Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ferdiglagd pepperkakedeig

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-12, 10:06   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Zintara: glimrende! Da er oppskriften i boks, tusen takk. Skal prøve denne neste helg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 11:25   #42
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Hadde tenkt å kjøpe Lierne sin for der har jeg bodd Men selges de virkelig kun på ICA supermarked? For det har vi ikke her ihvertfall..

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 11:46   #43
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Vi kjøper hos Baker Hansen - de er kjempegode.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 12:49   #44
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Har alltid brukt Ikea sin, og er fornøyd med den. De blir sprø her ihvertfall, men man må passe på å kjevle de godt nok ut - altså ikke for tykke Men kjipt med palmeolje da...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 12:50   #45
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Kaker av hjemmelaget deig er faktisk så mye bedre enn kaker av kjøpedeig, at jeg skjemmes av tanken på alle de årene jeg brukte kjøpedeig. Ikke minst siden det å lage pepperkakedeig viste seg å ikke akkurat være rocket science.

Nåja, det kommer an på hva som menes med "kjøpedeig". Den jeg bestiller fra Bakefri (glutenfritt bakeri) er så å si hjemmelaget. Det er sikkert ikke rocket science, men mentalt er det deilig å kunne krysse av én ting i alle fall. Jeg skal ellers bare bake ett slag selv i år, begynner jeg å bake mer, blir det så store mengder at det ikke blir spist opp.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 12:58   #46
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Jeg kan i hvert fall si at Meny sin deig er MYE bedre enn Ikea sin, etter vår smak. Nå har jeg bakt 3 brett pepperkaker, og de smaker himmelsk. Dessuten er den vel billigre enn Ikea sin.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 15:37   #47
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg kan i hvert fall si at Meny sin deig er MYE bedre enn Ikea sin, etter vår smak. Nå har jeg bakt 3 brett pepperkaker, og de smaker himmelsk. Dessuten er den vel billigre enn Ikea sin.

Meneeeh, har de flere typer på Meny? Hvilket merke er det? Kanskje jeg skal forsøke en boks da. Snuppa skal ha juleverksted med bl.a. pynting av pepperkaker så det må bakes en hel del... Jeg liker ikke pepperkaker selv, så jeg aner ikke hvordan de skal smake liksom

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 15:39   #48
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Jeg har smakt bittelitt av IKEA-pepperkakene nå (tåler dem egentlig ikke, men måtte bare prøvesmake), og jeg synes de var kjempegode, jeg. Mannen og vesla gomlet dem i seg, så her tror jeg vi kan si at det funket. Kjipt med palmeoljen da, det slo meg ikke å sjekke det. Da tar vi bare en annen neste år - eller lager deig sjøl.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 16:48   #49
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg kan i hvert fall si at Meny sin deig er MYE bedre enn Ikea sin, etter vår smak. Nå har jeg bakt 3 brett pepperkaker, og de smaker himmelsk. Dessuten er den vel billigre enn Ikea sin.

Ja, de er virkelig knallgode!
Izzi, det er Meny sin egen deig, det står på boksen.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 20:48   #50
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.926
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Ja, de er virkelig knallgode!
Izzi, det er Meny sin egen deig, det står på boksen.

Nice! Skal teste den

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 13:16   #51
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Pepperkakene til IKEA har vond bismak, så den deigen er forbudt her i huset. Jeg har ikke den beste smakssansen, men jeg vet alltid når jeg har fått servert IKEA-pepperkaker.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 13:22   #52
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Jeg så på innholdsfortegnelsen til Bjørken sin da jeg var i butikken her om dagen, og det eneste som kom i nærheten av å ligne på olje var Smør. Det stod ikkenoe om olje, matolje, vegetabilsk olje eller annet snusk. Det stod ikke margarin heller mener jeg. :måsjekkeengangtil:

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 13:25   #53
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.889
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

300 g smør
5 dl sukker
1 dl sirup
1 ss malt ingefær
2 ss kanel
1 ss malt nellik
2 ts malt kardemomme
1 ss natron
2 dl vann
1,5 liter (900 g) hvetemel

Rør mykt smør, sukker og sirup godt sammen. Ha så i krydder og natron og deretter vann.
Ha i det meste av melet, resten av melet knas inn på bakebordet.
La deigen hvile minst 1 døgn i kjøleskapet enten i plastfolie eller en lufttett beholder.

Deigen blir fort myk i romtemperatur, så ta ut små biter fra kjøleskapet og kjevl ut tynt.
Stekes på 200-225 grader i 4-5 minutter.

Jeg har to oppskrifter som ligner dette, men begge er med Kremfløte og starter med å smelte smør i kjele og tilsette sukker og sirup og varme til sukkeret har smeltet. Så krydder, så mel og stå natta over.

Pepperkakene bli tynne, mørke, sprø og altfor gode. Fine å kjevle.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 13:26   #54
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Nevermind, jeg googlet og fant ut at den hadde margarin i seg. :målesebedrenestegang:

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 13:42   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdiglagd pepperkakedeig

Ikea sin har litt bismak av såpe. Men jeg ser nå at alle de )&/%&% kjøpedeigene inneholdr palmeolje, så da kjøper jeg uansett ikke mer deig, men lager selv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no