Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Problemer med konsistenser og blandet mat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-15, 19:08   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Problemer med konsistenser og blandet mat

Eldstemann har så lenge jeg kan huske omtrent hatt problemer med blandet mat og ulike konsistenser. Jeg har tenkt at dette går seg til. Nå er han blitt 8, og det er ingen bedring i sikte.
Han spiser poteter, men ikke potetmos. Han spiser gulrøtter og brokkoli, men ikke brokkolipure. Ingen typer mos/pureer, ingen sauser. Kanskje bortsett fra tomatsaus på pizzaen. Ikke på pasta.
I dag prøvde jeg å ta han med på matlagingen. Vi lagde tomatsuppe, delte opp pølser og kokte makaroni, og så hadde vi alt i en ildfast form, tok ost på halve og satte i ovnen. Alle delene spiser han. Men når det ble blandet slik, så ble det feil. Han spiste en og en makaroni, en og en pølsebit. Fikk han mer i munnen begynte han å brekke seg.
Jeg merker at jeg er lei. For her sitter alt i hode på han, og jeg aner ikke hvordan vi kan løse dette.
Er det noen som har vært borte i lignende og har noen gode tips?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 19:22   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med konsistenser og blandet mat

Det er jo ganske vanlig at kresne barn ofte har større problemer med konsistenser enn smak. Hiawata har vært sånn. Nå er han 10, og det begynner å bedre seg. For min del har det ikke vært så stort irritasjonsmoment. Jeg har servert maten stykkevis og delt, også har hver og en kunne blande det man vil. Hiawata spiste til og med helt inntil i høst ofte av et sånt barnefat, med forskjellige rom til den ulike maten. Jeg tenker at å ikke stresse med det er det beste, også går det etterhvert over. Hiawata liker fremdeles ikke saus særlig godt, men det plager meg ikke nevneverdig. Etterhvert har han vært villig til å smake litt på spaghettisaus, og nå kan vi blande kjøttet oppi, framfor å servere det ved siden av. De er fremdeles ganske små når de er åtte, altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 19:24   #3
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.036
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med konsistenser og blandet mat

Begge mine har vært / er sånn. Storebror har ellers vært veldig fleksi på mat.
Jeg tror han var 7-8 før han spiste sånne retter du beskriver, samme med kjøttsaus og lasagne. Han synes fremdeles ren mat er best.
Lillesøster spiser ikke noe blandet.
Ingen av dem spiser wokgrønnsaker eller andre varme blandinger av grønnsaker.

Jeg gir der tid, har alltid mange rene grønnsaker og unngår stor bruk av blandinger.
Vi øver med lillesøster på å plukke ut det hun vil ha, skiller maten for henne. Gjorde det med storebror også før.
Det er ikke uvanlig å mislike blandet mat for barn. Jeg gir det tid og tilpasser passe mye.

Mine barn er ellers ikke kresne. Storebror liker uvanlig mye. Lillesøster er vanlig fireåringssær, men spiser det meste.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 19:26   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.036
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med konsistenser og blandet mat

Jeg har en venninne som ikke liker saus. Det lever man godt uten. Jeg elsker saus, men det er jo bare fett...

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 19:31   #5
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Problemer med konsistenser og blandet mat

Jeg er nok kanskje litt utålmodig. Jeg føler bare at middagene fort blir ensidig i lengen. Ingen gryter, former, ingen mos, kjøttkaker/fiskekaker. Eneste suppen som funker er tomatsuppe.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 19:36   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med konsistenser og blandet mat

D et går jo an å lage potetmos, bare ta av en til ham først. Samme med gryter. Jeg har ofte stekt kjøtt, men tatt av kjøtt til ham først.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 19:39   #7
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.036
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med konsistenser og blandet mat

Vi har nesten aldri gryter og former nei. Vi har fiskegrateng og lasagne av og til. Gryte noen ganger med gjester.
Kjøttkaker har vi. Lillesøster får med minst mulig saus.
Vi har noen supper, pleier plukke ut fiskestykker til lillesøster, men det slår ikke maks an.

Vi spiser mye ulikt, men jeg justerer ofte litt underveis og lar være å blande alt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 20:00   #8
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Problemer med konsistenser og blandet mat

Sliter med blandet mat hos 11-åringen her også... Har spiser en og en sort i gryterett. Til stor irritasjon i alle år, men nå ser det endelig ut som det begynner å bedre seg.. men han er en kløpper på gourmet-mat og uvanlige smaker, merkelig nok.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 20:03   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.036
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med konsistenser og blandet mat

Jeg har tilpasset mindre og mindre etter hvert som de er blitt eldre. Til storebror sitter jeg aldri og deler opp en gryterett mer for eksempel, jeg lærer ham at han får la det han ikke vil ha ligge.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 15:11   #10
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemer med konsistenser og blandet mat

Jeg var sånn som barn og fikk heldigvis tilpasset mat til jeg kom over det, enkelte ting hang igjen veldig lenge og jeg tror nok jeg var i tenåra før jeg spiste det meste. Frem til det fikk jeg egen mat om det var saus og stort sett tilpasset grønnsakene. Fortsatt er jeg skeptisk til en del ting, men det er heldigvis enten ting det er lett å velge vekk (feks ketsjup) eller sånt som man ikke møter på så ofte (feks ertesuppe).

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 15:17   #11
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Problemer med konsistenser og blandet mat

Smøre meg med enda mer tålmodighet med andre ord..

.. og joda jeg lager en del av disse tingene, og tar av til eldstemann før jeg har i saus/moser ol.
Det jeg syns er litt dumt, er at det smitter over på minstemann, som da ikke vil ha, bare fordi storebroren ikke vil ha.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no