Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-14, 09:04   #461
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

OK. Jeg har ikke det inntrykket, og akkurat i saken om lærernes arbeidstid, har jeg ikke fått med meg at den ene siden er mer politisk korrekt enn det andre.

Politisk korrekt var nok ikkje det beste ordet å bruka? Eg kjenner eg slit litt med å gjera meg forstått, og kanskje er eg ikkje heilt einig med meg sjølv heller alltd. Men, hovudpoenget mitt er at me må vera varsomme med å "knebla" kvarandre.

Eg har trua på å bakka kvarandre opp, stå saman og gjerne "oppdra" kvarandre litt. Men å rakka ned på kvarandre har eg ikkje trua på.

Det må vera lov å seia at læraranes sin arbeidsavtale har blitt verre sidan KS overtok, og no er i ferd med å opna for ein uholdbar arbeidssituasjon - utan at det er syting.

Eg har ikkje tenkt å syta - for eg syns ikkje synd på meg sjølv. Men aldri om eg kjem til å finna meg i ein arbeidsavtale som ikkje skapar rom for at eg kan gjera jobben min profesjonelt og godt. Og det nyttar ikkje koma i ettertid å protestera.

(trur kanskje eg spora av litt der ja, men det er godt det er rom for frisk diskusjon her i tråden)

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 10:31   #462
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Hva med denne, da?

Det er en godt skrevet artikkel, men ikke et innlegg i denne debatten på linje med de mange leserinnleggene. Men gode poenger.

Men jeg blir litt ettertenksom når det oppfordres til å stole på lærerne. Hvorfor er det ikke selvsagt at man skal gjøre det? Det gir seg vel selv, det er ingen yrkesgrupper som får jobbe i fred uten innsyn, heller ikke lærere. Og mens mange av oss har erfaringer med lærere som er helt supre og som yter langt utover det man skulle forvente, er det andre som ikke har tilsvarende erfaringer. Hva gjør man hvis man har en fastlege som ikke virker? Man bytter. Hva med en lærer som ikke virker? Det trenger ikke engang være noe galt med læreren, det kan være så enkelt som personkjemi. Men man er prisgitt den læreren i mange år med mindre foreldrene velger å ta barnet ut av offentlig skole. En enkelt lærer har ganske mye makt over et barns skolegang og oppvekst, og foreldre og barn som en gang har opplevd å jobbe mot en lærer som ikke passer for dem vil nok intuitivt tenke at mer kontroll er en god ide. Jeg tror ikke det er det, men det er et tankekors at elever og foreldre har så lite de skulle ha sagt når de opplever suboptimal oppfølging. Jeg vet at utdanningsforbundet er mest opptatt av å kommunisere ut at med KS sitt opplegg vil det bli enda verre, men det er nok ikke alle som synes at dagens ordning er god nok. Derfor er det viktig å peke på hvorfor KS sitt opplegg forverrer oppfølgingen av elever og hva de mener skal til for å oppfylle den politiske målsetningen om at alle elever skal oppleve å ha en god lærer. For jeg regner med det er med lærere som med helsepersonell, alle fungerer ikke like godt for alle.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 10:35   #463
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Politisk korrekt var nok ikkje det beste ordet å bruka? Eg kjenner eg slit litt med å gjera meg forstått, og kanskje er eg ikkje heilt einig med meg sjølv heller alltd. Men, hovudpoenget mitt er at me må vera varsomme med å "knebla" kvarandre.

Eg har trua på å bakka kvarandre opp, stå saman og gjerne "oppdra" kvarandre litt. Men å rakka ned på kvarandre har eg ikkje trua på.

Det må vera lov å seia at læraranes sin arbeidsavtale har blitt verre sidan KS overtok, og no er i ferd med å opna for ein uholdbar arbeidssituasjon - utan at det er syting.

Eg har ikkje tenkt å syta - for eg syns ikkje synd på meg sjølv. Men aldri om eg kjem til å finna meg i ein arbeidsavtale som ikkje skapar rom for at eg kan gjera jobben min profesjonelt og godt. Og det nyttar ikkje koma i ettertid å protestera.

(trur kanskje eg spora av litt der ja, men det er godt det er rom for frisk diskusjon her i tråden)

Ja! Det er det helt greit å si. Det er også helt greit å peke på hvilke deler av avtalen man opplever som bra for seg selv og hva som er viktig for at man selv skal ha det bra som lærer. Og hva som gjør at det blir bedre/verre for elevene. Det er denne "alt er egentlig håpløst, elevene er vrange, foreldrene er kravstore, jobben er bare så vidt til å holde ut, det er tross alt den mest krevende jobben på kloden, og nå vil KS frata oss det eneste som gjør livet verdt å leve" som går igjen i mange innlegg og som jeg tror det kan være greit å legge fra seg hvis man vil ha folk med seg. Man må huske at alle er eller har vært elever selv og at mange er foreldre. Og at mange har krevende jobber og undervisningserfaring selv.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 14:28   #464
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.719
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Det er ikke bare lærere som sliter med å formulere gode innlegg i denne saken, det er visst ganske vanskelig å være mellomleder også:
http://www.aftenposten.no/meninger/d...e-7475208.html

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 22:04   #465
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

http://www.utdanningsforbundet.no/Fy...tt-hovedstyre/

Denne syntes jeg ga et riktig bilde.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 22:08   #466
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

http://www.utdanningsforbundet.no/Fy...tt-hovedstyre/

Denne syntes jeg ga et riktig bilde.

Veldig bra, ryddig, tydelig og fint. Og lett også for oss foreldre å stille seg bak.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 22:08   #467
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

KS ønsker at lærerne skal få mer tid til elevene, mer tid til etter- og videreutdanning og mer tid til samarbeid. Det er vel og bra: Hvis KS kunne peke på hvilke oppgaver lærerne skal bruke mindre tid på, tror jeg mange lærere ville bli lettet. Hvis KS ikke kan det, har lærerne all grunn til å være sinte. Da holder KS lærerne for narr.

Så til de tingene KS ønsker at lærerne skal få mer tid til:

Mer tid til elevene. Selv er min erfaring fra grunnskolen. Der er det slik en lærer har bundet tid på skolen hele den tiden elevene er der, og mange timer i tillegg. Hvis man skal binde mer tid på skolen, må det altså bli på tider elevene ikke er på skolen. Forslaget til KS vil ikke føre til at man har mer tid til elevene.

Mer tid til etter- og videreutdanning. Her gjør KS opp regning uten vert. Det aller meste av etter- og videreutdanning betales av staten. Når det gjelder videreutdanning, har det vært vanskelig nok å få kommunene til å bidra med sine skarve egenandeler, selv om staten dekker det aller meste. Videreutdanning krever at folk tar fag på universiteter og høyskoler. Disse følger skoleåret sånn omtrent, så KS sine krav vil heller ikke ha innvirkning på dette. Når det gjelder etterutdanning, er også dette noe som stort sett foregår for statlige midler. Dette har man allerede satt av en del tid til. Etterutdanning er korte kurs som går over noen timer, en dag eller noen ganger a noen timer. Man har i dag seks planleggingsdager, og mange steder sliter man med å fylle disse med et fornuftig innhold. Jeg har ikke registrert noen stor vilje blant kommunene til å legge store penger inn i slike kurs, så dette lyder lite troverdig.

Mer tid til samarbeid. Dette betyr mer tid til møter. Er det noe det er nok av i dag, så er det vel møter. Jeg tror mye tid kunne vært brukt bedre dersom man hadde hatt færre og mer effektive møter. Lærerne i Finland underviser litt mindre enn lærerne i Norge. Finske elever har 189 skoledager i året, mens norske elever har 190, Den store forskjellen i arbeidstid ligger i at i Finland styrer rektor over 80 - 114 timer av lærerens arbeidstid utenom undervisning. I Norge styrer rektor over 500 - 700 timer av lærerens arbeidstid utenom undervisning, i begge land avhengig av skoleslag.

Finsk skole leverer resultater i verdensklasse. Kanskje det er fordi finske lærere er sikret tid til å forberede god undervisning, til å vurdere elevenes arbeid og til å gi dem gode tilbakemeldinger? I Norge har rektorene styring over en langt større del av tida, og jeg er ikke sikker på hvor godt denne tida utnyttes. Den store andelen tid bundet til skolen har muliggjort en voldsom byråkratisering, dokumentasjon- og målstyringshysteri, i all sin grimhet har dette kommet til syne i sandefjordsskolen. Likevel vil KS legge til rette for ytterligere byråkratisering.

Dersom hovedhensikten med skolen er å sysselsette lærerne, er KS' forslag bra. Dersom hovedhensikten er å gi elever god undervisning, er det selvfølgelig lurt å konsentrere lærernes arbeidsinnsats omkring de ukene elevene er på skolen. Dersom lærerne skal levere undervisning av god kvalitet, bør de sikres tid til å forberede timene sine, vurdere elevenes arbeid, prøver o.l. og gi tilbake- og framovermeldinger. Dessuten trenger læreren et vern i form av et tak på hvor mange timer i uka han kan undervise. Dette er så logisk at størstedelen av media og fler og fler lokalpolitikere innser det og begynner å ytre seg kritisk til KS' rabiate krav. Forsvaret for hva KS vil og ikke vil, er hult, lite gjennomtenkt, og fremstår temmelig desperat.

KS står i fare for å demotivere lærerne, rasere kvaliteten i skolen, ødelegge for rekruttering til læreryrket, jage lærere over i andre yrker og rasere Erna Solberg og regjeringens ambisjoner for skolen. Det tror jeg stadig fler innser. Derfor er det mitt håp at KS ikke vinner fram med sine tullete krav. Hvis så skulle skje, er det norske barn som til syvende og sist må betale prisen.

Hentet fra Facebookgruppen, men godt skrevet sett fra lærersynspunkt i hvert fall.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 22:12   #468
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Det siste der var også bra. Man trenger ikke nødvendigvis å være enig i alt, men det var ryddig og tydelig og uten sutring.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-14, 15:22   #469
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Dytter på denne igjen, har jo skjedd en del siden sist, men jeg klarer ikke følge med, noen som kan komme med en oppsumering kanskje?

Er det stor fare for streik?
Når går forhandlingsfristen ut egentlig?

Har jeg skjønt det riktig når de krever 3,8 %, og har fått tilbud om 3,1 % lønnsøkning. Er det helt slutt på arbeidstidsdiskusjonen, har de trukket det tilbake?

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-14, 16:50   #470
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Jeg lurer også?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-14, 18:21   #471
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...edt-pa-streik/

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-14, 19:14   #472
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Takk Alfa, men jeg hadde allerede lest det der uten å bli så mye klokere egentlig...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-14, 20:45   #473
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

UNIO, som er hovedorganisasjonen der Utdanningsforbundet hører til, brøt med KS fordi KS tilbød lærerne 3,1%. UNIOs krav var 3,8. Det samme som frontfagene fikk. Dette burde ikke være et urimelig høyt krav, med tanke på at lærernes lønnsvekst sakker akkerut sammenlignet med sammenlignbare grupper. Arbeidtidsforhandlingene er ikke over. Det eneste KS har gitt seg på er at arbeidstida skal forhandles lokalt, dvs at det fortsatt skal være sentrale forhandlinger. Det er positivt, men det er fremdeles lang vei å gå for å få KS til å forstå at lærerne trenger tid som er beregnet til for- og etterarbeid, i tillegg til andre viktige prinsipper for at skolen ikke skal bli en dårlig skole. Tid og penger skal forhandles hver for seg, altså ingen pakkeløsning. Det er pga tilbudet til KS ang tid og lønn som gjorde at UNIO gikk til brudd. Nå mekler det til 25.mai. Hvis det ikke blir en løsning kan det bli streik.

Oslo forhandler for seg selv.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 04:09   #474
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Takk Nasse!

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no