Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Koffert: Myk vs hard

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-23, 20:17   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.939
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Koffert: Myk vs hard

Vurderer å kjøpe en Samsonite Respark da den kommer svært godt ut i test vedr. vekt og kapasitet, samt trilleegenskaper. Er litt lei de store, harde koffertene som brettes ut og tar mye plass. Med en slik myk, så er det lokk kontra to deler som brettes ut. Virker forlokkende! Men er det noen som har slik som kan bekrefte eller avkrefte mine antakelser Det er snakk om den på 79 cm (L). Størrelsen over blir for stor for innsjekket bagasje hos SAS.

Det er i første omgang Eldste som skal bruke den og hun har en i hardplast i tillegg. Hun skal på utveksling, så derfor må hun/vi ha en til. Da spiller også kapasitet noe inn.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-07-23, 20:21   #2
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Jeg syntes først og fremst at den var superdyr. I tillegg liker jeg sånne i hardplast som har to separate deler. Mye lettere å pakke/finne frem ting da. Men jeg har ingen erfaring, altså, og den ser absolutt grei ut hvis man vil ha det sånn.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-07-23, 20:45   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Vi kjøpte flere enkle slike kofferter på OBS når vi flyttet til USA. Prinsippet fungerer bra. Bare litt mer høyde på det msn pakker og dermed kanskje litt mer uoversiktlig. Vi bruker bare harde fra Samsonite*.Var bare obs på at den ikke er så stor som den store typen som de fleste bruker på den typen flygninger uansett om SAS og mange andre sier at de ikke tar større kofferter. Vi har aldri fått noen spørsmål/problem med kofferter som er størrelsen større. Dra til en Samsonitebutikk og se.

* Pelenmannen har bursdag ved jul og broren og han gir hverandre og oss koner dyre gaver og da passer det perfekt å ønske seg en koffert i bursdags-/julegave og så arver jeg og så Herremannen Pelenmannen gamle når våre har takket for seg etter mange års tjeneste, en periode reiste han så mye så at jobben betalte for koffert også.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-23, 21:30   #4
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Vi har både harde og myke fra samsonite men ikke akkurat den du tenker på. De myke er de som funker best for oss. De er mer fleksible, enklere å stable i bil og rett og slett enklere å reise med. Og jeg elsker at de har lommer på utsiden. Minuset er at de blir skitne og får flekker. Og så synes jeg de harde ser mye bedre ut.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-23, 21:50   #5
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Vi har denne. I allefall en som er helt lik. Fikk til jul for en del år siden, kjøpt brukt. Det er desidert den beste kofferten vi har hatt. Vi reiser ikke masse, men når vi reiser er den alltid med. Den er suveren å trille og super stabil.
Jeg har aldri hatt slik hard koffert så det kan jeg ikke sammenligne med, men ingen av de andre billig koffertene vi har hatt har nådd denne til anklene engang.
Og den tar veldig greit 23 kg med klær.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-23, 23:38   #6
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Jeg har reist mye med koffert i hardplast som brettes ut. Jeg syns det er styrete, det krever plass å få åpnet den, og helst et annet sted enn på senga jeg skal sove i. Mine har hatt glidelåser på hver del, så det er også tungvint å hive oppi ekstra ting eller også å finne den ene tingen kjapt.

Jeg fant en Samsonite-koffert på loppemarked i fjor. Det kan godt være den du linker til den er ihvertfall stor og myk, og jeg digger den! Syns det er enklere å pakke når jeg slipper å tenke på hvor høye gjenstander må plasseres, og det er veldig kjekt å ha tilgang til alt uten å måtte brette ut kofferten.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-23, 23:55   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Vi (eller mannen da) har både den og en hard, like store. Om vi bare trenger én, velger han alltid den harde. Nå ble jeg nysgjerrig på om det er en grunn eller tilfeldig. Skal spørre ham i morgen.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-23, 08:38   #8
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Vi har en som er veldig lik den der. Jeg har ikke brukt den så mye selv, men bruker virker fornøyd. Velger alltid den samme. Vår er større enn håndbagasje. Den blir fortung når den er utvidet og stor, den står ikke like stødig. Mange smarte detaljer, blant annet dette med rommene man kan ha ekstra ting i. Vi reiser en del slik at vi trenger ekstra klær underveis og da er det kjekt å slippe åpne hele kofferten.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-23, 10:27   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Samsonite er utrolig gode kofferter. Jeg har en som er over 20 år gammel (kabinkoffert), som er like hel fortsatt. Den brukes ikke så mye lenger siden den veier litt mer enn nyere kofferter.

Ang. hard/myk lokk/brette ut så syns jeg det er fint å ha en hard koffert til når det trengs litt mer støtte rundt det man har oppi, men lokk er bare så mye mer praktisk enn å brette ut hele greia. Så jeg tror denne vil få et langt og elsket liv hos dere. Vær også på at hjulfestet på denne er ganske ubeskyttet. Så de kan knekke når flypakkerne slenger bagasjen rundt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-23, 10:42   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Liten avsporing: det er lurt å sjekke hjulene med det samme man får kofferten på flyplassen; hvis hjulene er skadet, bør man rapportere det til bagasjetjenesten med det samme, før man forlater flyplassen. (Selvsagt hvis det er andre skader også, men hjulene er mest utsatt, og det er ikke alltid man ser det med det samme hvis man ikke ser etter.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-23, 10:56   #11
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Jeg foretrekker myk koffert, den harde jeg hadde mislikte jeg ganske grundig, det ble for lite fleksibelt. Min myke er et annet merke og er litt mindre enn den du lurer på, men den er stabil, lett å trille, har to utenpålommer og beskyttelse mellom/for begge halvdelene. Jeg synes det er lett å pakke oversiktlig i den. (Jeg ruller oftes klærne, da får de færre bretter og flere av dem synes når kofferten er brettet ut.)

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-23, 13:38   #12
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.939
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Takk for innspill og erfaringer Ny koffert er bestilt. Tror hun blir fornøyd med å ha litt ulike kofferter, som kan dekke forskjellige behov. Hun reiser mye i sitt virke, så viktig å ha bagasje som triller godt, god å pakke i, holdbart, liten egenvekt og er funksjonell når hun er rundt omkring på ulike kurs og hvor rommene kan være av ymse størrelse.

Vi kjøpte ulike håndbagasje i fjor, og da hadde vi et par myke, med hendige lommer på utsiden. De har vi stor glede av på tur.

Pelen: Jeg har aldri opplevd selv heller, at de faktisk måler innsjekket bagasje, så jeg tror vi fint kunne godt for den største. Jeg hadde nok tatt slik sjanse selv, men Eldste vil nok slippe det. En annen ting er at vi enkelt får til å pakke 23 kg i 91 liter koffertene våre, så vekten er vel det det stopper først på. Akkurat når hun flytter til og fra de stedene hun skal på utveksling, så vil hun ha med seg enten meg eller kjæresten, så vi kan nok også ta med noe for henne. Det begrenser seg jo egentlig litt også, når man skal bo i studentbolig, hva man får plass til

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-07-23, 13:41   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.939
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Ja, jeg skal minne henne på å sjekke hjul når hun plukker opp bagasjen sine. Der slurver jeg selv, men det er nok for at jeg aldri har opplevd at de har blitt ødelagt (barnevogner derimot ).

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-07-23, 13:48   #14
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Liten avsporing: det er lurt å sjekke hjulene med det samme man får kofferten på flyplassen; hvis hjulene er skadet, bør man rapportere det til bagasjetjenesten med det samme, før man forlater flyplassen. (Selvsagt hvis det er andre skader også, men hjulene er mest utsatt, og det er ikke alltid man ser det med det samme hvis man ikke ser etter.)

Veldig godt poeng. Vi oppdaget det ikke før vi var kommet gjennom tollen og sendte e-post hjemmefra for å si det. Det var for sent for å få erstatning.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-07-23, 14:39   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Akkurat sjekket inn på hotell med en stor brett-ut-koffert som tar halvparten av ledig golvareal. Min lille koffert med lokk står fint på bagasjehylla inntil veggen.
Sånn for å komme med real-time-tips.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-23, 15:25   #16
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.939
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Akkurat sjekket inn på hotell med en stor brett-ut-koffert som tar halvparten av ledig golvareal. Min lille koffert med lokk står fint på bagasjehylla inntil veggen.
Sånn for å komme med real-time-tips.

Jepp, det er nettopp dette som ergrer meg med disse store, uhåndterlige, harde koffertene. Og ofte er de litt sånn gelé når man lukker de opp og igjen, som igjen skaper issues, og diverse som seiler rundt i "lokk-avdelingen"...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-07-23, 19:01   #17
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Ja vi har både hard og myk og jeg foretrekker den myke av den grunnen dere nevner ovenfor her

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-07-23, 23:45   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Jeg spurte mannen og grunnen til at han velger den harde er visst kun at de to rommene er adskilt med et trekk og han legger yttertøy, sko, treningstøy og slikt i det rommet med trekk.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-23, 17:32   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffert: Myk vs hard

Jeg har ikke hatt myk koffert siden min ble gjennomdynket av vinen som rant fra kofferten over, og som mente det var lurt å frakte vin i innsjekket bagasje (også myk koffert, btw).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no