Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kokebokanbefaling?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-23, 10:14   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kokebokanbefaling?

Jeg er på jakt etter kokebøker som skal gis bort i gave til unge, nyetablerte par. Helst vil jeg ha bøker som inneholder oppskrifter fra ulike kanter av verden. De kan gjerne ha mest fokus på grønnsaker, men ikke være rene vegetarkokebøker.

Mottakerne har middels(-) ferdigheter på kjøkkenet, men interesse for matlaging.

Har du en å anbefale?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 10:48   #2
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokebokanbefaling?

Kokkelære - Tom Victor Gausdal er en fantastisk bok, her lærer man om råvarer og teknikker og å forstå hva man skal gjøre på kjøkkenet, i tillegg til mange gode oppskrifter.
https://www.appetitt.no/matnytt/kokkelaere

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 10:53   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokebokanbefaling?

Jeg leste kokain-anbefalinger og tenkte at NÅ ER GRENSA NÅDD!!!!


Jeg har Helstrøm sine og liker dem, men de er kanskje litt for avansert?
Den grønne har fokus på grønnsaker.
Ellers er jo Schønberg Erken fortsatt gull

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 10:54   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokebokanbefaling?

Jeg er veldig glad i salatkokeboken til Aicha Bouhlou.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 11:02   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokebokanbefaling?

Nå vet jeg at du spesifikt sa at du ikke ønsket en ren vegetarkokebok, men vi er jo på FP, der vi sjelden lar oss styre av hva HI sier. Jeg vil varmt anbefale En skikkelig digg kokebok av Hanne-Lene Dahlgren. Det er den jeg selv har brukt mest det siste året, og det er ordentlig gode oppskrifter, godt forklart og fristende. Enkle både å lage og spise for folk som ikke er så vant til vegetarmat.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 11:03   #6
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokebokanbefaling?

Jeg har bare én kokebok; Alt Asiatisk av Elisabeth Le. Mye godt der.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 11:03   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokebokanbefaling?

På samme måte er ikke salatkokeboken jeg anbefalte full av grønn salat heller.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 11:14   #8
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kokebokanbefaling?

Bøkene til "Alt Asiatisk" ser fine ut - jeg har brukt oppskriver fra bloggen de har, og er godt fornøyd.

Linda Stuhaug er god på sunn hverdagsmat.

Vi har Hellstrøm sin kokebok for barn/ungdom (ikke den nye, denne her kom ut for kanskje 7-8 år siden? ), og i den er det flere retter som fint passer for unge voksne også.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 11:36   #9
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokebokanbefaling?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Kokkelære - Tom Victor Gausdal er en fantastisk bok, her lærer man om råvarer og teknikker og å forstå hva man skal gjøre på kjøkkenet, i tillegg til mange gode oppskrifter.
https://www.appetitt.no/matnytt/kokkelaere

Takk, den skal jeg kikke på!

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg leste kokain-anbefalinger og tenkte at NÅ ER GRENSA NÅDD!!!!


Jeg har Helstrøm sine og liker dem, men de er kanskje litt for avansert?
Den grønne har fokus på grønnsaker.
Ellers er jo Schønberg Erken fortsatt gull

Kokainanbefalinger, ja det ville jo ha vært typisk meg!

Takk for tips, skal sjekke dem!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er veldig glad i salatkokeboken til Aicha Bouhlou.

Ikke sant! Det er nok min favorittkokebok!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nå vet jeg at du spesifikt sa at du ikke ønsket en ren vegetarkokebok, men vi er jo på FP, der vi sjelden lar oss styre av hva HI sier. Jeg vil varmt anbefale En skikkelig digg kokebok av Hanne-Lene Dahlgren. Det er den jeg selv har brukt mest det siste året, og det er ordentlig gode oppskrifter, godt forklart og fristende. Enkle både å lage og spise for folk som ikke er så vant til vegetarmat.

Ja, jeg er enig i det. Jeg har alle bøkene hennes, og den du anbefaler har jeg allerede pushet på av et par av mottakerne.

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg har bare én kokebok; Alt Asiatisk av Elisabeth Le. Mye godt der.

Ah, skal sjekke! Har ikke bladd i boka, men følger henne på Instagram.

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Bøkene til "Alt Asiatisk" ser fine ut - jeg har brukt oppskriver fra bloggen de har, og er godt fornøyd.

Linda Stuhaug er god på sunn hverdagsmat.

Vi har Hellstrøm sin kokebok for barn/ungdom (ikke den nye, denne her kom ut for kanskje 7-8 år siden? ), og i den er det flere retter som fint passer for unge voksne også.

Takk!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 13:14   #10
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokebokanbefaling?

Vi bruker mye «Stiansen til hverdags», norsk, dansk, italiensk og asiatisk. Enkle oppskrifter. Sunne er de ikke, men vi kutter fett og bytter til lettvarianter. Og så tror jeg at den nye fra Hellstrøm er bra. Og sikkert mer moderne. Familiekokeboka til Tom Victor Gausdal er også å anbefale.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 13:19   #11
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kokebokanbefaling?

Alt asiatisk er bra. Liker også bøkene til Ole Martin Alfsen.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 13:24   #12
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.444
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kokebokanbefaling?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er veldig glad i salatkokeboken til Aicha Bouhlou.

Alle hennes bøker er gull. Så mye godt!

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg har bare én kokebok; Alt Asiatisk av Elisabeth Le. Mye godt der.

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Alt asiatisk er bra. Liker også bøkene til Ole Martin Alfsen.

Nok en stemme til Alt Asiatisk.

I tillegg veldig glad i oppskrifter fra Vidar Bergum som også har kokebøker (etkjokken.com)

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 13:25   #13
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kokebokanbefaling?

Jeg anbefaler skikkelig digg kokeboken pluss den grønne fra Hellstrøm.

Den barnekokeboken fra Hellstrøm har vi ikke brukt noe særlig hos oss, men den er basic.

Ellers syns jeg basic cooking er en veldig fin kokebokserie. Jeg har flere av den. https://www.amazon.com/Basic-Cooking.../dp/1930603002

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 13:27   #14
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kokebokanbefaling?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg anbefaler skikkelig digg kokeboken pluss den grønne fra Hellstrøm.

Den barnekokeboken fra Hellstrøm har vi ikke brukt noe særlig hos oss, men den er basic.

Ellers syns jeg basic cooking er en veldig fin kokebokserie. Jeg har flere av den. https://www.amazon.com/Basic-Cooking.../dp/1930603002

Awwweee den oransje boken der var den som lærte meg å lage mat for over 20 år siden

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 19:04   #15
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokebokanbefaling?

Takk for fine tips, dere! Jeg skal sjekke ut!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no