Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Innreise USA Apis/ESTA

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-13, 08:58   #21
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Det er bare Esta du fyller ut før du reiser altså! God tur!!
Vi drar om 45 dager!

Jeg har ikke tatt sjansen på å kun fylle ut ESTA.

Fra SAS sine sider:

Sitat:

1. Secure Flight & APIS

US Secure Flight

For reiser til/fra og via USA krever TSA (Transportation Security Administration) at du opplyser passasjernavn (som det står i passet), kjønn og fødselsdato i bestillingen. Det samme gjelder hvis du har mottatt et Redress nummer av TSA (f.eks hvis du har hatt gjentatte problemer med å få ditt boardingkort godkjent).

Når du bestiller din billett på sas.no blir du bedt om å fylle ut Secure flight i bestillingsdialogen. Alternativt ber vi deg om å fylle det ut på Internett senest 72 timer før avreise. Hvis informasjonen ikke er fylt ut senest 72 timer før avreise, kan du bli nektet ombordstigning. Du er selv ansvarlig for at denne informasjonen oppgis til SAS i tide. Er det under 72 timer til avreise når du bestiller, må informasjonen oppgis umiddelbart; kontakt eventuelt Customer Contact Center.
Reiser du med spedbarn (under 2 år), ber vi deg vennligst ta kontakt med Customer Contact Center eller reisebyrået hvor du bestilte billetten for registrering av passasjerinformasjonen.


Advanced Passenger Information System (APIS) - første overnatting i USA

SAS (som andre flyselskap) er pålagt av amerikanske myndigheter å overlevere informasjon om våre passasjerers første overnattingsadresse ved ankomst til USA. Disse opplysninger brukes i sikkerhetsøyemed.
Adressen på første overnatting i USA gjelder ikke for amerikanske statsborgere og innehavere av ”Green card”.

For å gjøre innsjekkingen smidigere og raskere, anbefaler vi våre passasjerer til USA om å fylle ut et skjema med den påkrevde informasjonen før ankomst til flyplassen. Skjemaet er tilgjengelig ved bestilling og når du sjekker inn via sas.no. Du kan også fylle ut skjemaet via lenken nedenfor.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 09:33   #22
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Er ikkje dette det skjemaet du får på flyet da? Eg reise også neste veke og har ikkje ordna noko anna enn ESTA.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 09:41   #23
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Er ikkje dette det skjemaet du får på flyet da? Eg reise også neste veke og har ikkje ordna noko anna enn ESTA.

Nei, det er ikke samme skjema. Skjemaet du fyller ut på flyet er et blått skjema som omhandler b.la. hvem du reiser sammen med, hva du har i bagasjen, om du er på forretningsreise, hvor mye cash du har med, om du har vært i nærheten av fjøs (bonden som reise med oss i fjor måtte innom på en ekstra scanning av klær og sko før han fikk komme inn i USA) e.l. og hvor mye tax-free du har handlet inn i landet.
Dette skjemaet får du utlevert på slutten av flyreisen, du får det stemplet når du kommer til immigrasjonskontrollen og du leverer det når du går igjennom tollen etter å ha plukket opp bagasjen din.
Dette gjøres første landingssted i USA. Du fyller ut ett skjema pr familie med samme familienavn. Har du og mannen ulike etternavn f.eks. må dere fylle ut hvert deres.

Det ser slik ut:

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 30-04-13 kl 09:49.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 10:59   #24
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Jeg har fylt ut som Fløyel sier. På SAS sine sider logger jeg inn med bestillingsnr og får opp dette feltet for utfylling.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 11:59   #25
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

I følge infoen på SAS så skal man oppgi adresse mm. første natten senest minst 72 timer før avreise.

Ah, nå er jeg med. Når jeg booker flybillett får jeg spørsmål om overnatting på første natt. Jeg er i USA et par ganger i året, hvor jeg booker gjennom reisebyrå, så det kan godt tenkes at de setter inn flight nr og sånt direkte.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 12:14   #26
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Holder på med akkurat det samme her for sønnen min. Det er dette
skjemaet, sant?

Og betalingen på slutten? Skriver man bare ut skjemaet selv etter man har betalt da eller?

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 12:17   #27
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Holder på med akkurat det samme her for sønnen min. Det er dette
skjemaet, sant?

Og betalingen på slutten? Skriver man bare ut skjemaet selv etter man har betalt da eller?

Ja, du kommer til ett punkt der du får spørsmål om du vil printe ut. Betaling kommer på slutten ja. Du får også tilsendt ESTA-nr relativt raskt (maks 5-10 minutter).
Det er ikke behov for å ha kopi, men det kan være kjekt å ha, for man kan bli forespurt om ESTAnr.. Jeg har alltid med kopi av pass og ESTA, vi har aldri hatt bruk for det, men det er "kjekt-å-ha".

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 12:18   #28
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Takk

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 12:46   #29
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.418
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg har fylt ut som Fløyel sier. På SAS sine sider logger jeg inn med bestillingsnr og får opp dette feltet for utfylling.

Jeg også. Jeg var i New York i begynnelsen av april i år og dro med KLM. Fylte ut APIS (eller hva det nå heter) via KLM sin side under "my page". Det ble så sendt rett inn til KLM. Jeg ville ikke tatt sjansen og latt være!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 15:32   #30
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.787
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg har ikke tatt sjansen på å kun fylle ut ESTA.

Fra SAS sine sider:

Hm... Vi gjorde ikke dette for ett år siden. Nå har vi billetter via SAS, men bestilt via reisebyrå. Må sjekke opp tror jeg...

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 16:17   #31
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Hm... Vi gjorde ikke dette for ett år siden. Nå har vi billetter via SAS, men bestilt via reisebyrå. Må sjekke opp tror jeg...

Ticket vet jeg ordner dette for sine reisende, men jeg hadde sjekket for å være sikker. ebookers, seat24, travelpartner gjør ikke det, der må vi ordne igjennom flyselskapet selv.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 22:08   #32
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg fylte ut vaart i gaar kveld, saa dette kan jeg. Jeg snakket til og med med en dame fra Lufthansa paa telefonen mens jeg fylte inn for det ble noe kröll.

Here you go:



Etternavn - enkeltpenkelt men pass paa skrivemaaten, at det er likt passet

Fornavn - se over

Mellomnavn - se over

Kjønn - det klarer du vel

Fødselsdato (mm/dd/yyyy) - piece of cake, men husk at maaneden skrives för datoen, men jeg tror det staar maanedsnavn der du fyller inn online, saa no problem.

/ /
Nasjonalitet - norsk (hvis du er norsk)

Type reisedokument - pass

Hvilket land har utstedt reisedokumentet - Norge hvis du har norsk pass

Reisedokumentnummer - passnummer

Reisedokuments utløpsdato (mm/dd/yyyy) - utlöpsdato for passet
/ /

Visum/Redress dokument - du fyller ikke inn noe naar det gjelder visum hvis du har ESTA

Visum/Redress nummer - se over

Hvor er visumet utstedt (sted) - se over

Når er visumet utstedt (mm/dd/yyyy) - se over
/ /
Hvilket land er visumet gyldig for - se over

Fødselssted - Norge (hvis du er födt i Norge)


Akkurat sånn fylte jeg det ut også, da er det vel riktig at man ikke skal skrive noe på visaspørsmålene. Jeg har skjønt amerikanere er sære på innreise og vil helst gjøre alt riktig for å unngå trøbbel!

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 15:13   #33
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Jeg har for sikkerhets skyld ringt SAS i dag, og fikk samme svar som Liefje. Har man ESTA, trenger man ikke fylle ut VISA/Redress feltene. Reisedokument er dessuten = pass. (Det skal i alle fall ikke være feil utfylling av alle skjemaene som hindrer meg i å innta NY! )

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 09:55   #34
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Når reiser du?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 16:23   #35
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Tirsdag direkte fra Oslo til Newark med SAS. Du reiser også snart, gjør du ikke?

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 21:46   #36
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Neste fredag

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 09:16   #37
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.449
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Innreise USA Apis/ESTA

Ved check In spurte jeg hva som hadde skjedd hvis jeg ikke hadde fylt inn apis før reisen. Damen i skranken sa at hun hadde måttet gjøre det ved innsjekking. Jeg hadde ikke kunnet sjekke inn online eller på automat. Mulig hun var ekstra hjelpsom siden mannen har gullkort og vi sjekket inn i First class skranke. Moral: fiks selv før avreise

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no