Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Kjøpe ny eller brukt imac?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-14, 09:45   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Kjøpe ny eller brukt imac?

Jeg sitter og teller på knappene her, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Jeg har mulighet til å kjøpe meg en ny, eller en brukt imac.
Det kan bli lenge til jeg har mulighet til å bruke så mye penger på en data igjen.

Bør jeg kjøpe en ny, pga at den holder lenger??

Hvor mange år kan jeg regne med at en imac holder?

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 12:03   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe ny eller brukt imac?

Hvor lenge den holder er avhengig av behovene man har. En brukt kraftig modell kan jo ellers være raskere enn en ny litt mindre kraftig modell. Ellers har jeg inntrykk av at mange som skal selge Mac-er forventer vel mye for dem.

Fordel er naturligvis også garanti/reklamasjonstiden. Apple sine produkter er gjerne svindyre å få fikset. Nyere iMac-er er det ikke tenkt at man skal kunne gjøre noe selv egentlig (kontra på tidligere modeller, hvor man i hvert fall kunne bytte en disk selv). Riktignok vil jo det meste være underlagt 5 års reklamasjonsrett her, men en del ting vil også kunne regnes som slitasjedeler av Apple vil jeg anta.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 12:08   #3
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe ny eller brukt imac?

Hvor gammel iMac snakker vi? Jeg har del ut mange brukte (gitt dem bort, kan ikke forklare så mye om dette....), og de har vært igjennom relativ hard bruk i 3-4 år før de har blitt omplassert. De har storsett holdt i mange år etterpå.

Jeg ville nok kjøpt en ganske ny en, om du skal kjøpe brukt. Min erfaring er at det er forbausende lite som går galt, men man vet jo aldri.

Ellers, hør på mrc.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 21:50   #4
Dobbelthake
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 23
Dobbelthake er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Kjøpe ny eller brukt imac?

Ett lite obs, apple kan være litt slitsomme å ha med å gjøre når det kommer til garanti/reparasjon (Det meste ordner seg, men du må regne med å sende bort maskinen). Det er da veldig greit å kjøpe en brukt maskin som har vært kjøpt på elkjøp eller lignende, slik at du heller kan klage dit (det er iallefall min erfaring med den saken).

Synes rett og slett det er enklere å levere maskinen på Elkjøp, så ordner de alt med innsending etc. Samt at hvis jeg kjøper en ny Apple, så er jo prisen bortimot lik på Elkjøp og Apple. (Ps: Elkjøp var bare ett eksempel, mye grunnet de er ganske like Apple i pris og man kan kjøpe maskinen lokalt, som jeg synes er enkelt og greit)

Når det kommer til brukt, så har jeg tildels samme erfaring som over, en del forventer litt i overkant mye for brukte appleprodukter. Det ville vært litt lettere å sammenligne hvis du hadde en spesifikk maskin som man kunne sammenlignet mot en ny, Når det er sagt, så har jeg sett 5-6 år gamle maskiner som fungerer utmerket godt, det spørs jo bare hvor "tung" bruk du har. Hvis du ikke er veldig teknisk av deg, så anbefaler jeg også å sjekke om det er lagt inn siste versjon av operativsystemet på maskinen (hvis du kjøper den brukt)

Når det er sagt, så ser jeg at det ligger en del helt ok brukte imac'er ute på finn hvis ikke behovet for en veldig kraftig maskin er tilstede, så ser jeg ikke noe problem med å spare noen kroner med å kjøpe en rimeligere brukt.

Dobbelthake er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-14, 23:10   #5
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe ny eller brukt imac?

Skal du kjøpe mac så styr ihvertfall unna Elkjøp.
Eplehuset derimot, de kan mac.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 00:51   #6
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe ny eller brukt imac?

Jeg har veldig dårlig erfaring med Lefdal og Elkjøp når det kommer til reklamasjon på IT-utstyr. De sender i alle fall alt av PCer til samme sted, og de er virkelig ELENDIGE på å reparere ting.... Tror knapt de kan ha lest på reklamasjonsseddelen på de maskinene jeg har hatt inne. Den ene kortsluttet etter 10 sekunder når jeg slo den på etter at den var "nyreparert".


Men kan jo hende de sender Applegreiene til eget verksted da, med mindre de har en ACMT ansatt på kjipingverkstedet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 22:26   #7
Dobbelthake
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 23
Dobbelthake er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Kjøpe ny eller brukt imac?

Jeg bare synes det er enklere å ha noen lokalt å klage til. (Men å vente på pc'n mens den blir "reparert" bare for å få den tilbake og den fremdeles ikke virker, det er kjipt)

Jeg lurer på om de har egne avtaler med verksted, eller om det er produsentene som velger hvilke verksted de skal sende utstyret til.

Eplehuset kan jo være en god ide? Fant du ut om du skulle forsøke deg på brukt eller kjøpe ny?

Dobbelthake er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 08:07   #8
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe ny eller brukt imac?

Jeg endte med å kjøpe ny

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 12:58   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe ny eller brukt imac?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg har veldig dårlig erfaring med Lefdal og Elkjøp når det kommer til reklamasjon på IT-utstyr. De sender i alle fall alt av PCer til samme sted, og de er virkelig ELENDIGE på å reparere ting.... Tror knapt de kan ha lest på reklamasjonsseddelen på de maskinene jeg har hatt inne. Den ene kortsluttet etter 10 sekunder når jeg slo den på etter at den var "nyreparert".


Men kan jo hende de sender Applegreiene til eget verksted da, med mindre de har en ACMT ansatt på kjipingverkstedet.

Verkstedene Elkjøp sender til er de som har avtale med produsenten. F.eks. Asus bruker samme servicepartner om du handler hos Komplett eller du handler hos Elkjøp.

For eksempel er det Infocare som i Norge har service for bl.a. Acer, Asus, HP, Fuijtsu, Samsung, Sony og flere andre. Da jeg sist hadde problemer med en av ungenes iPad var det nettopp Infocare som håndterte dette for Apple....

Så når det gjelder selve reparasjonen, vil det normalt spille liten rolle hvor det kjøpes. Det skal imidlertid sies av kjøper man hos enkelte Mac-forhandlere, er det enkelte reparasjoner de kan utføre i butikkene - men det blir mindre og mindre etter hvert som Apple gjør maskinene mindre og mindre servicevennlige.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 13:12   #10
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe ny eller brukt imac?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Verkstedene Elkjøp sender til er de som har avtale med produsenten. F.eks. Asus bruker samme servicepartner om du handler hos Komplett eller du handler hos Elkjøp.

For eksempel er det Infocare som i Norge har service for bl.a. Acer, Asus, HP, Fuijtsu, Samsung, Sony og flere andre. Da jeg sist hadde problemer med en av ungenes iPad var det nettopp Infocare som håndterte dette for Apple....

Så når det gjelder selve reparasjonen, vil det normalt spille liten rolle hvor det kjøpes. Det skal imidlertid sies av kjøper man hos enkelte Mac-forhandlere, er det enkelte reparasjoner de kan utføre i butikkene - men det blir mindre og mindre etter hvert som Apple gjør maskinene mindre og mindre servicevennlige.

Japp, Infocare. Tenkte jeg skulle være grei å ikke nevne navnet deres.....

Ikke alle bruker Infocare, heldigvis. Jeg kjøper ikke av noen som sender dit. Tror aldri jeg har vært så rasende på noen tjenesteleverandør noen sinne, som jeg har vært på dem. Har heldivis førstehåndsinformasjon om hvem som ikke bruker dem. Enn så lenge så får jeg ting fikset privat om det er noe... av en sertifisert repreatør.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 13:23   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe ny eller brukt imac?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Japp, Infocare. Tenkte jeg skulle være grei å ikke nevne navnet deres.....

Ikke alle bruker Infocare, heldigvis. Jeg kjøper ikke av noen som sender dit. Tror aldri jeg har vært så rasende på noen tjenesteleverandør noen sinne, som jeg har vært på dem. Har heldivis førstehåndsinformasjon om hvem som ikke bruker dem. Enn så lenge så får jeg ting fikset privat om det er noe... av en sertifisert repreatør.

Tja. Med tanke på hvor store Infocare er og hvor mange som bruker dem, blir det nok i stor grad "noen tilfeller" der ting ikke går som det skal.

Vi har i jobbsammenheng hatt en del med dem å gjøre ettersom vi har hatt pc-er med on-site-service utført av dem. Har fungert uten problemer.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 17:52   #12
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe ny eller brukt imac?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Tja. Med tanke på hvor store Infocare er og hvor mange som bruker dem, blir det nok i stor grad "noen tilfeller" der ting ikke går som det skal.

Vi har i jobbsammenheng hatt en del med dem å gjøre ettersom vi har hatt pc-er med on-site-service utført av dem. Har fungert uten problemer.

Jeg har faktisk ikke fått tilbake en eneste ting derfra, i orden. Noen ganger har de også gjort ting som ikke har stått på reklamasjonslappen, det virker som om de bare har "gjort noe", så kunden skal bli fornøyd. Fikk hevet kjøpet på stedet sist gang det skjedde, var så utrolig lei og sur at de nok var lykkelige for å bli kvitt meg.. . 11 000 kr tilbake, rett i lomma. Det tok 9 måneder med levering frem og tilbake 4-5 ganger av ymse problemer, og random "fiksing" fra Infocares side.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 20:22   #13
Dobbelthake
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 23
Dobbelthake er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Kjøpe ny eller brukt imac?

9 måneder uten en vare til 11 000? (eventuelt sporadisk bruk, før den trynet igjen?) Tror man må ha bortimot verdens beste talmodighet for ikke å sprekke når det går så lang tid. 4-5 ganger? Er det ikke noen lover som tilsier at de har 3 ganger på å forsøke å utbedre samme feil? Hvis ikke så har du rett på å heve kjøpet? (Du kunne jo ha hatt maks uflaks og det kunne vært 4-5 forskjellige feil) men uansett... 9 måneder med å plages med ett produkt, jeg tror jeg hadde vært møkk lei etter 2 mnder med å plages med produktet..

Ps: Gratulerer med ny maskin.

Dobbelthake er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 20:52   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe ny eller brukt imac?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Tja. Med tanke på hvor store Infocare er og hvor mange som bruker dem, blir det nok i stor grad "noen tilfeller" der ting ikke går som det skal.

Vi har i jobbsammenheng hatt en del med dem å gjøre ettersom vi har hatt pc-er med on-site-service utført av dem. Har fungert uten problemer.

Har hatt veldig god erfaring med Infocare, men det har vært ifm PC og jobb.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 21:00   #15
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe ny eller brukt imac?

Opprinnelig lagt inn av Dobbelthake, her.

9 måneder uten en vare til 11 000? (eventuelt sporadisk bruk, før den trynet igjen?) Tror man må ha bortimot verdens beste talmodighet for ikke å sprekke når det går så lang tid. 4-5 ganger? Er det ikke noen lover som tilsier at de har 3 ganger på å forsøke å utbedre samme feil? Hvis ikke så har du rett på å heve kjøpet? (Du kunne jo ha hatt maks uflaks og det kunne vært 4-5 forskjellige feil) men uansett... 9 måneder med å plages med ett produkt, jeg tror jeg hadde vært møkk lei etter 2 mnder med å plages med produktet..

Ps: Gratulerer med ny maskin.

Det var 9 måneder med sporadisk bruk ja. PCen hade fungert fint nesten et år før det.

De utbedret samme feil 3 ganger, så kom en ny feil og de hadde krav på å utbedre den 3 ganger og. Jeg klarte hyle meg fra det etter to ganger, heldigvis. Kundeservicen til Lefdal var helt krisedårlig.

Fikk lånepc etter 7 dager hver gang, og da studerte jeg IT. Følte jeg ikke gjorde annet enn å kjøre frem og tilbake til Ledfal det året.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no