Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Sushi

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-14, 14:06   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.237
Blogginnlegg: 263
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sushi

Jeg har fått veldig lyst på sushi i det siste, og har lyst til å lage selv. Tips og råd mottas med takk!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 20:54   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sushi

Samme her, følger med i tråden.😆

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 21:00   #3
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.465
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sushi

Vi kjøpte et startkit første gangen. Der var det makimatter, rullematter, sushiris, sushieddik og sikkert noe wasabi og syltet ingefær. Det var greit første gangen, men nå kjøper vi produktene hver for seg i butikken, det er nok billigere.

Foreløpig har vi bare laget med laks, kjøper salmalaks eller lignende god fisk. Jeg tenker stadig at jeg skal stikke innom en fiskebutikk og kjøpe kveite og smørfisk og sånne gode fisker, men har ikke kommet så langt.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 21:39   #4
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sushi

Jeg fylte med laks, avakado og pyntet med jordbærskive oppå rullen. Nam!

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 21:40   #5
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sushi

Lurt med scampi som er ferdig kokt, og frosset.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 21:40   #6
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sushi

Se ellers på youtube

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 22:26   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sushi

Jeg får aldri til risen skikkelig, så jeg har sluttet å lage selv.
Men jeg har laget endel sushi før da, og bestiller det mye ute. Da bruker vi avokado og agurk inni. Det er kanongodt, jeg forspiser meg alltid!
Bestiller jeg det ute har jeg alltid edamame til, elsker salte edamamebønner, samt jalapenosaus (som de har på Sabi). Avokado- og agurkmaki anbefales altså.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 22:40   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.237
Blogginnlegg: 263
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sushi

Tak for tips alle sammen.
Jeg har kjøpt noriflak, matte, ris og ingefær. Soyasaus og wasabi hadde jeg allerede. Avocado spiser vi mye av her i huset så det er jeg også. Nå trenger jeg bare agurk og fisk. Kan man bruke frossen fisk, eller er det best med fersk?

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Vi kjøpte et startkit første gangen. Der var det makimatter, rullematter, sushiris, sushieddik og sikkert noe wasabi og syltet ingefær. Det var greit første gangen, men nå kjøper vi produktene hver for seg i butikken, det er nok billigere.

Foreløpig har vi bare laget med laks, kjøper salmalaks eller lignende god fisk. Jeg tenker stadig at jeg skal stikke innom en fiskebutikk og kjøpe kveite og smørfisk og sånne gode fisker, men har ikke kommet så langt.

Smørfisk?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 23:15   #9
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.986
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sushi

Det som kalles smørfisk og brukes i sushi er egentlig en annen fisketype; Escolar. Vær klar over at dette er en fisk det advares mot å spise rå, den inneholder en fettype som kan gi veldig ubehagelige bieffekter om den spises rå. Det er en fisketype som bør varmebehandles.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 23:27   #10
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.237
Blogginnlegg: 263
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sushi

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Det som kalles smørfisk og brukes i sushi er egentlig en annen fisketype; Escolar. Vær klar over at dette er en fisk det advares mot å spise rå, den inneholder en fettype som kan gi veldig ubehagelige bieffekter om den spises rå. Det er en fisketype som bør varmebehandles.

Aldri hørt om. Men da tror jeg at jeg står over den. Takk for info.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 08:09   #11
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.465
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sushi

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Det som kalles smørfisk og brukes i sushi er egentlig en annen fisketype; Escolar. Vær klar over at dette er en fisk det advares mot å spise rå, den inneholder en fettype som kan gi veldig ubehagelige bieffekter om den spises rå. Det er en fisketype som bør varmebehandles.

Oi, det visste jeg ikke. Jeg har fått smørfisk servert på flere sushisteder. Kan man anta at de vet hvordan man behandler den da, eller?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 09:02   #12
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.239
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sushi

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Oi, det visste jeg ikke. Jeg har fått smørfisk servert på flere sushisteder. Kan man anta at de vet hvordan man behandler den da, eller?

Smørfisk var veldig "in" på sushisteder for 8-10 år siden, men jeg trodde de fleste hadde sluttet med den nå. Siden det er i rå tilstand den kan gi diaré tviler jeg på at sushisjappene behandler den riktig.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 10:23   #13
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.465
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sushi

Takk for svar

Hvilke hvite fisker bruker dere til hjemmelaget sushi?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 20:25   #14
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sushi

Smørfisk er dessuten ikke noe godt.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 20:59   #15
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.693
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sushi

Jeg har også hørt advarsler om smørfisk. Trodde ikke man brukte det lenger. Ellers har jeg ikke så mye å bidra med.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 21:02   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sushi

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg får aldri til risen skikkelig, så jeg har sluttet å lage selv.
Men jeg har laget endel sushi før da, og bestiller det mye ute. Da bruker vi avokado og agurk inni. Det er kanongodt, jeg forspiser meg alltid!
Bestiller jeg det ute har jeg alltid edamame til, elsker salte edamamebønner, samt jalapenosaus (som de har på Sabi). Avokado- og agurkmaki anbefales altså.

Noterer meg at de edamamebønner på Sabi, men jeg har lett etter det i et helt år i butikken! Hvor i alle dager selger de sånt? Jeg har virkelig lett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 21:58   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.237
Blogginnlegg: 263
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sushi

Her var det mye godt http://sushikai.wordpress.com/page/2/

Fra Wikipedia:
Normalt selges sushi i Norge med smørfisk (escolar), kamskjell, laks, scampi (kokt), krabbe (kokt), crabsticks, tunfisk og kveite, men kan serveres med det meste av sjømat, som for eksempel ål og blekksprut.

Også bør man fryse fisken i 5 døgn med mindre det er norsk oppdrettsfisk har jeg funnet ut.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 22:37   #18
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.237
Blogginnlegg: 263
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sushi

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Noterer meg at de edamamebønner på Sabi, men jeg har lett etter det i et helt år i butikken! Hvor i alle dager selger de sånt? Jeg har virkelig lett.

Har du prøvd Phan Thai i Gjesdalveien 23? Husker min mor kjøpte tørkede reker til vårruller der en gang.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 22:55   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sushi

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Har du prøvd Phan Thai i Gjesdalveien 23? Husker min mor kjøpte tørkede reker til vårruller der en gang.

Nei, det har jeg aldri hørt om. Skal sjekkes!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 22:57   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sushi

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Noterer meg at de edamamebønner på Sabi, men jeg har lett etter det i et helt år i butikken! Hvor i alle dager selger de sånt? Jeg har virkelig lett.

Jeg har kjøpt på den asiatiske på Lagårdsveien, på Norvina og på den tyrkiske ved Coop Xtra i Sandnes. Frosne. Synes ikke de er i nærheten like gode som Sabi sine, får det ikke til!! Sabi sine er helt hinsides gode, nesten det beste med hele sushimåltidet. Og du MÅ dyppe dem i jalapenosausen der. De glemte å legge nedi jalapenosaus til meg en gang, da kjørte jeg tilbake for å hente den, for jeg klarte ikke å spise det uten, er helt avhengig (den er ikke sterk, bare dritgod).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no