Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilket sukker er minst farlig?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-12, 07:53   #41
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Sukrin smaker ikke godt. Det er mitt eneste ankepunkt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 08:00   #42
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Tagatesse/Tagatose er bedre i forhold til smak. Selv barna mine som hater stevia og sukrin liker smaken på tagatesse!

http://www.helseogkost.no/nye_produkter/tagatesse_500_g
http://en.wikipedia.org/wiki/Tagatose

Så langt har jeg ikke lest noe som skremmer meg fra å bruke det. Jeg har kjøpt det i helsekostbutikk på Trondheim Torg, trengte ikke å handle på nettbutikk.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 08:11   #43
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Jeg tenkte litt på dette etter at jeg skrev og skjønte at det var noe merkelig.

Denne tråden er nesten 5 år gammel. Dixie Diner promoterer ikke meierismør lenger.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 08:24   #44
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tenkte litt på dette etter at jeg skrev og skjønte at det var noe merkelig.

Denne tråden er nesten 5 år gammel. Dixie Diner promoterer ikke meierismør lenger.

Lol... jeg så det var en tråd med "patina" når jeg så at hun var quotet som "Iset".

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 08:31   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Må skynde meg å fjerne det!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 12:06   #46
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Ja den er gammel ja.
Tråden dukket opp da jeg søkte rundt etter info om sukrin.
Kan ikke finne noe særlig negativt rundt sukrin på nettet, men kjenner jeg er skeptisk lell. Må vel bare venne meg til tanken om at det er et "nytt" og sunt alternativ.
Smakte det nå i påsken (sukkervarianten brukt som strø over bær) og jeg syns det smakte plastikk rett og slett.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 12:17   #47
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er kanskje helt naturlig, men ikke i de mengdene man finner på å strø på grøten. Jeg stoler ikke på at en har funnet ut nok om dettel.

Der er jeg og. Jeg brukte en god del fruktose da det var mye fokus på det for ti år siden, men etter hvert fant man jo ut at det er skadelig for leveren. Nå holder jeg meg unna alt søtt til man har kommet lenger med å dokumentere effekt av sukrin, agave, stevia osv (dvs jeg har en flaske agave som jeg har brukt i veldig små mengder).

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 12:19   #48
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Jeg fikser ikke den mentol/mint-kjølige snurpingen som Sukrin gir. Selv bruker jeg Splenda som tilsetning de gangene jeg trenger det i te eller sånt.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 12:19   #49
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Vi brukar stort sett vanlig sukker, og har ei jente med diabetes. Eg brukar vanlig sukker i kaker, men det hender eg strør over Splenda på hennar graut - utan at eg egentlig merkar noko særlig forskjell i blodsukker. Ho må ha masse insulin uansett, for melk og risengryn er for sukker å rekne (karbo). Det der sukkerdrysset betyr ikkje all verden (bortsett fra ved store mengder så klart). Eg forstår ikkje dette med at folk syns det er bedre med rosiner enn sukker i maten, særlig om målet er å unngå sukker i kroppen. Rosiner er veldig søtt!

Helsing ei som stadig må forklare folk at jo, ein diabetiker må ha masse, masse insulin for druer og rosiner... ho kan like gjerne få av sjokoladen som var kjøpt inn til dei andre barna

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 12:37   #50
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Vi brukar stort sett vanlig sukker, og har ei jente med diabetes. Eg brukar vanlig sukker i kaker, men det hender eg strør over Splenda på hennar graut - utan at eg egentlig merkar noko særlig forskjell i blodsukker. Ho må ha masse insulin uansett, for melk og risengryn er for sukker å rekne (karbo). Det der sukkerdrysset betyr ikkje all verden (bortsett fra ved store mengder så klart). Eg forstår ikkje dette med at folk syns det er bedre med rosiner enn sukker i maten, særlig om målet er å unngå sukker i kroppen. Rosiner er veldig søtt!

Helsing ei som stadig må forklare folk at jo, ein diabetiker må ha masse, masse insulin for druer og rosiner... ho kan like gjerne få av sjokoladen som var kjøpt inn til dei andre barna

Mener du at du ikke har funnet mat å gi henne som gir mindre blodsukkerstigning?

En ting er rosiner, druer, melk og ris, men hva med mat som inneholder mer komplekse karbohydrater som ikke gir den samme blodsukkerstigningen?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 12:53   #51
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Jo, så klart Nooria Vi jobbar ein del ekstra med å finne sunn mat som gir langsom blodsukkerstigning. For kabrohydrat skal jo eit barn ha! Sukker i ein appelsin oppfører seg jo penare enn sukker i ein sukkerbit, sidan det også er fiber i appelsinen. Så vi er klar over dette altså

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 13:25   #52
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Jo, så klart Nooria Vi jobbar ein del ekstra med å finne sunn mat som gir langsom blodsukkerstigning. For kabrohydrat skal jo eit barn ha! Sukker i ein appelsin oppfører seg jo penare enn sukker i ein sukkerbit, sidan det også er fiber i appelsinen. Så vi er klar over dette altså

Ok .

Jeg har av helsemessige grunner selv interesse av et stabilt blodsukker, men jeg ettersom jeg ikke har diabetes måler jeg ikke. Jeg innbiller meg at f.eks havregrøt med divers frø (knuste linfrø, hampfrø, chiafrø) og kanel på (ikke noe søtt) ikke er så verst mht blodsukkerstigning. Særlig siden jeg spiser et egg ved siden av. Stemmer det med dine erfaringer?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 13:38   #53
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Havregraut er bra ting - vi fekk opplyst på sjukehuset at havre er den kornsorten som er mest langsom, altså fordeler "sukker" over lengre tid enn dei andre kornsortene. Det aller verste i verden for dei fleste som har problem med å regulere blodsukkeret er kombinasjonen fett og karbohydrat, slik som chips, pizza og pommes frites. Og feit, søt jærbakst. Når jentungen et pommes frites ein lørdag kveld må eg opp eitpar ganger om natta for å måle og gi insulin. Blodsukker ligg høgt i mange, mange timar etterpå, gjerne fram til neste dag. Eit normalt menneske regulerer jo dette sjølv ved å produsere insulin, men ein kan jo stille spørsmål om kroppen har godt av å gå på høygir i insulinproduksjon?

Men dette var avsporinga si det. Det dreide seg om kva sukker som er mest sundt

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 15:13   #54
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Sånn rent bortsett fra at det ikke smaker som sukker?
Og prisen?

Smaken - det iser i tennene og munnen synes jeg, det "oppfører" seg ikke som sukker i f.eks matlaging og koster en del.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 15:44   #55
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Havregraut er bra ting - vi fekk opplyst på sjukehuset at havre er den kornsorten som er mest langsom, altså fordeler "sukker" over lengre tid enn dei andre kornsortene. Det aller verste i verden for dei fleste som har problem med å regulere blodsukkeret er kombinasjonen fett og karbohydrat, slik som chips, pizza og pommes frites. Og feit, søt jærbakst. Når jentungen et pommes frites ein lørdag kveld må eg opp eitpar ganger om natta for å måle og gi insulin. Blodsukker ligg høgt i mange, mange timar etterpå, gjerne fram til neste dag. Eit normalt menneske regulerer jo dette sjølv ved å produsere insulin, men ein kan jo stille spørsmål om kroppen har godt av å gå på høygir i insulinproduksjon?

Men dette var avsporinga si det. Det dreide seg om kva sukker som er mest sundt

Jeg var ikke klar over det du skriver om potetgull og pommes frites, at det var så ille altså. Jeg har tillatt meg å spise litt sørlandschips i ny og ne, men jeg skjønner at jeg må slutte med det og.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 18:28   #56
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Sukrin smaker ikke godt, og isingen er vond.

Foreløpig så holder jeg meg til vanlig hvitt sukker, og brunt. Jeg tør ikke prøve meg på andre søtningsstoffer før det foreligger MANGE år med forskning. Man kan si hva man vil om sukker, men det er i alle fall godt forsket på og man vet forhåpentligvis det man bør vite om eventuelle farer og negative ting.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 18:36   #57
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket sukker er minst farlig?

Jeg greier ikke å forholde meg til vanlig sukker som noe farlig i seg selv. Store mengder, javisst,- men det tipper jeg andre søtningsstoffer også er, naturlig eller kunstig.
Jeg lager mat fra bunnene av og har slik kontroll over sukkerforbruket, og lever godt med det.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no