi det er monopol? Flere utsalg hadde muligens spredd omsetningen mer enn økt den. Et godt distriktspolitisk virkemiddel. Ja til god Riesling i distriktene!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 20:50   #59
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Tja, hvis du snakker i butikk. Om vi snakker lisensutsalg så vil de enten konkurrere eller bli utkonkurrert. Man kunne jo hatt krav til utvalg for å få lisens, feks.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 20:58   #60
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg syns ikke distriktspolitikkargumentet er særlig godt. Det bør rett og slett ikke være en statlig oppgave å sørge for at alle har enklest mulig tilgang til et rikholdig utvalg av alkoholholdige drikkevarer til lavest mulig pris. Det er det dere argumenterer for, er det ikke?

Staten, og kanskje kommunene, skal naturlgivis regulere alkoholomsetningen, men jeg ser virkelig ingen grunn til at den skal stå for forretningsdriften. Vinmonopolets butikker og distribusjonsnett bør selges. Om noen syns det blir uutholdelig på landet uten en god riesling kan de sikkert flytte.

Ben "sometimes life is unfair" Murphy

Hva er dine argumenter for at ikke staten skal stå for omsetningen?

Om noen synes statlig monopol er for kjipt kan de sikkert flytte. (Om det er et slikt nivå som ønskes på debatten)

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no