Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ny pc, hjelp

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-13, 15:29   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Ny pc, hjelp

Jeg må ha ny lap top.
Ønsker meg en Samsung 13,3"

Ulike typer.
Så spørsmålet er da:
Quad core eller Intel core prosessor.
Bør jeg ha SSD disk?


Bruken min er jo office, nettbank og internettet. ALtså ingen store tunge programmer.
Vet ikke om denne linken funker:
http://www.elkjop.no/catalog/data/no....ViewCount%3D1

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 00:38   #2
Dobbelthake
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 23
Dobbelthake er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Ny pc, hjelp

Forskjellen på Quad (og jeg tipper du mener dual core) er antall kjerner i prosessoren(tekniske detaljer), til det bruket så burde dualcore være nok. SSD er greit, men gjør jo bare slik at ting går fortere når man slår av og på maskinen (det er mer, men til office og nettbank vil du neppe merke stort til det, bortsett fra at det går fortere å slå den av og på) for å si det som sant er, så ville jeg valgt den rimeligste med lavest mulig støy i ditt tilfelle.

Dobbelthake er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 12:12   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny pc, hjelp

Personlig får jeg "neller" av å bruke pc-er med harddisk etter å ha hatt SSD de siste årene. Oppstart er egentlig ikke så viktig - slår omtrent aldri av pc-ene, men setter dem i strømsparingsmodus. Men en 3 år gammel pc med SSD vil i hvert fall for meg gjerne kunne føles raskere enn en en ny pc med kraftigere prosessor, men med harddisk.

Med et begrenset budsjett blir det jo dog et element at skal man ha god lagringskapasitet med SSD blir det fort en del dyrere. Spørsmålet blir jo da litt hva man ser for seg å ha å liggende lagret lokalt på maskinen. 128GB kan for noen bli knapt.

Når det gjelder 13,3-tommers-pc-er er det svært få som leveres med firekjerneprosessor. I praksis blir det nok også til at man skal ha litt spesielle bruksområder/behov for at man merker forskjell mellom to- og firekjerneprosessor.

Når det gjelder pc-ene du linker til, så er det AMD-prosessorer i modellene med fire kjerner. I praksis her vil det gjerne ofte være at tokjernede Intel-prosessorer ofte kan være raskere i praksis enn firekjerneprosessorene til AMD.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 16:02   #4
Dobbelthake
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 23
Dobbelthake er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Ny pc, hjelp

Jeg merker det best når jeg skal starte maskinen, i vanlig bruk. Så merker jeg ikke store forskjellen. Ville også valgt SSD foran raskere CPU. Det tatt i betraktning, hvis du ikke lagrer så mye. Så ville jeg ha sett på denne: http://www.elkjop.no/product/data/ba...13-3-barbar-pc litt lite ram, men til lett bruk, god nok.

Dobbelthake er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 16:28   #5
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny pc, hjelp

Takker.
Dobbelthake: prøvde den men den var litt "raklete".
Så endte opp med denne: http://www.elkjop.no/product/data/ba...-platinum-solv

Veldig fornøyd så langt. Tror den kommer til å holde i lange baner til mitt bruk.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 17:08   #6
Dobbelthake
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 23
Dobbelthake er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Ny pc, hjelp

Er jo ofte ett lite problem med de rimeligste bærbare, blir litt plastikk(raklete) følelse over dem, tror den maskinen vil holde bra til ditt bruk ja.

Dobbelthake er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 18:44   #7
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny pc, hjelp

Kostet dobbelt så mye og.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 17:18   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny pc, hjelp

Kvalitetsfølelsen på Samsungs 9-serie er det ikke noe å si på - Lite-modellene blir dog noe annet og har en langt rimeligere konstruksjon.

Likevel, sett opp i mot bedriftsmodellene til Lenovo, HP, Dell osv. er det ikke like holdbart.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 19:35   #9
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny pc, hjelp

mrc: nei, det er det sikkert ikke. Men det var ikke det jeg var ute etter heller.
Vi har diverse Dell, HP og Lenovo maskiner her hjemme til en veldig mye høyere pris, men jeg trenger ikke det (har en mann som er programmerer).

Jeg bruker det til skole, nett og Office, og den holder fint til meg. I tillegg fikk jeg en bedre pris enn nettsiden viser

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no