Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan du førstehjelp?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Kan du HLR?
Ja 95 88,79%
Nei 12 11,21%
HLR? 0 0%
Deltakere: 107. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-13, 10:12   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg har hatt flere kurs de siste 10 årene (arrangert av barselgruppen, foreldrene i barnehagen, jobb, etc.), men det er sikkert på tide å friske det opp, for det er vel en 3-4 år siden sist.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 10:46   #22
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg har hatt kurs flere ganger opp gjennom årene, men det har stadig vært forandinger på hva som er anbefalt. Mannen og jeg er gjerne på kurs forskjellige år og vi oppdaterer hverandre når vi har vært på våre kurs. Det siste jeg lærte nå er 2 innblås og 30 kompresjoner, stemmer det ennå? Og sist mannen var på kurs nå nylig så lærte han at det aller viktigste er kompresjoner. Om en ikke får til innblåsninger så dropp det. Han hadde eksempel på en mann som hadde overlevd etter en time på kun hjertekompresjoner til hjelpen kom til ei litt øde hytte. Så der lærte jeg noe nytt. Dette gjelder jo sikkert spesielt om en er alene med et tilfelle.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 10:59   #23
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, selvsagt.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 11:41   #24
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Har flere kurs. Føler meg trygg på det.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 11:42   #25
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg har hatt jevnlige kurs de siste årene, så jeg vet hva som skal gjøres og hvordan.

Men har aldri utført HLR i praksis. Selv om jeg har en jobb hvor sannsynligheten for at jeg ramler borti det er større enn ellers er hjertestans heldigvis en sjelden affære på barneavdelingen.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 11:48   #26
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Sånn passe. Det er vel fire år siden sist jeg ble kurset, og da var det mest fokus på sped-/småbarnsførstehjelp.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 12:07   #27
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja. Det tilbys med (u)jevne mellomrom fra hovedarbeidsgiver, og lokal ledelse er veldig flink til å oppfordre/"tvinge" oss til å delta.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 12:08   #28
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, som barnehageansatt, har vi kurs i HLR en gang i året.

Jeg kjenner det er godt å få frisket kunnskapen opp med et årlig kurs, for jeg føler meg rusten når vi begynner.

Jeg har takk og lov aldri fått behov for å omsette teori til praksis.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 12:15   #29
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Er ikkje sikker på om eg kunne ha redda liv. Eg har ikjke hatt kurs, dvs eg hugsar å ha vore med på eit eller anna arrangement for sikkert 20 år sidan. Elles har eg lest litt på nett/aviser - veit omtrent kor eg skal trykke på brystkassen, at hovudet skal bak før ein pustar inn luft etc. Men eg greier aldri å hugse antall innpust og hjertekompresjon.

Eg er dårlig på å svømme, og kan ikkje dykke/svømme under vatn. Eg hadde ikkje greid å redde mine eigne barn om dei gjekk under. Eg drar aldri til svømmehall eller stranda utan at mannen er med.

Eg kan insulinsjokk da - som mor til ein diabetiker

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 12:36   #30
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Denne kan være fin å se på som en oppfrisking:


(Kilde:


(Kilde: youtube.com)
)


Hos barn og ved drukning skal man imidlertid starte med 5 innblåsninger før kompresjoner, så fortsetter man som normalt med 30:2 dersom personen fortsatt ikke puster. Takten skal være ca 100/min.

Noe annet det kan være fint å ha sett er noe som kalles gisping. Dette må ikke forveksles med at personen puster.


(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 12:57   #31
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, men trenger oppfrisking.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 13:13   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Oi, Robyn. Det hadde jeg tatt for (ujevn) pust.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 13:15   #33
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

(Kilde:


(Kilde: youtube.com)
)

Denne er fin - og lett å huske!

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 13:22   #34
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, det er jeg pålagt å kunne iht yrket mitt.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 13:25   #35
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Oi, Robyn. Det der hadde jeg også tolket som ujevn pust. Takk for link.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 13:29   #36
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

(Kilde:


(Kilde: youtube.com)
)

Denne er fin - og lett å huske!

Hmm, det er absolutt anbefalt å gi innblåsninger. Hvis stansen skjer med andre tilstede kan man komprimere de første minuttene fordi kroppen fortsatt har oksygenreserver, men sånn ellers er det bare folk som er motvillig/ikke kan gi innblåsninger man råder til å bare komprimere.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 13:33   #37
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja. Flere kurs med HLR og har nå også traume/akuttkurs.
Har aldri hatt praktisert i virkelig setting, men jobber på en post (akuttmedisin) hvor hjertestans og andre alvorlige ting fort kan skje.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 13:51   #38
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja. Var på kurs i fjor. Både opplæring i forhold til barn og voksne.

Hvordan jeg ville reagert er en annen sak.

Ang blod er jeg kald som fisk når det skjer noe med andres barn. Men med mitt eget barn derimot. Åh, gud, jeg blir så fort redd når hun slår seg, og ser for meg worst case med en gang. inglemamma:

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 14:03   #39
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, jeg har gått kurs, både privat og på jobb. Det som er "spennende" er jo om man faktisk klarer å praktisere det man har lært når man virkelig har bruk for det. Jeg har vært i 2 situasjoner hvor jeg har måtte bruke mine kunnskaper og har faktisk, veldig overraskende, klart å holde hodet såpass kaldt til hjelpemannskap har kommet til stedet.
Jeg har heldigvis ikke måtte praktisere dette på barn, men på voksne, hvordan jeg reagerer hvis det oppstår en situasjon med mine egne eller andres barn vet jeg faktisk ikke før jeg står i en evt. situasjon.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 21-05-13 kl 15:03.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 14:31   #40
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, har tatt flere kurs, men begynner å bli en stund siden. Også har vi en sånn mini-dukke hjemme som mannen fikk på jobben, det hender vi tar en gjennomgang med ungene. De syns det er moro.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no