Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lær meg å spise/like fisk

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-12, 21:30   #1
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Lær meg å spise/like fisk

Dette er litt flaut, men jeg liker altså ikke fisk.

Jeg blir uvel bare av lukten, og kan f.eks ikke gå forbi en fiskedisk i butikken. Jeg er ekstremt var på "ting" i maten min, så det kan overhodet ikke være bein, skinn eller annet tøys, om jeg skal klare å få spist det.

Sånn før det kommer kommentarer, så har jeg litt issues med mat, så det handler ikke bare om å ta seg sammen. Men jeg må lære meg å spise det, om ikke annet så for ungene sin skyld, de spiser jo ikke fisk de heller, når ikke jeg gjør det.

Hva kan jeg begynne med, for å i det hele tatt klare å spise noe? Så en oppskrift på godfisk.no, laksetaco, kan det være noe å prøve med? Drepe fiskelukt og smak med tacokrydder kan kanskje funke?

Tar i mot tips med takk!

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 21:33   #2
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Tacolaks I pita sammen med en god guacamole og andre grønnsaker

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 21:36   #3
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Laks er en ganske særegen smak, sammenlignet med f.eks hvit fisk. Det kan hende du ville finne det enklere å begynne med noen av de litt milde, "smaksløse" fisketypene.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 21:39   #4
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Torsk dampet med soyasaus, hvitløk og ingefær. Mild fisk, sterke smaker. Og kjøp fersk fisk, den har minst fiskete lukt og smak.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 21:40   #5
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Jeg ville nok også heller begynt med hvit fisk. Disse frossenpakkene med gourmettorsk du finner i alle dagligvarebutikker er en god start. Server poteter, kokte gulrøtter og eggesmør til. Ganske "snill" smak.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 21:40   #6
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Lettsalta torskefileter uten bein med eggesmør og wokka grønnsaker?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 22:06   #7
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Hvit fisk altså. :noterer:

Eggesmør, hva i all verden? Egg og smør, den skjønner jeg, men piskes? Varmes?

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 22:09   #8
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Kok egget hardt, del det i små firkanter og ha det i smelta smør. Det er knallgodt.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 22:11   #9
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Kok eggene og smelt smør. Hakk så egget opp i smøret. Jeg liker litt salt, pepper og vårløk oppi, men sistnevnte er ikke noe must. Skal jeg gjette på mengde bruker jeg kanskje 100g smør og 2 egg til en middag for oss 4.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 22:30   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.976
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Jeg går mot strømmen og anbefaler laks. Jeg har alltid likt laks, men var sterkt skeptisk til hvit fisk i mange år. Litt av samme årsak som deg, for jeg var livredd for bein og skinn.

Vi putter lakseskiver i ildfastform og steker det i 15 minutter. Det serveres med wokede grønnsaker, ris og soyasaus. Dette går ned på høykant hos både store og små, og mine små er særdeles kresne. Snuppa spiser hvit fisk bare under tvang, men laks protesteres det ikke på (som meg da jeg var yngre).

Jeg har lært meg å like fisk. Men det tok litt tid. Startet med det jeg faktisk kunne spise og har forsøkt meg på stadig nye ting. I helgen var jeg på fiskerestaurant og storkoste meg. Så det er mulig å konvertere til å bli fiskeelsker.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 22:32   #11
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Først og fremst kan det kanskje være greit å få noen andre til å tilbrede fisken. Når du har såpass problemer er det kanskje greit å slippe og forholde seg til den rå fisken.

Så skal jeg banne i kirka. Hva med å starte med Findusprodukter. De har en del varianter av hele fiskestykker som er panert. Den som heter fransk fiskegrateng er hel fisk med "lokk" av kavring, sitron og persille. Ellers har de steketorsk, lettpanert torsk og fish and crisp.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 22:32   #12
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Jeg måtte begynne med hvit fisk. Laks er en særegen smak, som det tok tid for meg å like. Men nå elsker jeg det! Hvit, panert fisk var starten for min del. Om du ikke vil mekke selv, så kan du prøve pakkene med "Fish and crisp" fra frysedisken. Jeg synes de er gode med søt chilisaus, salat og ris til.

Og jeg begynte på samme nivå som deg. Jeg ble aldri servert fisk jeg klarte å spise som liten, men det skal jammen sies at foreldrene mine ikke var noe særlig på å tilberede fisk, heller. Så jeg mener meg litt unnskyldt. Nå har vi hatt fisk til middag tre ganger i uken i noen år, på mitt initiativ. Så det går an å bli glad i fisk, selv om man ikke tålte hverken synet eller lukten i utgangspunktet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 22:51   #13
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Spis rå laks. Det smaker ikke fisk, det smaker godt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 22:56   #14
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Supert med alle tips, tusen takk!

Og så godt det er å høre at flere har lært seg å like fisk, dette lover godt!

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 00:18   #15
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Jeg tenker Sushi av kveite og laks f.eks., det er helt ren fisk, ingen ben, luktsvak, det smaker bare usedvanlig godt. :sulten:

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 00:22   #16
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.778
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Tunfisk (fersk, asså!!!) er veldig godt og "føles" mer som kjøtt i konsistensen.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 00:26   #17
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.404
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Det som får min mann til å spise fisk er enten sushi eller laks med sitronpepper bakt i ovn og til det har vi tagliatelle i kremet pestosaus. På tallerkenen blander han alt sammen og drysser på enda mer sitronpepper. Han liker hverken smak eller konsistens, men med dette funker det.

Ja, og så spiser han fish and chips.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 08:12   #18
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Rødspettfileter (ferdig filtert uten skinn og bein fra fiskedisk) er sikkert en fin nybegynnerfisk for deg. Den er delikat og mild på smak, smaker liksom ikke så mye fisk!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 08:22   #19
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Jeg tror trikset er skikkelig godt tilbehør og begynne med bare litt beinfri fisk.

Noe som er virkelig superpopulært hos alle hos oss er å lage fiskepinner med Jarlsberg.

Stek poteter i båter i ovnen. Bruk små torskebiter (Torskeporsjoner, de har de på rema) og del opp i ganske små biter, (vanlige fiskepinner/halvstr. av vanlige fiskepinner), rull i hvetemel, dypp i pisket egg og deretter i firnraspet Jarlsberg. Stek i panne med Vota-olje el. på middels varme til de er crispy, legg på bakepapir. Server med stekte grønnsaker, eller bare rå som kan dyppes, aïoli, ketchup og potetbåtene.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 08:25   #20
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å spise/like fisk

Fiskegrateng er også veldig populært, ha mer grateng enn fisk i begynnelsen () og bruk masse makaroni. Ha gjerne i brokkolibuketter og server med raspet gulrot, poteter og smeltet smør. Plukkfisk er fint for folk som egentlig ikke liker fiks og hvis du leter her på FP så skal du finne de engelske fiskekakene mine, de er kjempegode og smaker mer løk og potet enn fisk.

Jeg tror hemmeligheten er å ikke ha så mye fisk pr. porsjon i starten, være raus med melkeproduktene (rømme på laksen, gode sauser, smeltet smør) og heller knipe inn igjen på det etter hvert.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 21-11-12 kl 10:26.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no