Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Grillmat!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-11, 12:14   #1
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grillmat!

Jeg sliter med at det er grillsesong. I min verden inneholder all grillmat noe usunt. Og til ungene kommer jeg ikke på annet enn pølser og til nød burgere. Tilbehør = potetsalat, kanskje en grønn salat og kanskje en grillet tomat.

Noen tips? Spesielt til sunne ting på grillen som egner seg for barn.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:16   #2
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grillmat!

Jeg griller mye kyllingfileter på sommeren, det liker ungene også. Og fisk i folie er noe som de fleste også liker . Potetsalat blir det dessverre en del av her også, men vi woker ofte grønnsaker og har salat til også .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:17   #3
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillmat!

Grillspyd!
Det skal jeg satse på i år kjenner jeg

Med feks kylling, eller rent kjøtt. Og så grønnsaker

Ellers er jo laks godt da, på grill!
Og hjemmelaga burgere.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:17   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillmat!

Vi pleier å ha grønnsaker (potetbåter, brokkoli, blomkål, gulrot, paprika, løk osv) i foliepakker, og ha grillet kjøtt/fisk til. Sånn til hverdagsgrilling. Det hender jeg gjør det enkelt og har pølse/karbonadebiter rett i foliepakkene med grønnsaker. Alt i ett.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:18   #5
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillmat!

Litt sunne tips her.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:19   #6
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillmat!

Sønnen min er ingen stor kjøttspiser for tida, men Lillemor er veldig glad i både svinekjøtt og kyllingfilet. Om det er litt godt krydder på og stekes passe, så elsker hun det. Om kjøttet tres på spyd, kan det friste litt ekstra.
Denne oppskriften har vi ikke brukt på grill, men hun har i alle fall elsket kjøttet som har ligget i denne marinaden:
http://www.thaiguiden.no/start/mat/t...les/satay.html. Vi har brukt både kylling- og svinekjøtt.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:19   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Grillmat!

Grillspyd er genialt. Jeg lager burgerne selv av kun kjøtt så er ikke de så usunne heller. Også spiser vi flintsteik innimellom. Men det er ikke akkurat fordi det er sunt kan man si.

  Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:20   #8
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.974
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grillmat!

Vi er veldig glade i å grille laks, vanligvis i folie. Og tilbehør er masse grønnsaker, og gjerne agurksalat og litt rømme. Alle ungene er veldig glade i det, bortsett fra hun på 6 som nettopp har funnet ut at hun ikke liker laks.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:20   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillmat!

Wraps er fine på turgrill. Pakkes i folie og varmes på grillen. Lett å spise ute i skogen, på stranda osv.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:21   #10
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grillmat!

Lakseskiver med dill og hvitløk grilles på folie/i alu.form. Salat, tzatziki og grillede maiskolber til.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:22   #11
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillmat!

Griller hele maiskolber på grillen sammen med halve tomater for å ha som grønnsaker ved siden av. Vi bruker mye båtpoteter til grillmat. Legger bare i foliepakke. Eller du kan bare legge hele potere på grillen innpakket i folie. Tar ca. 1 time. Marinert kyllinfilet er godt å grille.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:23   #12
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grillmat!

Litt omvent her, synes ikke grillmaten er spesielt usunn. Den inneholder stort sett rent kjøtt, det være seg kylling, svin, lam, storfe og masse salat. En sjelden gang grilles pølser, men det er ikke ofte.
På salaten har vi gjerne tzatziki lagd på kesam, og gjerne litt hjemmelagd dressing.

Kjøpepotetsalat er et produkt som for meg ikke har livets rett. En sjelden gang lager jeg potetsalat selv, enten hvit variant eller lun potetsalat med olje og eddik.

Det skjer også at det serveres ris eller pasta til grillmaten, så der ramla det kanskje inn et mindre sunt element.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:28   #13
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillmat!

Vi griller ganske mye, og jeg syns slett ikke det er usunne middager. Kyllingfilet, svinefilet, lammekoteletter, biff, grønnsaker i foliepakke med godt krydder og litt smør osv. har mine unger likt fra de var bittesmå ihvertfall. Men hvis vi hadde pølser i tillegg så valgte de veldig ofte det uansett. Derfor hadde vi ikke pølser hver gang.

Ellers har vi mye forskjellig tilbehør, for eksempel gode salater, hjemmelaget potetsalat enten med rømme eller oljedressing, kokte poteter, eller bare grønnsakpakker.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:29   #14
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.974
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grillmat!

Når vi f.eks. griller hamburger skjærer jeg opp forskjellige grønnsaker og legger på et fat (blander ikke sammen). Alle spiser en del av dette. Dette er typisk agurk, tomat, "knaskepaprika", avokado, salat, løk, ananas. I tillegg kan det være lurt å skjære opp litt forskjellig frukt også, melon, epler, osv.

Jeg spiser aldri kjøpe-potetsalat, rett og slett fordi jeg ikke liker det. Det hender jeg lager potetsalat selv, det er veldig lettvint, og etter min smak mye bedre.


Sist redigert av ElinM : 20-05-11 kl 13:12.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:30   #15
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillmat!

Jeg spiser ikke heller kjøpepotetsalat, det er rett og slett vondt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:36   #16
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillmat!

Jeg er ikke noe grillmenneske, så når jeg griller så er det rent kjøtt på grillen mens tilbehøret stort sett lages til inne. Oftest blir det råstekte poter og grønn salat med agurker og tomater. Av og til putter jeg grønnsaker i ovnen sammen med potetene og av og til i foliepakker på grillen.

Jeg har også laget pastasalat eller potetsalat til grillmaten.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 12:59   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillmat!

Jeg liker heller ikke kjøpepotetsalat, men jeg er litt i tvil om den jeg lager selv er så mye sunnere. Men bedre er den.

Mange gode tips. Rent praktisk - hvordan lager dere fisk i folie på grill?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 13:12   #18
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillmat!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg liker heller ikke kjøpepotetsalat, men jeg er litt i tvil om den jeg lager selv er så mye sunnere. Men bedre er den.

Mange gode tips. Rent praktisk - hvordan lager dere fisk i folie på grill?

Vi har bare pakket laks i folie og stekt på grillen. Noen ganger for seg, andre ganger sammen med grønnsaker. Mulig det bare jeg som ikke har skjønt det, men jeg synes det er vanskelig å få fisk like bra på grill som i ovnen. Om man pakker salma-laks i folie og steker ved lav temperatur i stekovnen, så kan den bli så myk at den smelter på tunga. Det har jeg aldri fått til på grillen, jeg synes den blir mye tørrere. Nøkkelen er kanskje å ha svakere varme og legge fisken på den øverste rista?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 13:14   #19
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grillmat!

Hjemmelagd potetsalat med feks kesam må vel absolutt telle som sunnere enn guffa man kjøper ferdig?

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 13:19   #20
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.974
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grillmat!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg liker heller ikke kjøpepotetsalat, men jeg er litt i tvil om den jeg lager selv er så mye sunnere. Men bedre er den.

Mange gode tips. Rent praktisk - hvordan lager dere fisk i folie på grill?

Hjemmelaget er da nesten alltid mye sunnere enn ferdigprodukter. Tenk bare på all guffe som er i halv- og helfabrikata, potetsalat intet unntak.

Når jeg griller laks legger jeg den i folie, krydrer gjerne med noe slags fiskekrydder, og så må det være noe syrlig. Vanligvis bruker jeg sitronsaft, men på denne tiden kan man f.eks. bruke litt rabarbra. Jeg syns litt hvitløk til laks er godt, og drysser gjerne over litt av det, og eventuelt løk. I forgårs stekte jeg laks i folie i stekeovn, da med vårløk og paprika i folien.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no