Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-11, 13:37   #221
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.234
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Rapporten til abb ligger på nett, så den kan vurderes av de som ønsker.

Link?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 13:51   #222
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.208
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Dette ble jeg veldig nysgjerrig på. Hva mener du med at man ikke brukte ressursene? Hva var gangen i saken til vedkommende?

Ingen utredning. Men diagnosen er satt, bare i en annen sammenheng.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 13:56   #223
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.423
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Jepp, Fjordman mener at alle må be om unnskyldning til ham.
http://hannemyr.com/roztr/content_show.php?id=589

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 14:06   #224
juliette
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 129
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Rapporten til abb ligger på nett, så den kan vurderes av de som ønsker.

Link?

__________________
06, 08 og 11
juliette er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 14:06   #225
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ingen utredning. Men diagnosen er satt, bare i en annen sammenheng.

Men hadde han ingen forsvarer da straffesaken gikk?

  Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 14:14   #226
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Jeg kjenner at jeg lar meg opprøre av at rapporten ligger ute på nett (hvis det stemmer), og av alle lekkasjene til VG som igjen siteres av alt som kan krype og gå av journalister. Er dette lov? Hvis ikke, hvordan kan det skje? Er ikke taushetsplikt verdt noe, sånn plutselig? Er det ikke straffbart å offentliggjøre taushetsbelagt materiale? Det ble presisert i pressekonferansen hvor resultatet av rapporten ble offentliggjort, at man gikk utover det som man normalt går ut med offentlig ved å gi noen få eksempler. De få eksemplene var klargjørende og gode. Da undres jeg når jeg ser at avisene forteller detaljert fra avhør av Breivik sin mor, for eksempel.

Det er mulig jeg tar feil angående hva som er lovlig eller ikke her, og at jeg er blåøyd som synes det er helt på trynet av avisene å lekke taushetsbelagt materiale. Folk som vet og kan må gjerne opplyse meg.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 14:17   #227
juliette
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 129
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ingen utredning. Men diagnosen er satt, bare i en annen sammenheng.

Men hvordan kan man bare ut fra diagsnoen si hvem som er den sykeste?

__________________
06, 08 og 11
juliette er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 14:21   #228
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.208
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av juliette, her.

Men hvordan kan man bare ut fra diagsnoen si hvem som er den sykeste?

Dette vil jeg ikke gå nærmere inn på. Dermed skjønner jeg at dere ikke vil tro meg, men jeg kan konstatere at det er forskjell på folk i rettsvesenet.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 14:21   #229
juliette
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 129
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg kjenner at jeg lar meg opprøre av at rapporten ligger ute på nett (hvis det stemmer), og av alle lekkasjene til VG som igjen siteres av alt som kan krype og gå av journalister. Er dette lov? Hvis ikke, hvordan kan det skje? Er ikke taushetsplikt verdt noe, sånn plutselig? Er det ikke straffbart å offentliggjøre taushetsbelagt materiale? Det ble presisert i pressekonferansen hvor resultatet av rapporten ble offentliggjort, at man gikk utover det som man normalt går ut med offentlig ved å gi noen få eksempler. De få eksemplene var klargjørende og gode. Da undres jeg når jeg ser at avisene forteller detaljert fra avhør av Breivik sin mor, for eksempel.

Det er mulig jeg tar feil angående hva som er lovlig eller ikke her, og at jeg er blåøyd som synes det er helt på trynet av avisene å lekke taushetsbelagt materiale. Folk som vet og kan må gjerne opplyse meg.

Jeg tror heller ikke at dette er lov, og jeg finner heller ingen rapport på nett. Jeg fant dette:
På grunn av den enorme interessa nasjonalt og internasjonal, valde statsadvokatane likevel å gå ut med nokre av argumenta som rettspsykiatrane har lagt til grunn for konklusjonen sin:

  • Behring Breivik er ein person som lever i sitt eige vrangførestellingsunivers, der alle tankar og handlingar er styrte av desse vrangførestellingane.
  • han seier at han har utført drapa av kjærleik til folket sitt. Han kjenner seg utvald til å bestemma kven som skal leva og døy, og som ein som skal rettleia folket.
  • Behring Breivik karakteriserer seg sjølv som den mest perfekte riddaren etter Den andre verdskrigen, og seier at hans organisasjon «Knight`s Templar» vil overta makta i Europa.
  • Han kallar seg «den framtidige regenten i Noreg og Europa».
  • Han har tankar om å gjennomføra eit avlsprosjekt på nordmenn og å organisera dei i reservat
Men det er ingen rapport da...

__________________
06, 08 og 11
juliette er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 14:26   #230
juliette
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 129
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Dette vil jeg ikke gå nærmere inn på. Dermed skjønner jeg at dere ikke vil tro meg, men jeg kan konstatere at det er forskjell på folk i rettsvesenet.

For min del sier ikke en diagnose noe om hvor syk en person faktisk er, og jeg skjønner heller ikke hvordan det har noe med forskjell på folk i rettsvesenet å gjøre?

__________________
06, 08 og 11
juliette er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 15:02   #231
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sandberg har jo virkelig bevist at han er ingenting mer enn en skikkelig, inn-i-hampen dustemikkel

At Per Sandberg er en idiot har vel begrenset nyhetsverdi.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 15:05   #232
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Jeg beklager og legger meg fullstendig flat. Det gjengis fra rapporten på nett, g journalistene har fått tak i den. Jeg har ikke sett selve rapporten.

Dog er vel ikke den taushetsbelagt etter at dommen er rettskraftig, tror jeg?

  Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 15:12   #233
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Dette vil jeg ikke gå nærmere inn på. Dermed skjønner jeg at dere ikke vil tro meg, men jeg kan konstatere at det er forskjell på folk i rettsvesenet.

Men de fire vilkårene for straffbarhet er de samme for alle og derfor er jeg nysgjerrig på hva som har skjedd. Har ingen vært klar over at han har en diagnose? Hvorfor ble ikke dette et spørsmål under straffesaken? Er psykosen rusrelatert?

  Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 15:13   #234
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Men de fire vilkårene for straffbarhet er de samme for alle og derfor er jeg nysgjerrig på hva som har skjedd. Har ingen vært klar over at han har en diagnose? Hvorfor ble ikke dette et spørsmål under straffesaken? Er psykosen rusrelatert?

Det bør ikke komme som noe sjokk at det ikke brukes like mange ressurser på andre saker som i abb sin. Ei heller at psykisk alvorlig syke mennesker både med og uten rusproblemer fengsles relativt hyppig.

  Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 15:37   #235
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av juliette, her.

For min del sier ikke en diagnose noe om hvor syk en person faktisk er, og jeg skjønner heller ikke hvordan det har noe med forskjell på folk i rettsvesenet å gjøre?

Hvis du er interessert, så kan du bare google, det bugner av rapporter om at det er for mange psykisk syke i norske fengsler. Det er bare ikke penger nok til å gjøre noe med det. En venn av meg er fengselsbetjent, han sier det er vondt å se på alle de som burde vært til behandling fremfor innelåst i fengsel.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 17:52   #236
juliette
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 129
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Hvis du er interessert, så kan du bare google, det bugner av rapporter om at det er for mange psykisk syke i norske fengsler. Det er bare ikke penger nok til å gjøre noe med det. En venn av meg er fengselsbetjent, han sier det er vondt å se på alle de som burde vært til behandling fremfor innelåst i fengsel.

Det tviler jeg ikke på, men jeg skjønner likevel ikke hva det har med utredningen av ABB å gjøre?
At man ikke finner midler til å gi alle den utredning og behandlingen de trenger er synd, men det bør da absolutt ikke føre til at ingen får riktig utredning og behandling, snarere tvert i mot.

__________________
06, 08 og 11

Sist redigert av juliette : 02-12-11 kl 11:34.
juliette er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 11:03   #237
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

En artikkel skrevet av en psykolog på huset (ikke i mitt team) her hvor jeg jobber:

Morderen: Straffes eller behandles?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 11:36   #238
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Aftenposten henviste til denne artikkelen av professor Aslak Syse i går. Hvis man virkelig vil gjøre et dypdykk i denne materien er den helt sikkert verdt å lese: http://www.kompetanse-senteret.no/pa...ferettslig.pdf

  Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 20:26   #239
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.502
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Eg har lese denne tråden med stor interesse, for dette er ein sak som både engasjerer og opptar meg. Eg kjenner eg har veldig blanda kjensler, med tanke på denne utviklinga saken har tatt.

Eg ser fleire referer til vrangforestillingane til gjerningsmannen og trekk linje mellom desse og den politiske ståstaden hans. Men det er vel ikkje hans syn på mennesket, multikulturalisme og samfunnet som er definert som vrangforestillingar, snarare hans eiga rolle i dette som ridder og framtidig regent.

Teorien om sivilisasjonskonflikt, Eurabia-teorien og desse høgreekstreme meiningane er ideologiar som lev. Samuel Huntington, som har skrive The Clash of Civilizations, som Eurabia-teorien i stor grad bygg vidare på, er ein anerkjent politisk forskar. Tanken om at eit samfunn ikkje kan fungere med fleire kulturar som lev side om side er (dessverre) tilstade i det offentlege ordskiftet og desse meiningane er verken schizofrene vrangforestillingar eller uttrykk for paranoide mennesker sitt forstyrra sjeleliv. Eg trur det er veldig viktig å ikkje blande saman det sjuke og det diagnostiserbare, med det politiske og ideologiske her. Det at ein sjuk mann har tatt utgangspunkt i desse tankane og meiningane, betyr ikkje at det er sjølve ideologien som er vrangforestillinga. Denne tragedia viser jo kva eit slikt grusomt menneskesyn i verste fall kan gjere, dersom feil person med feil sjukdom og feil sjølvbilete kjem inn i feil miljø.

Det er ei fare for at denne diagnosa skal frikjenne tankegodset og miljøet som gjerningsmannen har henta inspirasjon frå (jamfør Fjordmann sitt utspel om at han forventer ei unnskulding). Eg tenker at det er utruleg viktig at ikkje denne diagnosa skal bagatellisere desse ideologiske synspunkta til vrangforestillingar. Sjølv om denne mannen er sjuk, er det ikkje desto mindre viktig at menneskeverdet framleis står i sentrum. Det er like viktig å kjempe mot desse tankane på demokratisk vis. Sjølv om akkurat denne tragedia var ein gal manns verk, er konspirasjonsteoriane og ideologiane som var motivasjonen hans framleis like farleg!

(For øvrig er eg veldig overraska over Sandberg sitt utspel. Han hadde jo ei gylden anledning til å flytte fokuset vekk frå innvandringspolitikken til FRP, korfor greip han ho ikkje?)

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 21:02   #240
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.253
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Ja, dette er det jeg har forsøkt å si noe om også, om enn fra en annen vinkel (og langt mindre elegant). Og så lenge denne ideologien hos ham er noe som vil sitte igjen også etter at psykosen eventuelt er borte, vil han vel alltid kunne vurderes som farlig, fordi relapsfaren ved manifest schizofreni er så høy?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no