Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tredagers er en myte (SA)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-10, 18:01   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tredagers er en myte (SA)

I følge ny undersøkelse er det ikke så vanlig å ta seg en tredagers som tidligere antatt. http://www.aftenbladet.no/nytte/jobb...r_en_myte.html

Er det for mye synsing og lite kunnskap om dette her i landet (og på dette forumet)?

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 18:44   #2
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tredagers er en myte (SA)

Nei det syns jeg ikke.


__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 19:34   #3
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tredagers er en myte (SA)

Selvfølgelig er det altfor mye synsing,
både her og i hele landet.
Det er gøy å synse og tro og mene, uten å ha en sannhet å forholde seg til. Det er egentlig kjedelig med knusende sannheter.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 19:43   #4
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tredagers er en myte (SA)

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Det er egentlig kjedelig med knusende sannheter.

Jeg ser det.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 19:46   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tredagers er en myte (SA)

Nå gjelder denne studien forholdene i ėn bedrift, da, så jeg vet ikke helt hvor myteknusende den kan sies å være. Jeg jobber i en stor statlig IA-organisasjon, og jeg har aldri vært i tvil om at "tredagers" ikke forekommer i nevneverdig grad her. I organisasjonen min er det stor grad av frihet i forhold til arbeidsdager og mulighet til å ta seg fri. Hvis jeg trenger å ta fri en halv dag for å fikse noe, så er det normalt lett å få lov til det. Det er derfor ikke "nødvendig" å misbruke sykedager i min jobb.

Mitt inntrykk er at "tredagers" er noe som (i henhold til myten) forekommer i bedrifter der det er vanskeligere å styre sin egentlig arbeidstid, for eksempel produksjonsbedrifter der man jobber i faste skift. Jeg har absolutt inntrykk av at dette med "tredagers" er noe som er sterkt bransje- og/eller bedriftsrelatert.

Å hevde at man kan drepe en myte etter å ha studert forholdene i én bedrift, er ganske optimistisk.

(Jeg hevder ikke at ikke "tredagers" kan være en myte, altså. Jeg sier bare at det kan man ikke si noe om etter å ha studert én bedrift.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 12:12   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tredagers er en myte (SA)



Journalister, altså! Hvor vanskelig kan det være å forholde seg til forskningsresultater og formidle dem på en ikke-idiotisk måte?!?!

Dette beviser selvsagt kun at i akkurat DENNE bedriften, en IA-bedrift attpåtil, så blir ikke 3-dagers misbrukt.

Makan!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 12:16   #7
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tredagers er en myte (SA)

Det stemmer i forhold til min type bedrift, skolen. Her er ikke tredagers, eller mer fravær i forbindelse med helg benyttet.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 12:21   #8
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tredagers er en myte (SA)

Jeg har aldri sett noen opplagte tredagere i de bedriftene jeg har jobbet heller, eller blant dem jeg omgås. Men derimot har jeg observert et sterkt inntrykk blant "folk flest" at dette er noe "alle andre" driver med. Jeg ville ikke bli overrasket om det er en sannhet i at dette er en slags myte.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 12:24   #9
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tredagers er en myte (SA)

Ingen utbredte tredagers her heller. Men generelt mye sykdom, syke barn og økt forekomst av hjemmekontor under press.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 12:59   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tredagers er en myte (SA)

Jeg har jobbet på arbeidsplasser der det har vært helt vanlig. Industri og fiskeforedling.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 23:41   #11
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tredagers er en myte (SA)

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men jeg kjenner noen som jobbet ett sted hvor 4 tredagers var beregnet som ferie. Arbeidstakerene på en avdeling (industri) avtalte seg i mellom når tredagerne skulle avvikles gjennom året slik at produksjonsvolumet ikke ble så berørt.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 23:44   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tredagers er en myte (SA)

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men jeg kjenner noen som jobbet ett sted hvor 4 tredagers var beregnet som ferie. Arbeidstakerene på en avdeling (industri) avtalte seg i mellom når tredagerne skulle avvikles gjennom året slik at produksjonsvolumet ikke ble så berørt.

Jeg har også vært borti slike holdninger, folk som kommer og ber om sykmelding ved forkjølelse slik at de kan ha tredagersene til gode. Men jeg håper ikke det er spesielt utbredt. Men klart, jo mer steil og firkanta arbeidsgiver er, jo mer må man vel regne med at dette misbrukes til en viss grad. Hvis man har en arbeidsgiver som ikke tillater noe flex og avviser alle søknader om permisjoner, tror jeg nok at moralen for bruk av sykedager vil synke mange steder ut fra en "ja, men hva skal man gjøre da"? filosofi.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 23:47   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tredagers er en myte (SA)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvis man har en arbeidsgiver som ikke tillater noe flex og avviser alle søknader om permisjoner, tror jeg nok at moralen for bruk av sykedager vil synke mange steder ut fra en "ja, men hva skal man gjøre da"? filosofi.

Det er min teori også. Og det stemmer med min erfaring fra tre ulike arbeidsplasser der fleksitid har vært veldig utbredt og der ingen (jeg har snakket med) kunne tenke seg å ta en "tredagers". :datapunkt:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no