Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Bør forbud mot synlig godteri og brus i butikkene innføres?
Ja, det hadde vært bra. 42 31,34%
Nei. 86 64,18%
Vet ikke. 6 4,48%
Deltakere: 134. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-10, 20:09   #81
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Og kjøp dagbladet i dag og sjekk om du har diabetes.....

Står det i Dagbladet om jeg har diabetes eller ikke?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 20:16   #82
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Teo: Det blir omtrent som når du har kjøpt lodd i skolekorpsets spekeskinkelotteri; kjøp lokalavisa etter trekningsdato og se om du har vunnet. Dagbladet har sikkert liste på sidene 3-7, 8 og 12 med de heldige diabetesutpekte.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-10, 02:08   #83
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Står det i Dagbladet om jeg har diabetes eller ikke?

Jepp!!! Så enkelt er det.

Neida, det var en spøk. Men fra spøk til alvor.. jeg lærte en gang at når jeg ble trøtt og slapp så var det fordi at blodsukkeret var lavt. Da måtte man spise noe søtt så ble man i bedre form. Nå har jeg lært at hvis jeg blir trøtt og sliten så er blodsukkeret for høyt og det siste som gjør meg i bedre form er noe søtt.
Artikkelen i Dagbladet kan fortelle om man er i faresonen for å få eller ha diabetes. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få den sykdommen. Fins ikke et menneske i min familie med diabetes.
Det kan lønne seg å be om å få sjekket blodsukkeret en gang i blant.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 20:59   #84
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Selvsagt blir man påvirket av det man ser. Jeg ser lottodisken og tenker: hmm, kanskje jeg skulle kjøpe en lottokupong? Og så kjøper jeg kanskje en lottokupong en gang i mellom og noen ganger gidder jeg ikke eller har ikke lyst. Hadde de fjernet lottodisken, hadde jeg helt sikkert glemt at det var noe som het lotto. Men hva så? Om JEG slutter helt å spille lotto, så har det ingen verdens ting å si verken for min egen del eller for samfunnets del. De spillegale som ødelegger seg selv, og som ved dette kanskje belaster samfunnet, glemmer da ikke lottoens eksistens selv om disken på Kiwi er borte. Det er det jeg vil frem til. Å skjule og fjerne vil bare påvirke de som egentlig ikke trenger å påvirkes. Det man får fram, er et signal om at lotto ikke er av det gode.

Er det ingen som forstår hva jeg prøver å si her?

Sorry, jeg har ikke vært på internett siden siste svaret jeg skrev tilbake.


Jeg er enig i at de som aboslutt vil ha det, vil fortsatt få det i seg. Men poenget mitt er at plassering og eksponeringen er betydningsfullt. Slik at både de som har vanlige kostholdproblemer, og de som har ekstreme, vil miste endel av presset de opplever fra eksponeringen om synligheten var fjernet. (Jmf spilleautomer.) Det ville minsket størrelsesordenen på problemet, fordi egenstyrken til invidene ville opplevd mindre motstand. Momentet med hva de har lyst på i grunn og agere ut i fra, vil fortsatt være der. Men momentet med hva de blir påvirket av med eksponering, vil forsvinne.


Med tanke på omfanget av helseproblemene direkte relatert til kosthold,
så er det ganske utrolig at de som bestemmer hvor eksponert alle skal bli av produktene hver dag, er kun selskapene som tjener seg rike..


Mindre eksponering ville hjulpet de som er syke eller som er på vei til å bli det, i en viss grad, slik at omfanget med helseprobleme vil minskes. Nøyaktig hvor mye det vil minske, vil vel bare kunne vises om det hadde blitt prøvd ut. Vi alle vet vel effekten av synlighetene til produktene? Og for de som ikke har erfart det, så kan vel en logisk refleksjon over at produsentene ikke ville betalt for reklamen (den uungåelige synligheten) om det ikke var fordi den var virkningsfull.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 10:45   #85
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Hva vi har i oss og hva vi fristes av, og hva vi gjør med det må vi ta ansvar for selv. Vi kan ikke beskyttes mot alt. Vi må selv ta ansvar for de valgene vi tar.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 11:51   #86
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Jeg er absolutt for dette. Når barnehager +++ setter seg mot en sukkerfri linje, samfunnet ellers skriker om at barn får for mye godteri og mer hull enn før +++ hvorfor kan man ikke innføre et slikt tiltak da? Go for it !

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 12:32   #87
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Voksne folk burde kunna tenka litt sjølv. Det får vera måte på kva staten skal blanda seg inn i synest eg.

Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no