Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om ME på puls nå

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-10, 19:57   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Om ME på puls nå

Nå viser de på nrk1 om ME og Lightening process.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 20:01   #2
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om ME på puls nå

*følger interessert med*

__________________
09 & 13
venla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:11   #3
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Hva synes dere?

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:21   #4
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Jeg synes det er overveldende!

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:23   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Det var gripende.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:24   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Jeg falt av underveis og fikk ikke med meg slutten. Tror jeg forlot dem når de var på besøk hos mor og datter.

Ble hun frisk?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:26   #7
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

overveldende!

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

gripende.

Enig med dere!

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:27   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om ME på puls nå

De fant ut at hun hadde et virus, og denne virusrteorien skal det forskes videre på, og kanskje man kan finne medisiner, etter det jeg klarte å trekke ut av programmet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:28   #9
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg falt av underveis og fikk ikke med meg slutten. Tror jeg forlot dem når de var på besøk hos mor og datter.

Ble hun frisk?

Ikke enda.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:28   #10
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Ikke enda.

Men hun ble vel bedre?

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:31   #11
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Men hun ble vel bedre?

Ja, hun ble bedre!
Puls går i reprise slik at du får sett alt.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:34   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Det man også kan få ut av det, er historien om kronisk syke hvor helsevesenet ikke har noe god behandling å tilby eller man ikke har løst gåten ennå. Da står alternative behandlere rundt som velmenende gribber og tilbyr behandlinger som koster flesk og som i tillegg til helseproblemet bidrar til å skaffe den enkelte et økonomisk problem. Den desperasjonen man føler når man er syk og det ikke er noen hjelp i sikte, og man føler seg misforstått av alt og alle kan ikke være mye ok. Det illustrerer også hvor mye håp et forskningsfunn kan skape og hvordan man er villig til å gripe et hvert halmstrå og forsøke eksperimentell medisin, og kan ikke forstå hvorfor myndighetene holder igjen til en behandling er etablert.

Man kan virkelig stille spørsmål ved hvorvidt det er etisk riktig å sende virusprøver til USA på et virus man ikke kjenner betydningen av og ikke vet hva man skal gjøre med når man finner. Selv om jeg skjønner veldig godt at personer som er desperate etter svar ønsker hva som helst i håp om bedring.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:39   #13
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.


Man kan virkelig stille spørsmål ved hvorvidt det er etisk riktig å sende virusprøver til USA på et virus man ikke kjenner betydningen av og ikke vet hva man skal gjøre med når man finner. Selv om jeg skjønner veldig godt at personer som er desperate etter svar ønsker hva som helst i håp om bedring.

Jeg er veldig glad for at noen tar de første stegene i retning behandling. Noen må gå først. De baner vei for mange som kommer etter dem.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:40   #14
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Jeg tror nok at "det å få et svar" betyr mye for det psykiske aspektet ved langvarig sykdom. Det å ikke vite, og ikke forstå hvorfor ting har blitt som det har blitt, sliter enormt på mennesker psykisk. Et funn kan i det minste gi de håp, og et halmstrå av sammenheng.

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:43   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jeg er veldig glad for at noen tar de første stegene i retning behandling. Noen må gå først. De baner vei for mange som kommer etter dem.

Nå har jeg ikke annen kilde enn puls her. Men det virket på meg som om det slett ikke var noe første steg i retning behandling. Tvert imot var dette på forsningsstatdiet, og det var ikke i regi av noe forskningsprogram de prøvene ble tatt. Altså blir man sittende med et prøvesvar man ikke aner hva man skal gjøre med. Du vet du har et virus som på mange måter fungerer som HIV-viruset i måten det formerer seg på. Du vet ikke hvordan det smitter, du vet ikke hva slags sykdom det fremkaller og du vet ikke hva slags behandling man eventuelt kan gi.

Jeg er helt enig i at dette er funn det absolutt må forskes videre på, og innenfor en forskningsprotokoll er dette prøver som skal tas på mange for å få mer kunnskap. Man må også undersøke viruset i forhold til hvordan det ter seg. Og idet det blir rimelig klart hvordan dette henger sammen, så selvfølgelig skal man ta prøver og forsøke behandling. Men enn så lenge har dette ingen behandlingsmessig konsekvens, man er ikke engang sikker på hva slags betydning det har for sykdomsbildet. Derfor mener jeg man kan diskutere om det er etisk å sende mange prøver over dammen for analyse, spesielt hvis den enkelte må betale for det i tillegg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:54   #16
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Etter hva jeg husker er du lege?
Er det ikke slik at dersom det viser seg at stadig flere med ME tester positivt og "normalbefolkningen" ikke gjør det, vil det vekke interesse i fagmiljøet og dermed være en av flere pådrivere for å forske (videre)?

Det som framkom i dokumentaren er noen av en million alternative behandlingsmåter-/alternative behandlere som retter seg mot sykdommer der klassisk medisin ikke har gode nok effekt.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:59   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Etter hva jeg husker er du lege?
Er det ikke slik at dersom det viser seg at stadig flere med ME tester positivt og "normalbefolkningen" ikke gjør det, vil det vekke interesse i fagmiljøet og dermed være en av flere pådrivere for å forske (videre)?

Jo forsåvidt. Men det pågår jo forskning, den pågår bare ikke her. Og det var såvidt jeg kunne se absolutt interresse i fagmiljøene. Forskjellen på det som kommer ut fra fagmiljøene i forhold til det som kommer fra alternative behandlere og pressgrupper er at det er mer avstemt. Det er ikke første gang forskningen kommer med et lovende resultat som viser seg å være et blindspor. Derfor er man litt avmålt i sin iver inntil grunnforskningen kommer et hakk videre og viser at det faktisk er en sammenheng. I mellomtiden finnes det alltid lab'er og klinikker som sender prøver over en lav sko og setter igang mer eller mindre velbegrunnet behandling. Før det hele dør ut når det viser seg at det ikke var noen sammenheng likevel, eller det blir etablert behandling.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:59   #18
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Jeg har hatt en søster som lå slik i 3 år! Hun ble bedre etter Lightning Process som hun var på i London. (men det var først etter 3 år at hun var bra nok til å reise. "Vi friske" ville kalt det skamdårlig)
Så jeg har fulgt dette på nært hold, og "vet" ganske mye om ME. (hvis noen er spesielt interessert, så kan de gjerne sende meg en PM. )

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 23:01   #19
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Jeg fikk ikke sett hele programmet, men det jeg så sier meg at det er bra at man nå ser på andre aspekter enn det psykiske. Mange ME-pasienter har fått beskjed om å ta seg sammen. Horribelt! Dersom en kan ta blodprøver og dermed påvise at det er ME så er det iallefall noe som er bedre enn å få beskjed om å ta seg sammen og at ME ikke er en sykdom.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 23:08   #20
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om ME på puls nå

Katta
Nettopp pga det du sier om klinikker som sender prøver over en lav sko er det en enorm oppgave å sette seg inn i hvor man kan få hjelp, for dem som ikke orker ligge på vent mange år/enda flere år.

Det er også her mye frustrasjon ligger når "vi" vet at mange unge har ME, ubenyttet arbeidskraft som ønsker å bli benyttet, men ikke kan fordi det er for lite satsing fra det medisinske miljøet. Derfor tror jeg folk oppsøker det alternative markedet og tapper seg for blod og sender det oversjøs. Det er ingen som veileder ifht hvor god og seriøs behandling finnes.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no