Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Litt Canon 500D utstyr input

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-09, 12:43   #1
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Litt Canon 500D utstyr input

Vi har besluttet å gi oss selv et canon EOS 500D til jul, mens vi først er i gang så er det like greit å få en grei pakke med det utstyret vi allikevel kommer til å trenge. Men, siden vi er litt grønn på området så håper jeg at dere har noen gode tips å komme med!

Hva trenger vi, jeg har selv tenkt ekstra minne, linser, blits?, kameraveske (tror vi har stativ som passer til).

Men hvilke typer er best og hva trenger vi i starten? Spesielt linser trenger jeg masser av input på.

Ja, og så hadde det vel vært greit med en slik beskyttelses-sak til linsen, hva heter det igjen?

Skyt i vei med tips!

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 12:47   #2
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.472
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Litt Canon 500D utstyr input

Har bare et lite tips og det er å kjøpe ekstern blits. Jeg har nikon og den minste eksterne blitsen, men det er utrolig hvor mye bedre innebildene blir når jeg retter blitsen opp i taket.

UV filtre er billige forsikringer mot å skrape opp linser.

Flott julegave :-)

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 14:50   #3
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Litt Canon 500D utstyr input

Uv filter var det jeg mente ja!

*noterer det sammen med ekstern blits på listen*

Er det noen spesifikk blits som er bedre enn andre? Og har str noe å si?

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 16:18   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.392
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Litt Canon 500D utstyr input

Sørg for at blitzen kan vris og vendes på (mitt største bomkjøp var en ekstern blitz jeg ikke kunne justere...)

Jeg personlig ville lagt litt penger i et godt allround-objektiv. Selv har jeg 18-250 mm og synes det er helt topp. Noen velger å ha f.eks 18-55 på ett objektiv og 70-250 eller lignende på et annet, men jeg synes det er et pes å bytte objektiv, så det gjør jeg i minst mulig grad, derfor ville det vært veldig upraktisk for meg.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 16:47   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt Canon 500D utstyr input

Jeg foretrekker normalområde (kanskje med litt vidvinkel) på et objektiv og mer tele på et annet objektiv siden jeg så langt har forskjellige bruksområder og dermed ikke trenger å drasse med meg et tungt objektiv til enhver tid. Jeg bruker som regel bare 1 objektiv. Type: Ut på tur - teleobjektivet (jeg har 70-300). Hjemme: 50 mm fastobjektiv m/høy lysstyrke eller evt. 18-55 mm.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 17:20   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.691
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt Canon 500D utstyr input

Canon son 430ex II bilts er super.
Et Uv filter ville jeg kjøpt. Og en veske som har plass til både kamera og blits.

Så ville jeg brukt pengene på et fotokurs sånn at du finner ut HVILKE type objektiv DU trenger. Hvilken type fotograf du er.

Jeg "trenger" en 50mm fast objektiv. Tror veldig mange har nytten av denne. Lyssterk og lett, liten.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 17:24   #7
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.817
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Litt Canon 500D utstyr input

Jeg har nettopp kjøpt denne blitzen som jeg er godt fornøyd med: Canon Speedlite 430 EX II, den kan vris og vendes opp og til sidene.

Objektiv må du nesten velge ut fra hvordan du har tenkt å bruke kameraet. Jeg er ikke spesielt fornøyd med kit-objektivet som fulgte med kameraet (18-55 mm, det er helt ok men ikke noe mer), så jeg har nettopp kjøpt meg dette, det er et 50 mm fastobjektiv men veldig lyssterkt og kan fint ta bilder inne i dårlig belysning uten å bruke blitz. Jeg tar mye portretter og bilder av ungene så til mitt bruk er det helt supert, men jeg ville kanskje vurdert et all round-objektiv som Elise sier hvis jeg var dere. Jeg ville i alle fall lagt en del penger i et annet objektiv enn selve kit-objektivet som ofte følger med.

Jeg har forresten kameraveske og har planer om å investere i sekk istedet tror jeg, vesken er fryktelig upraktisk å dra med seg.
Fotokurs er også et godt tips, jeg går på et akkurat nå og har lært masse!

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 17:31   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.392
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Litt Canon 500D utstyr input

Ja, Isolde har et poeng. Fotokurs er det man virkelig bør bruke penger på. Det hjelper ikke med allverdens utstyr om man ikke har peiling.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 10:03   #9
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.472
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Litt Canon 500D utstyr input

Og så finnes det en del fotobøker som er ganske lettleste hvor man kan lære seg litt basic ting selv. Scott Kelby har skrevet en del. Dessuten ville jeg investert i Photoshop Elements (kan kjøpes (koster ca. 600 kr og lastes ned fra adobe.com, gjør ca. 80% av det photoshop gjør og er ganske brukervennlig) for å organisere og ha mulighet til å fikse bilder i etterkant.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 10:51   #10
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Litt Canon 500D utstyr input

Scott Kelby's digital photography books.

Beste investeringen du kan gjøre! Les disse først og så bestill utstyr. Ekstern blitz vil du dog trenge uansett, og 430 EX-blitzen som er blitt anbefalt tidligere i tråden vil holde i massevis.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-10, 22:59   #11
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Litt Canon 500D utstyr input

Da har vi fått det meste av utstyret i hus! Det ble:
UV filtre
Ekstern blits som kan bøyes og bendes.
Telelinse med makro, Canon 70-300 med bildestabilisator.

Ellers kom standard objektivet med kameraet (18-55 m), vi har en veske fra før (mulig vi oppgraderer til sekk etterhvert) og nå vurderer vi sterkt å kjøpe et 50 mm fastobjektiv m/høy lysstyrke (står mellom 1,4 og 1,8 i lysstyrke, men faktisk har jeg lest mest positivt om 1,8).
Bøker er på vei, vi prøver først med bøker, om vi ikke blir klokere går vi videre med kurs.

Takker for tipsene alle sammen!!

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 09:46   #12
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Litt Canon 500D utstyr input

Canon sin rimelige 50mm 1.8 er helt grei. Jeg bruker den mye, og den funker fint syns jeg

Ellers signerer jeg de andre, fotokurs er vel investerte penger !

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no