Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Transponere noter

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-13, 12:13   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Transponere noter

Jeg trenger å transponere en del sanger, nærmere bestemt alle, ihvertfall mange av, eller i det minste noen av, sangene i sangboka til Jul i Svingen, denne:
http://www.nynorskbok.no/2007/12/18/...gen-–-sangbok/

Det for å gjøre det lettere både for meg og sønnen min å spille sangene. De fleste sangene har fra to til fire kryss, og selv om det jo går, ville det jo vært mye enklere med færrest mulig kryss og b.

Jeg KAN nok klare dette selv, men det vil i tilfelle ta en halv evighet. Samtidig ser jeg jo at jeg ikke kan be andre gjøre det for meg uten videre, det tar jo litt tid...

Jeg vet ikke helt hva jeg spør om, merker jeg ( ), men jeg hadde vel håpet at noen kunne gi meg tips til hvordan jeg kan få løst dette. Finnes det folk som gjør dette mot betaling? I tilfelle hvor mye?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 12:39   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponere noter

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg trenger å transponere en del sanger, nærmere bestemt alle, ihvertfall mange av, eller i det minste noen av, sangene i sangboka til Jul i Svingen, denne:
http://www.nynorskbok.no/2007/12/18/...gen-–-sangbok/

Det for å gjøre det lettere både for meg og sønnen min å spille sangene. De fleste sangene har fra to til fire kryss, og selv om det jo går, ville det jo vært mye enklere med færrest mulig kryss og b.

Jeg KAN nok klare dette selv, men det vil i tilfelle ta en halv evighet. Samtidig ser jeg jo at jeg ikke kan be andre gjøre det for meg uten videre, det tar jo litt tid...

Jeg vet ikke helt hva jeg spør om, merker jeg ( ), men jeg hadde vel håpet at noen kunne gi meg tips til hvordan jeg kan få løst dette. Finnes det folk som gjør dette mot betaling? I tilfelle hvor mye?

Jeg har en fast transponør som jeg bruker, hvis det er noe som heter det. Hun bruker ca. en time på å legge inn sangen, men etter det kan hun hente ut sangen i alle mulige tonearter til deg etterpå. Hun tar 300 kroner timen. Send PM om du vil ha kontaktinfo.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 12:43   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponere noter

Barnearbeid, kanskje?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 13:24   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponere noter

Barnearbeid, kanskje det.

Nenne! Tusen takk! Jeg skal tenke litt på det. Jeg er i tvil om hvor mye jeg vil legge i det, for musikken skal ikke brukes til noe spesielt, kun litt kos i jula. Jeg skal gi lyd hvis jeg tenker at jeg kan gjøre dette. Tusen takk!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 13:37   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponere noter

Men egentlig tror jeg ikke dette trenger å være så mye arbeid for meg dersom jeg bare finner ut hvilken tone jeg skal starte med. Sangen "Jul i Svingen" ("Stille senker natten seg, over deg og over meg", vet dere) starter med en A. Da er det kryss for C, F og G. Hvilken tone skal jeg starte med dersom jeg vil unngå kryssene? Noen som vet?

Jolevise har bare B for H, så den er grei.

Det er fint å være venner (Om du titter ut av vinduet en sen desembernatt har faktisk verken kryss eller B).

Svingensongen har fiss og ciss, hvordan fjernes de?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 13:41   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponere noter

Du trenger kvintsirkelen.
http://www.musikkteori.net/2011/02/2...-i-en-toneart/

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 13:42   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponere noter

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Du trenger kvintsirkelen.
http://www.musikkteori.net/2011/02/2...-i-en-toneart/

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 13:45   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponere noter

Den nettsiden er veldig grei ellers, også.
Det er mange år siden jeg transponerte sist, og da først og fremst for vokalen sin del. Jeg tror kanskje hodet mitt har skvist ut all kunnskapen (men jeg er selvlært) for jeg husker ingenting ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 13:52   #9
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponere noter

Åh, dette er barnelærdom for meg :mimre: som walthornist (F) måtte jeg kunne transponere fra både Ess-instrumenter og B-instrumenter på stående fot (slett ikke så avansert som man skulle trodd);

Gamle Damer Aper Etter Herrer Fy Skam

(G-dur: 1 kryss, D-dur: 2 kryss, A-dur: 3 kryss, E-dur: 4 kryss, H-dur: 5 kryss, Fiss-dur: 6 kryss, Ciss-dur: 7 kryss)

-----

Faderen banket Espen Askeladd, Dessuten Espen og Cesspen
(F-dur: 1b, B-dur: 2 b, etc...)


Jeg har aldri kjent det som "kvintsirkelen" men det er kanskje det det heter? (ref Ru sin webside). Så din sang med 3 kryss som starter på A er i A-dur siden den har 3 kryss. Da kan du transponere den tli C-dur og begynne på C Det behøver ikke å ta så lang tid å gjøre det selv egentlig, jeg er jo vant til å bruke noteark men nutildags må det vel finnes software for slikt?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 14:15   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponere noter

Å, herregud, dette var laaaaaangt baki hodet, men jommen har jeg jo hørt reglen til m^2 før! Utrolig hva som ligger lagret, altså!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 14:15   #11
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponere noter

Jeg begynte automatisk å telle på fingrene da jeg sa den høyt for meg selv, Polyanna

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 17:15   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponere noter

Jeg er kommet fram til at hvis jeg starter på G i Stille senker natten seg..., så blir det bare fiss. Tror jeg. Da legger jeg sangen én heltone ned, det burde da stemme det?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 17:30   #13
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponere noter

Jeps, det stemmer og
Ned én tone og legge til to b-er (=trekke fra to kryss)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 18:51   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transponere noter

Hihi, jeg er jo ikke helt god, for dette var jo faktisk bare å legge hele sangen to toner opp til c-durskala. Jeg skrev sangen ned for sønnen min nå nettopp, took ikke lenger tid enn tiden det tok å skrive notene...

Den passet godt i c-durskala. Fikk opp den lave a-en og den høyeste tonen i sangen blir da en høy d.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no