Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Bør forbud mot synlig godteri og brus i butikkene innføres?
Ja, det hadde vært bra. 42 31,34%
Nei. 86 64,18%
Vet ikke. 6 4,48%
Deltakere: 134. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-10, 20:11   #1
nam
Ser flere sider enn..
 
nam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 688
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Fra og med første nyttårsdag i 2010 har alle tobakksvarer blitt holdt skjult bak hylleinnredningen i butikkene. Dette for å redusere reklameeffekten som produktene har. Forbudet skal også hindre at flere begynner å røyke, samt hjelpe røykere til å slutte.

Bør et liknende forbud mot synlig godteri og brus i butikkene innføres?

http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle1428746.ece
http://matportalen.no/artikler/2009/3/1236322895.35

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:14   #2
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Nei, det synes jeg ikke. Tåpelig forslag, uten at jeg har giddet å tenke så ekstremt godt gjennom det.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:15   #3
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Nei, det syns jeg ikke. Gjør heller prisen høyere. Men de kan godt plasseres ved inngangen i stedet for akkurat ved kassen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:16   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Nå er det litt forskjell på tobakkvarer og godteri/brus, så å skjule det blir litt tullete synes jeg. Men det hadde hjulpet bra om de ikke plasserte fristeprodukter langs køen i kassa og sukkerholdige barneprodukter i fin barnehøyde i butikken. Gjerne en litt skjult snopeavdeling i en krok.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:16   #5
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Nei, det er tullete. Synes det holder fint med sukkerfrie kasser som alle butikker her i byen har innført.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:16   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Kjenner at det ikke bryr meg så nevneverdig. Jeg finner jo det jeg skal ha uansett, det MÅ ikke stå fremme for at jeg skal ha det. Greit å slippe fristelsen, synes jeg. *svak*

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:19   #7
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Hvor skal man gjøre av alle pallene med brus, liksom?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:23   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Fra og med første nyttårsdag i 2010 har alle tobakksvarer blitt holdt skjult bak hylleinnredningen i butikkene.

Det stemmer iallfall ikke. Mulig det skulle vært sånn, men da henger ikke alle butikker med i svingene.


Jeg synes de burde slutte å selge godteri og brus i butikken, så kan de ha kun egne butikker for det. På samme måte som skobutikker, liksom. Men så kunne det vært kontroll ved døra. Vekt, fettprosent, viljestyrke og nyttårsforsettene måtte vært sjekket. Bare topp 5% av befolkningen får komme innenfor døra.


Neida. Men godtefrie kasser er jo en fin ting, da. For min del kunne de gjerne plassert snopet sånn at man ikke behøvde å gå forbi det hvis man ikke skal ha, jeg hadde nok klart å ta en runde innom der uansett.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:24   #9
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Helt impulsivt ville jeg applaudert et slikt forslag. *forhenværende sukkeravhengig*

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:24   #10
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Men det får vel en eller annen smarting pønske ut om det forbudet kommer.

For meg spiller det ingen rolle, men gjerne mindre synlig snop i butikkene. Ser man det ikke, så kanskje man lar være å kjøpe også? For sånne som meg som har så dårlig med viljestyrke hadde jo det vært fabelaktiv

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:25   #11
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Men det får vel en eller annen smarting pønske ut om det forbudet kommer.

For meg spiller det ingen rolle, men gjerne mindre synlig snop i butikkene. Ser man det ikke, så kanskje man lar være å kjøpe også? For sånne som meg som har så dårlig med viljestyrke hadde jo det vært fabelaktiv

Det var et svar til Sitron, men så sneik det seg et par imellom, gitt.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:26   #12
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Jaaaaa, det hadde vært helt fantastisk for meg.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:31   #13
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Kjenner at det ikke bryr meg så nevneverdig. Jeg finner jo det jeg skal ha uansett, det MÅ ikke stå fremme for at jeg skal ha det. Greit å slippe fristelsen, synes jeg. *svak*

Signerer denne jeg. Bryr meg ikke nevneverdig. Skulle nok funnet det jeg vil ha allikevel.
Nå har jeg jo heldigvis aaaaldri lyst på slikt, så det så.

  Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:32   #14
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Vi får bare gå tilbake til den gamle kjøpmannen der man handlet alt over disk. Det blir jo litt dyrere, men tenk så koselig det hadde vært.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:45   #15
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Nei, men ut fra reklameforbudet er det vel logisk å gjøre det samme med øl?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:50   #16
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Nei, det synes jeg ikke. Bare tull spør du meg.

Skal man fortsette i denne tankebanen, så må de tilslutt skjule alle varer i butikkene da. Folk er avhengige av som mangt, eller allergiske, eller sterkt i mot, eller...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:51   #17
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Jeg har veldig lyst til å si ja, selv om jeg synes det er en elendig idé, og siden jeg synes det er en elendig idé, så stemte jeg nei. Det jeg heller synes de bør gjøre, er så ha sukkervarene innerst i lokalet der man ikke nødvendigvis går forbi når man skal handle, men at man må aktivt søke det opp for å handle det. (Slik det er nå, så står det jo helt med kassene og er man sulten og sugen, så er det vanskelig å la være å plukke med seg noe, og det vet de, derfor står det der. )

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:55   #18
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Nei, men ut fra reklameforbudet er det vel logisk å gjøre det samme med øl?

Det ville være mye mer riktig i mine øyne i allefall.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 20:58   #19
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Nei, det får være måte på overformynderi.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 21:01   #20
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Forbud mot synlig godteri og brus i butikkene?

Nei. Om alt usunt skal gjemmes bort kunne man likegodt laget egne monopol til det. Ølmonopolet, Pottismonopolet, Smågodtmonopolet etc.

Men fra spøk til alvor skjønner jeg ikke problemstillingen. Er det fordi folk har så dårlig viljestyrke når de ser godsakene som er årsaken til slike forslag? Røyk skjønner jeg, det er jo bevist helseskadelig. Men jeg hører ikke om folk som får kreft av stratos.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no