Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-12, 18:17   #1
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

To ting på en gang:
Jeg klarer aldri å lage ordentlig glasur til pepperkaker og pepperkakehus. Jeg lager av melis, eggehvite og vann, men den blir aldri tykk og klissete nok. Jeg klarer f.eks aldri å sprøyte den på slik at jeg den ligger slik jeg vil. Ikke si at jeg må ha mer melis-jeg pøser og pøser på- det må være noe annet som mangler?

Og så lurer jeg på hvor jeg får tak i en god kakesprøyte (heter det det?) som jeg kan bruke både til krem og kakeglasur.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 18:22   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Du må droppe vann. Bruk en dråpe sitron i stedet. (Og da mener jeg én dråpe, altså.)

Og rør lenge. Jeg bruker miksmaster.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 18:27   #3
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Har du en oppskrift?
Blir den stivere av å røre lenge, altså? Jeg blander noen sekunder med en spiseskje, jeg. :enda mer :

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 18:31   #4
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Pisker du hvitene stive før du blander i melis? Viktig! Stivpisk, bland i melis lenge og vel og tilsett en dråpe sitron. Evt. en teskje natron til 500 gram melis og 3-4 hviter.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 18:34   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Ja, den blir stivere av å røres lenge.

Jeg blander bare på slump.
Én eller to eggehviter, avhengig av hvor mye jeg skal ha
Melis i så store mengder at det begynner å bli stivt.
Deretter på med miksmaster og rør.
Hell på mer melis hvis det ikke ser ut til å være stivt nok. (På to eggehviter trenger du trolig en hel pakke melis, kanskje mer?)
Når det ser ut til å være passe tykt, rører du lenge. Test om glasuren er ferdig ved å klemme litt glasur mellom tommel og pekefinger. Når du drar fingrene fra hverandre, skal glasuren forme en spiss topp på begge fingrene.

Edit: Jeg glemte å si at du må piske eggehvitene stive først, som Bomull sier. Ikke helt uvesentlig, nei …

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 18:34   #6
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Bomull: Eh nei, jeg har nok ikke gjort det.
Så nettopp på pepperkakehusene til Teofelia i en annen tråd, og det er akkurat sånn glasur jeg ønsker å få til.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 18:41   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Jeg bruker oppskriften til Peggy Porschen

Og la den stå å piske lenge i kjøkkenmaskin. Da blir den skimrebde hvit og så tykk at du kan sprøyte den nedover som istapper.

Og om du ikke vil kjøpe ordentlige kakepyntespisser så kan man bruke sånne litt stive ziplockposer og klippe av et hjørne.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 18:43   #8
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Jeg tror jeg vil kjøpe ordentlig kakepyntspiss, faktisk. Hvor selger de sånt?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 18:51   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tror jeg vil kjøpe ordentlig kakepyntspiss, faktisk. Hvor selger de sånt?

Cacas har nettbutikk, ellers har Traktøren, Jernia og store Obs-butikker. Jeg vil anbefale å kjøpe et Wiltonsett.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 19:04   #10
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Ok, takker! Kakedingsshopping i morgen!

Forresten, jeg har ikke kjøkkenmaskin- (hadde jeg vært En Som Har Kjøkkenmaskin, ville jeg neppe startet denne tråden ) kan jeg bruke stavmikser?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 19:27   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ok, takker! Kakedingsshopping i morgen!

Forresten, jeg har ikke kjøkkenmaskin- (hadde jeg vært En Som Har Kjøkkenmaskin, ville jeg neppe startet denne tråden ) kan jeg bruke stavmikser?

Har du ikke miksmaster heller? Hvis ikke kan du trolig bruke stavmikser.

Jeg kjøper Wilton-produkter på Ebay. Det er gjerne godt under halve prisen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 19:29   #12
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Nei, jeg har ikke miksmaster heller.
Men jeg knar brød og boller og lager kjøttkaker fra bunnen av, altså. :muskuløs:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 21:18   #13
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, jeg har ikke miksmaster heller.
Men jeg knar brød og boller og lager kjøttkaker fra bunnen av, altså. :muskuløs:

Da kan du vispe for hånd også. Stålvisp, glass- eller stålbolle, og visping i 15 minutter (i følge Schønberg Erken).

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 21:45   #14
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Jeg sparer på tomme ketchupflasker som jeg vasker godt og fyller med melisglasur. Enkelt også for ungene og lite søl.
Bruker melis, eggehvite og noen dråper sitronsaft + evt. Konditorfarge.

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 21:45   #15
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Eg fekk nettopp i posten ein liten herlighet frå 60/70- talet, kjøpt på Epla.
https://epla.no/samler/produkter/526390/. Dette er jo først og fremst ei kjeksmaker, men skal også kunne brukast til dekorering.



Veldig bra kvalitet Ser at dei er etterspurt på nettet, og finst på Ebay
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trks...at=0&_from=R40

Men eg har aldri prøvd moderne presser, så dei er kanskje like bra. Veit ikkje i kva grad dei er velegna for krem og glasur, men i følge bruksanvisninga så skal det fungere. MEN eg er ikkje fremmed for at ein plastpose kan gjere god nytte også

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 23:49   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Jeg har en slik trykksprøyte (av nyere årgang, dog). Den er super å lage rosetter med, men til streker, border og andre ting som ikke skal bygge i høyden, foretrekker jeg pose med ståltupp.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 00:03   #17
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Jeg kjøpte en eske på Europris til rundt 60,- med flere forskjellige sprøytedubeditter (type trekkspillflasker i ulike størrelser ol) og tilhørende munnstykker. Har testet på pepperkakehuset med stort hell. Har også brukt den største sprøyteflaska til kakedeig.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 00:52   #18
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg fekk nettopp i posten ein liten herlighet frå 60/70- talet, kjøpt på Epla.
https://epla.no/samler/produkter/526390/. Dette er jo først og fremst ei kjeksmaker, men skal også kunne brukast til dekorering.



Veldig bra kvalitet Ser at dei er etterspurt på nettet, og finst på Ebay
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trks...at=0&_from=R40

Men eg har aldri prøvd moderne presser, så dei er kanskje like bra. Veit ikkje i kva grad dei er velegna for krem og glasur, men i følge bruksanvisninga så skal det fungere. MEN eg er ikkje fremmed for at ein plastpose kan gjere god nytte også

Sånn har jeg. Kjøpte den for noen år siden på jernia, men er veldig lik i utseende. Men jeg bruker den til å lage kjeks da, ikke dekorere kaker. Syns jeg har bedre kontroll når jeg bruke sprøyteposer og tipper.

Men dersom du er ute etter kjeksoppskrifter til pressen kan du søke etter spritz cookies. Jeg bruker å lage noen med rømme og de blir veldig gode.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 14:22   #19
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Glasur til pepperkaker og sånn sprøytedings

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, den blir stivere av å røres lenge.

Jeg blander bare på slump.
Én eller to eggehviter, avhengig av hvor mye jeg skal ha
Melis i så store mengder at det begynner å bli stivt.
Deretter på med miksmaster og rør.
Hell på mer melis hvis det ikke ser ut til å være stivt nok. (På to eggehviter trenger du trolig en hel pakke melis, kanskje mer?)
Når det ser ut til å være passe tykt, rører du lenge. Test om glasuren er ferdig ved å klemme litt glasur mellom tommel og pekefinger. Når du drar fingrene fra hverandre, skal glasuren forme en spiss topp på begge fingrene.

Edit: Jeg glemte å si at du må piske eggehvitene stive først, som Bomull sier. Ikke helt uvesentlig, nei …

Takk! trengte en innføring i hvordan lage melisglasur, skal dekorere mini utgaven av huset vårt i dag :-)

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no