Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Barnefilmer og språkbruk

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-07, 12:56   #41
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ikke? Så du lærer altså ikke ungene hvor kjøttet dere spiser kommer fra? De stikker seg aldri til å få med seg en snutt av nyhetene? Det å drepe er en del av livet og jeg syns at det er fint å forklare ungene at vi ikke dreper for moro skyld allerede fra de er liten.

Joda.. de vet at biffen kommer fra kua og svinekoteletter kommer fra grisen.
Kylling er kylling.... men jeg forteller da ikke hvordan de stakkar dyra blir behandlet heller.... Mamma Mø er svært pop her i huset!!

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Min femåring (altså, da han var fem, nå er han syv) klarte mye bedre å skille det, enn søsteren som var syv da. Nå også, nå er de syv og 8,5 og hun vil fremdeles ikke se noe LoTR, mens han elsker det.

Det er forskjell på barn ja... og forskjell på folk. Jeg ville aldri ha latt ungene mine sett LoTR. Jeg skal begynne å lese boken til de når de blir 7 år da... så kan de sikkert få se filmene etterhvert....

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 13:02   #42
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Aha, jeg leste boken da han var tre og søsteren fire. En lang høst i Algerie, med mye fritid om kveldene pga portforbud...

Han ble mere skremt av "Småkryp" som han så litt etter LoTR, da kom han inn på natta og klaget over at han var redd maur...

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 23:18   #43
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Opprinnelig lagt inn av Clubby, her.

Joda.. de vet at biffen kommer fra kua og svinekoteletter kommer fra grisen.
Kylling er kylling.... men jeg forteller da ikke hvordan de stakkar dyra blir behandlet heller.... Mamma Mø er svært pop her i huset!!

Dette forklarte vi jentungen akkurat som det er. For at vi kan få kjøtt så må vi drepe dyret. Drepe betyr ødelegge. For at vi kan få kjøttet må dyret dø. Trist, men sant. Jeg hadde nok ikke unnlatt å fortelle sannheten bare for å opprettholde kjøttkonsumet.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 00:05   #44
Heidi
Vaffel
 
Heidi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Her går det for det meste i Playhouse Disney... Kan ikke påstå at det er noe bedre heller, selv om man blir skånet for drap og andre ekle ting.

Guttungen min går rundt og svarer; Ååå, så dumt da! på klin bokmål. Hjernevasket ja, uten tvil! Stakkars... Jeg håper virkelig jeg klarer og redde ham opp fra havets dype grunner! Forhåpentligvis er han ikke helt fortapt enda. Fordømte Higgelies! Måtte byen brenne!

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 02:46   #45
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Barnefilmer og språkbruk

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Forresten har ungene mine aldri trodd på superhelter eller lignende. De har alltid vært klar over at det ikke er reellt. Troll og spøkelser, derimot, som portretteres i de norske eventyrene; de har de vært bekymret for.

Så jeg lurer på hva som egentlig skremmer mest; en fjern stemme på tv som forteller eller mammas stemme som forteller om voldelige scener.


Spøkelser, troll og nøkken er skummle og har skremt mange barn.

Mine barn har ikke sett batman, supermann etc, da det ikke har vært noen tema, men de har sett Kim Possibel, De utrolige sammen med pappan.
De digger det alle 3.
Minsten på 3 får ikke se det ennå.

Hva med kaptein sabeltann?
Her fikk de ikke lov til å se Kaptein Sabeltann filmen før de var godt over 5 og den ble de redde av, og de skrudde av selv med skjelvende hender.
Men de reagerer ikke på tegnefilmer, for det er ikke ekte.

Spøkelser og troll er skumle og de har det for seg at de er gjemt i skapet og under sengen, mens Kim possible er en snill helt, det samme er de utrolige,men Kaptein sabeltann er skummel og farlig, for de andre voksne piratene er redd han også.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 07:23   #46
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Barnefilmer og språkbruk

Kaptein Sabeltann har vært pop her i huset siden minstemann var to.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 07:28   #47
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Kaptein Sabeltann er fryktelig skummel.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 07:44   #48
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Jeg synes den ene filmen er skumlere enn den andre.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 08:03   #49
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Vi har bare en, og den er så skummel at den aldri blir satt på. Det passer meg i grunnen bra, Sabeltann suger.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 08:10   #50
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Jeg syntes den med Grusome Gabriels Gullskatt var skumlere enn "Skatten i Tjuttavika", men ungene brydde seg ikke nevneverdig.

Kanskje mine unger er litt sære, for de har alltid likt skumle ting. Nå leser gutten min "Barnas første grøss" med stor iver.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 08:12   #51
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Vi har en som heter "Jakten på den magiske Diamant". Terje Formoe er jo klingærn som Sabeltann, og det er nok han som skremmer henne mest. Også blir vel to barn holdt fanget, og det er i hvert fall skummel.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 08:48   #52
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Sånn som jeg leste og forsto hovedinnlegget til Clubby, var ikke problemet at tegnefilmene var skumle og skremmende, men at det var for "kult" med slåssing og dreping o.l.

Der er jeg helt enig med Clubby, jeg får helt fnatt av mye av det som går på Cartoon Network, Jetix og andre "barnekanaler" - jeg kommer til å skjerme lillegutt for det så lenge som mulig.

Greit nok at "de gode" alltid vinner, men det er så innmari mye slåssing først, og skal barna virkelig lære at man må slåss, skyte og drepe for å bekjempe ondskapen?

Joda, Clubby, jeg skjønner hva du vil frem til.

Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 10:03   #53
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Sånn som jeg leste og forsto hovedinnlegget til Clubby, var ikke problemet at tegnefilmene var skumle og skremmende, men at det var for "kult" med slåssing og dreping o.l.

Der er jeg helt enig med Clubby, jeg får helt fnatt av mye av det som går på Cartoon Network, Jetix og andre "barnekanaler" - jeg kommer til å skjerme lillegutt for det så lenge som mulig.

Greit nok at "de gode" alltid vinner, men det er så innmari mye slåssing først, og skal barna virkelig lære at man må slåss, skyte og drepe for å bekjempe ondskapen?

Joda, Clubby, jeg skjønner hva du vil frem til.

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 10:06   #54
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Det er jo ganske kult når Espen Askeladd spretter magen på trollet. I tillegg får han en stor belønning; masse penger og gull, for å gjøre dette.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 10:09   #55
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er jo ganske kult når Espen Askeladd spretter magen på trollet. I tillegg får han en stor belønning; masse penger og gull, for å gjøre dette.

Han dreper og raner trollet...

Egentlig er Espen Askeladd en morder og en tyv!

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 10:11   #56
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Jepp. Til barnas forlystelse. Kanskje du burde starte en kampanje mot eventyr?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 10:15   #57
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Sånn som jeg leste og forsto hovedinnlegget til Clubby, var ikke problemet at tegnefilmene var skumle og skremmende, men at det var for "kult" med slåssing og dreping o.l.

Akkurat det jeg skulle til å skrive også. Jeg ser ikke problemet med at en film (eller bok for den saks skyld) er skummel (innen en viss grense selvfølgelig) når det går bra til slutt. Det er ofte disse filmene som blir satt mest pris på. Spenningen, pulsen som går opp, også lettelsen når det går bra til slutt. Gir en form for adrenalinkick som er en deilig følelse. Særlig hvis man får sitte i et trygt fang og trykke seg inntil en voksen eller gjemme seg halvveis bak en pute.

De filmene Clubby snakker om trenger ikke engang å være skumle. De er forferdelig bråkete, det må være høye skingrende stemmer og action absolutt hele tiden. Jeg føler at de som produserer disse filmene nesten undervurderer barna, fordi de regner med at hvis det ikke er action, høye lyder og full fart hele tiden vil barna kjede seg. De voksne orker som regel ikke engang å sitte sammen med barna for å se på, fordi det er er så slitsomt. Kvaliteten er ofte dårlig, handlingen er enkel og språkbruken blir platt og ensidig, og fokuserer på dreping og vold. De tilfører ikke mye positivt i det hele tatt, bortsett fra at foreldrene kan kjøpe seg fri noen minutter.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 07-03-07 kl 10:28.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 10:21   #58
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jepp. Til barnas forlystelse. Kanskje du burde starte en kampanje mot eventyr?

Nei det gidder jeg faktisk ikke... jeg leser eventyr jeg... men er skikkelig slem og forandrer litt på ordbruken....

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 10:24   #59
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Kanskje man burde starte en kampanje mot slike som deg som ødelegger eventyrene.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 10:41   #60
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnefilmer og språkbruk

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Kanskje man burde starte en kampanje mot slike som deg som ødelegger eventyrene.

Ja jeg synes jeg ser det...

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no