Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julebakst!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-07, 20:58   #1
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Julebakst!

Hvor mange sorter baker dere og når begynner dere?

Jeg har så lyst til å begynne, men er litt nervøs for at det er for tidlig og at det blir dårlig?

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 21:02   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julebakst!

Vi baker 6 sorter, + at jeg baker vørterkake og julebrød. De to siste kan fryses, så de skal jeg bake alt til helgen.

Tørre småkaker kan gjerne bakes en stund i forveien, så jeg begynner så smått med pepperkaker når det er 2-3 uker igjen til jul.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 21:03   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst!

Vi har begynt. Erfaringen tilsier at det spises mest i førjulstiden. Også har man best tid tidligst i adventa også .

Jeg vet ikke hvor mange sorter det blir i år - men kakemenn og pepperkaker er i boks. De skal pyntes i morgen etter planen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 21:38   #4
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.900
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julebakst!

Vi pleier ikke å bake så mange sorter, men ser for meg at det blir litt i år, da LilleVenn begynner å bli ivrig på bakingen... Vi baker pepperkaker, kakemenn, konfektkaker og Cola kaker. Muligens peppernøtter også...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 21:54   #5
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julebakst!

Nesj.. vet ikke?
Jeg skal bake pepperkaker med 5åringen og "kjæresten" på onsdag, og så blir det ihvertfall sjakkruter og vepsebol i tillegg. ''Jeg har fått hjemmelaget pålegget i frysen!

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 22:32   #6
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.920
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst!

Baker syv sorter + delfiakake, den regnes ikke som en av de syv slagene. Jeg tenkte jeg skulle bake et par slag i helga. Det er ikke for tidlig å starte nå. Vi spisser ikke mye julekaker i adventstida, for her har jeg lagt ned forbud å spise av kakene før julaften. Bortsett fra at alle får lov til å spise litt samme dagen som vi baker, da.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 22:41   #7
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst!

Jeg baker masse forskjellig, men alt spises opp innen jul hvert eneste år, så i år drøyer jeg et par uker
Såfremt det ligger i tette kakebokser holder det seg lenge

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 22:43   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst!

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Jeg har så lyst til å begynne, men er litt nervøs for at det er for tidlig og at det blir dårlig?

Det blir ikke dårlig, men det er ikke godt med gamle kaker heller. Ferskest mulig spør du meg. På den andre siden smaker jo kakene aller best i adventstiden

Jeg har bakt pepperkaker to ganger allerede og skal lage flere. Vi spiser fortløpende.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 22:48   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst!

Og for å svare på spørsmålet: Pepperkaker og kakemenn. Konfektkaker (ligner på Mayland Cookies). Dessuten er jeg med på en bakekveld med venninner der alle tar med deig og så deler vi etterpå. Og moren min baker litt, sånn som berlinerkranser, Sarah Bernard osv. og hun er nokså raus.

Vi spiser lite kaker. Det går mye mer av godt pålegg. Dessuten er jeg avhengig av Maximillias aniskringler. Det er blitt julemat for oss.

Jeg liker ikke julebrød, delfiakaker og smultringer noe særlig, iallefall ikke nok til at jeg gidder å fete meg opp på det. Men konfekt lager vi en del av.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 08:53   #10
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julebakst!

Jeg vet ikke helt hvor mange sorter det blir, 7-8 kanskje?
Vi skal bake pepperkaker i morgen, og så skal jeg ta de sortene som kan fryses først. Tipper jeg begynner for alvor over neste helg.
Kakene har en tendens til å forsvinne før jul og jeg tror ikke jeg gidder å bake så mange sorter to ganger, så det er best å ta det nærmes mulig jula.

Lillebror så en julekakeboks he rom dagen. "Mamma, få kjeks?!!" Jeg trodde ikke han husket det, han var jo bare 1,5 år i fjor.

mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 10:31   #11
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst!

Jeg venter nok til litt nærmere jul.

Vi baker pepperkaker og lager hus, men det er mest mannen og Veslas prosjekt, så de får bestemme når de vil gjøre det. Jeg må som regel bake ut resten av deigen når de er lei. Det er en deig som egentlig gir over 200 pepperkaker.

Så baker jeg kokosmakroner og knekk-kaker en kveld neste uke eller uken etter der. Det er fort gjort. Hvis jeg føler veldig for det så lager jeg kanskje noen sjokoladekjeks også.

Jeg lager gjerne dobbel deig med knekk-kaker (som er en slags havreflarn, bare hardere og litt karamellaktig), så bytter jeg med mamma og får krumkaker igjen.

Jeg har ingen ambisjoner om sju slag. Vi er bare tre mennesker og jeg lager de kakene vi liker aller best og som jeg vet blir spist opp. Må jo ha litt plass til sjokolade og julemarsipan også.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 10:47   #12
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julebakst!

Vi drøyer nok et par uker før vi starter bakingen. Blir nok ikke mer enn 2-3 sorter: Pepperkaker, hvite kakemenn og kokosmakroner. Min erfaring er at vi ikke klarer å få spist opp alt, så da må vi kaste det allikevel, hvis vi baker for mye.

Ungene koser seg mest med pepperkakene. Vi pleier invitere noen venninner av dem, og så får de pynte med melis og masse kakepynt.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no