Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvordan velger man hunderase?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-10, 08:49   #61
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.514
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Selvfølgelig trenger vi nye raser. Et langt mer legitimt spørsmål vil være om vi trenger alle de rasene vi har!
En labradoodel lar da vel hverken mer eller mindre hensikt enn en vandlig puddel? Den er avlet fordi folk ønsker seg en hun som ser ut som en labradodel og gjerne betaler ( en mer pris) for det. At hvermansen parrer sin tispe med naboens BC hann fordi den var tilgengelig er noe helt annet. Bare fordi tispa er så snill og de gjerne vil ha hvalper etter henne. Det er virkelig ikke noe man skal oppmuntre til. Men om man avler på kjente individer med kjent helsestatus, for et marked som finnes og har en plan med det man gjør, blir ikke avlsarbeidet noe mindre seriøst fordi man ikke kan stille hunden på en NKK utstilling altså.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 08:51   #62
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.514
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Bare det at Labradoodler selges som oftest til høyere priser enn rasehunder burde gjøre at det ringer en bjelle hos folk. En kraftig en, faktisk.

Hvorfor er det betenkelig?
Det er markede som styrer prisen på hunder som er moderne, sånn er det bare.
Prisen på hvalper av småraser har også tatt av de siste årene. Er det også betenkelig?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 09:44   #63
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.792
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Veldig mange sier veldig mye bra om puddelen, men jeg har ikke likt puddel etter å ha vært mye sammen med en som ikke var noen kjekk hund i det hele tatt. Men klart, ser at det blir litt teit av meg, det var tross alt bare én hund og trenger ikke si noe som helst om rasen. Det var dessuten ikke en mellompuddel, men en av de små. Labrador er for stor og mannen vil heller ikke ha det etter å ha blitt bitt av en som barn.

Streetmix kan være veldig bra, det er jeg enig i, men som jeg sier så tror jeg ikke det er så lurt for oss som skal ha vår første hund. Jeg har jo vokst opp med hund, så jeg er ikke helt uerfaren, men for min familie så blir det den første hunden.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 10:00   #64
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.405
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Jeg har vært en hel del sammen med en dvergschnauzer i det siste og det var virkelig en positiv opplevelse. Jeg er ganske allergisk, men når jeg tok allergipiller så reagerte jeg ikke noe på denne hunden (bodde i samme hus i over en uke). AV labradoren som de hadde før fikk jeg både lett astma og snufsenese tross medisinering.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 10:14   #65
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Nå finnes det mye dårlig oppdrett av rasehunder også da - selv når det er folk som etter hva jeg veit er godt ansett i sitt miljø. Jeg har hatt hund med høyt premierte foreldre og i det hele tatt flott stamtavle - fy, så mye rart det var med den bikkja. Man bør gjøre grundig research.

Jeg vil gjerne være med på å lovprise puddelen, det er en undervurdert rase det. Mannen min nektet da vi skulle ha hund for noen år siden, så det ble sheltie i stedet. Skal vi noen gang ha hund igjen vil jeg ha puddel. Jeg hadde puddel som barn og kjenner til flere som har hatt pudler i årevis, og det har aldri vært noe tull med noen av dem. Men man må selvsagt finne en rase man trives med selv!

Det jeg er mest opptatt av ved anskaffelse av hund, er at man ikke overvurderer egen evne til å aktivisere hunden. Understimulerte hunder er det verste jeg ser, de er en plage både for seg selv og omgivelsene. Selv om man tenker at det ikke er noe problem å gå lange turer hver dag, er det langt bedre å velge en mindre krevende rase og bruke mer tid på den enn man strengt tatt må enn å velge en mer krevende rase som må slites ut hver dag for å fungere. Border collier for eksempel, de er ikke familiehunder. De må brukes.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 11:18   #66
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hvorfor er det betenkelig?
Det er markede som styrer prisen på hunder som er moderne, sånn er det bare.
Prisen på hvalper av småraser har også tatt av de siste årene. Er det også betenkelig?

Det er faktisk feil, Floksa.

Oppdretterpriser fra smårasene er ikke så veldig forskjellig fra priser på andre raser. Det er ikke NKK- registrerte oppdrettere som selger chihuahuaer til 25000.-, det er nesten utelukkende privateiere av enkelthunder som er kjøpt i Sverige eller østeuropa som selger hundene sine til blodpris. Gjerne med setninger som "Ikke registrert i NKK, men fra polske Championlinjer" osv.

Det er noen få raser som tradisjonelt ligger langt over prisen, på grunn av at oppdrettet er meget vanskelig (Bulldog, f.eks.), men småhunderasene går vanligvis til vanlige priser, og det er lykkejegerne som driter i bikkjene og utnytter at alle småjentene vil ha småhund NÅ som selger dem dobbelt så dyr som ellers.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 11:32   #67
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Vel, som sagt har jeg erfaring med hundetrening i mange år, og sammenlignet med de fleste andre rasene er Lagottoen født lydig. I England kalles atferden for "eager to please", det passer i grunn litt bedre. Enkelte raser blir nærmest "lydige av seg selv" (i gåseøyne, fordi noe jobb er det alltid med hunder, det er vel ingen som tror noe annet) fordi de digger den positive tilbakemeldingen og man trenger ikke terpe kommandoer osv. på lik måte med andre hunder.

En av de største mytene- etter min mening- når det gjelder hunderaser er at hunder er født omtrent like, og det er menneskens jobb som har mest å si på hvordan hunden blir senere også. Det er litt sannhet med det, men hva rasen er avlet for å bli har faktisk mest betydning. Det er en grunn hvorfor noen raser gjør det bedre innen lydighet enn andre, og det er ikke fordi de har så utrolig dyktige eiere alle sammen.

Selvsagt trenger en Lagotto- som er avlet opp til å jobbe med mennesker og til å gjøre en type jobb som krever en lydig hund som ikke stikker av- mye mindre lydighetstrening enn raser som er avlet opp til å ta jobbe mer selvstendig og/eller uavhengig av eierne sine (f.eks. mange av de store mynderasene).

Det høres ikke ut som om vi er så veldig uenige ..., det er bare det at ordene ´født lydig´skjærer i mine ører!!
Det er akkurat hva mange tror om border collien -og mer feil enn det kan man vel ikke ta ...
Jeg syns man bør bruke utrykk som lærevillighet istedet for den fødte lydigheten ...

Har instruktørutdannelse på hund jeg også, så har da fått med meg noe opp igjennom.

Jeg tror forresten labradoodle etterhvert er en rase som er kommet for å bli. Dvs, jeg tror det kommer til å bli en rase av det snart ...
Og det er det markedet som syrer.
Når folk leter etter denne blandingen kan man ikke klandre oppdrettere for å lage den.
(sett inn gåsetegn der det måtte passe ...)

Hund skal være gøy og det er uansett viktig å først kartlegge behovet før man velger rase.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 19:59   #68
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.792
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Et par spørsmål til: hunn- eller hannhund? Og hvordan vet vi egentlig om en oppdretter er seriøs eller ikke?

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 20:19   #69
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Som jeg sa- dra og hils på oppdretterene dere er interessert i å handle av. Du får fort en magefølelse for om dette er en du ønsker å kjøpe hund av.
Ang. hann eller hunn- så er jo dette veldig individuellt, og også litt raseavhengig. Vi valgte hannhund som ble tidlig kastrert da han ikke kan avles på iom at han er blanding, og vi er veldig fornøyd med den løsningen.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 20:54   #70
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Tispe. Jeg har hanhund nå, og synes det er et evig pes. Bare grin når det er tisper som har løpetid, og man kan generelt ikke gå en liten luftetur uten at alt skal tisses på. Det er strengt tatt ikke lov å kastrere hunder uten en medisinsk grunn (selv om det gjøres), så det er enklest med tispe synes nå jeg i alle fall.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 20:57   #71
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.385
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Definitivt tispe.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 21:13   #72
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.514
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Det kommer jo veldig ann på dere selv. Jeg er hannhund menneske og har to kastrerte hannhunder. Fordelen er at dere kan kastrere tidlig også er dere kvitt hele problematikken.
Med en tispe er det langt mer "styr" og mye vanskeligere/større inngrep å sterilisere.

Det er riktig at det er "forbudt" å kastrere hund uten medisinsk indikasjon men heldigvis har de fleste dyrleger innsett at det er en relativt middelaldersk regel og kastrerer over en lav sko

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 21:56   #73
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Tispe. Jeg har hanhund nå, og synes det er et evig pes. Bare grin når det er tisper som har løpetid, og man kan generelt ikke gå en liten luftetur uten at alt skal tisses på. Det er strengt tatt ikke lov å kastrere hunder uten en medisinsk grunn (selv om det gjøres), så det er enklest med tispe synes nå jeg i alle fall.

Jeg er veldig uenig. Man må ikke få en hannhund som tisser på hvert et hjørne. De gjør det jo fordi de får lov...
Min erfaring er at det er pesete med tisper (syns de maser mye mer!) og veldig rolig og harmonisk med hannhunder.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 22:43   #74
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Synes ofte tisper blir litt sure når de kommer litt opp i alder. Hannhundene er ofte litt mer krevende i ungdommen, men blir litt roligere og mer kosete, men som sagt dette er jo veldig forskjellig fra individ til individ.
Hunden vår som er kastrert markerer ikke i det hele tatt- han skjønner ikke en gang at han "skal" løfte på bakbenet når han tisser
Vi har to tisper i nabohuset, og han bryr seg katten i om de har løpetid eller ikke.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 22:56   #75
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Synes ofte tisper blir litt sure når de kommer litt opp i alder. Hannhundene er ofte litt mer krevende i ungdommen, men blir litt roligere og mer kosete, men som sagt dette er jo veldig forskjellig fra individ til individ.
Hunden vår som er kastrert markerer ikke i det hele tatt- han skjønner ikke en gang at han "skal" løfte på bakbenet når han tisser
Vi har to tisper i nabohuset, og han bryr seg katten i om de har løpetid eller ikke.

Hårek

  Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 08:30   #76
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Hårek

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 09:21   #77
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Jeg hadde dratt på en utstilling,og sett litt på de rasene som du kanskje kan tenke det å ha.
Snakk med diverse oppdrettere,se på hundene, føl deg frem, før du tar valget!

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 09:28   #78
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.385
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av carmenzita, her.

Jeg hadde dratt på en utstilling,og sett litt på de rasene som du kanskje kan tenke det å ha.
Snakk med diverse oppdrettere,se på hundene, føl deg frem, før du tar valget!

Det er lurt. Og snakk gjerne med Nkk.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 09:54   #79
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.339
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg er veldig uenig. Man må ikke få en hannhund som tisser på hvert et hjørne. De gjør det jo fordi de får lov...

Han får ikke lov hele tida når han går med meg, og han hører etter når han får beskjed om ikke å tisse på noe. Men han vil. Og når han får beskjed om å gå på do må det sprayes noe så grundig. Jeg synes det er slitsomt jeg.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:48   #80
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velger man hunderase?

Slenger meg på her.. uten så mye tips å gi egentlig.
Vi har snakket masse om hund og storebror snakker om det hver bidige dag..
Vi har snakket om litt forskjellige hunderaser og kommet frem til at vi først og fremst vil ha en familievennlig hund, og også en som er i størrelse som gutta kan gå i bånd med.
Derfor har vi landet på Cavalier King Charles Spaniel. (Min familie hadde Cocker da jeg var liten/ungdom og vi hadde mye morro med den.
Cavalieren er litt mindre.)

Jeg har kjøpt en bok om rasen som også mannen skal lese før det er noe mer tema.
Jeg har ringt til to forskjellige oppdrettere for å høre litt og skulle egentlig ha sett på to valpekull nå i september, men vi har funnet ut at vi nå venter til neste sommer når begge gutta går på skolen.

Vi har også funnet ut at det er mye sykdom blant denne rasen og skal derfor kjøpe en valp av registrert oppdretter hvor vi får med helseattest fra foreldrene og en sånn 5års sykeforsikring. Man er vel litt tryggere stilt da..

Du har sikkert fått mange bra svar, men tror du først må ta finne ut hvor stor hund du vil ha og ta det derifra...
Gutta her er veldig dyrekjære så når vi er ute så stopper de alle med hund og da blir det til at vi spør litt om rasen så da får man vite litt mer for hver gang...
Lykke til med valg av hund.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no