Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Berlin

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-09, 23:06   #1
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Berlin

Jeg og ei venninne skal reise til Berlin i juni.
Verken jeg eller venninna mi har vært i Tyskland før, så vi trenger noen tips. Flybilletter og hotell har vi funnet kjempebillig, så det er ingen problem.

Hva er verdt og få med seg av severdigheter?
Hvor er det best og handle?
Hvilke strøk burde man ikke oppholde seg i på kvelden?
Er pilsen billig?

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 23:15   #2
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Berlin

Berlin er aldeles superfantastisk! Billig og eksotisk shopping i Kreuzberg, merkeklær og dyrere (men også mer oversiktlig og pyntelig) i Ku'Damm (vest).

Koselige barer og kafeer overalt. Jeg følte meg trygg dag og natt da jeg var der med mor og søster (men jeg er blond og naiv og føler meg trygg over alt, da - også bak på moped med fremmed nederlender i Bangkok).

Og, det beste av alt: Pergamonmuseet med Pergamonalteret (en del av Museumsinsel - en samling av flere museer). Området rundt er også veldig fint, og hvis det er pent vær er det helt supert å sitte i fluktstol ved elvebredden og drikke øl og spise würst.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 23:22   #3
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Berlin

Åh, supert! Jeg gleder meg til å dra!
Pergamonmuseet med Pergamonalteret - Hva ser man på det museet?

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 23:31   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Berlin

Jeg har ikke vært i Berlin siden januar 1990, og da var muren og Øst-Berlin fortsatt hot, så jeg skal ikke komme med så mange tips, tror jeg, men vi var i alle fall i konserthuset og hørte Berliner Philharmoniker, og både orkesteret og konserthuset er virkelig verdt et besøk, hvis man har sansen for slikt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 14:04   #5
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Berlin

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Åh, supert! Jeg gleder meg til å dra!
Pergamonmuseet med Pergamonalteret - Hva ser man på det museet?

Der ser man Pergamonalteret som er et digert alter fra det antikke Hellas, der utsmykkingen viser kampen mellom gudene og gigantene fra gresk mytologi.

Pergamonmusseet forøvrig viser mye flott kunst fra romertiden, samt en forasiatisk avdeling med blant annet Istraporten fra Babylonia og en avdeling for islamsk kunst. Det er rett og slett en diger samling monumental kunst fra svunne tider, og er veldig imponerende.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 19:17   #6
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.447
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Berlin

Checkpoint Charlie museet liker jeg veldig godt. Viser historie rundt muren, dens fall og en masse römningsforsök. Det er alltid fullt av folk der. Pröv aa komme akkurat naar de aapner.

Ellers er Brandenburger Tor, gaten Unter den Linden med div. monumentale bygninger (fra Brandenburger Tor og östover) + Holocoast-monumentet til höyre for Brandenburger Tor hvis man ser östover fint aa se. Og Parliamentet med glasskuppelen, saaklart. Man kan gaa opp i kuppelen og se den fine utsikten. Kommer man om kvelden (fortsatt fin utsikt), er det mindre kö.

For shopping liker jeg best Mitte, saerlig Alte og Neue Schönenberger strasse og omkringliggende sidegater. Blanding av rockete T-skjorter og ukjente designere via et par kjente motebutikker til smaa, spennend tebutikker, plakatbutikker og andre smaating som man bare maa se paa. Der er det ogsaa mange bra kafeer og restauranter. I tillegg liker jeg (deler av) Ku'damm ogsaa maa man jo en tur innom KaDeWe (stort kjöpesenter) for aa se. Faa med dere delikatesseavd. paa toppen der. Der kan man ogsaa spise lunsj, f.eks. Eller kjöpe med seg diverse til aa spise paa hotellrommet om kvelden hvis man ikke orker aa gaa ut.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 19:35   #7
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Berlin

Annet som kan være verdt å få med seg:
- Fjernsynstårnet på Alexanderplatz (øst) - fantastisk utsikt over hele Berlin
- Gendarmenmarkt med konserthus
- Potzdamer Platz (ikke min favoritt, men dog. Moderne arkitektur, shopping og business.)
- Häckische Höfe og området rundt (litt Grünerløkka)
- Story of Berlin (museum/opplevelsesutstilling som viser Berlins historie. Kjempeinteressant!!)
- Dyreparken
- dagstur til Potsdam dersom dere har tid.

Ta 100-bussen, så får dere sett det meste, den kjører fra vest til øst og omvendt. Fint måte å komme seg rundt på.

God tur, jeg er sååå misunnelig.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 19:52   #8
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Berlin

Angående billig pils: Berlin er rimelig til europeisk storby å være! Selvfølgelig kan man spise og drikke dyrt der som alle andre steder, men det er lett å gjøre det billig også. Kjempefin by!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no