Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-08, 22:32   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

http://www.glomdalen.no/nyheter/article3974342.ece

Det pågår en debatt om skolegudstjenester. Noen mener at elevene i skolen ikke har noe vondt av en gudstjeneste i året. Andre mener at gudstjeneste ikke har noe i skoletiden å gjøre, mens noen mener at besøk i kirken er greit dersom det ikke er noen form for forkynning.

På skolen jeg jobber skal vi få besøk av en kateket fra kirken. Jeg stilte da spørsmålet om hvordan dette stiller seg i forhold til at forkynnelse i skolen ikke er lov. Kateketen har fått beskjed om å dra inn ulike religioner i forhold til Jesu fødsel. Dette for å inkludere andre trosretninger. Samtidig så tenker jeg at en del humanetikere ikke ønsker dette i det hele tatt.

Realiteten er at de fleste nordmenn feirer jul av ulike grunner. Ved å ikke ha dette som tema i skolen blir det på en måte å tabubelegge diskusjonen rundt tro og tvil. Er det riktig??

Jeg ønsker at mine barn skal tenke selv. Dersom en imam ber om å komme på skolen for å snakke om islam og hva muslimer tror på så vil jeg si det er helt greit. Det vil gi mine barn en mulighet til å se den siden av det å tro. Om Humanetisk forbund vil komme og fortelle mine barn om det de tror på (det de ikke tror på også) så vil jeg si at det også er greit. Jeg tror at det vil berike mine barns liv å lære om dette.

Kanskje løsningen skulle vært at flere trosretninger kom inn i skolen og fortalte om det de står for og tror på. Jeg tror ikke skolen vil nekte dem det.

Ved skolegudstjenester får de elevene som ikke skal i kirken et annet tilbud. Her kunne jo f.eks. humanetikerne gi alternativt opplegg evnt. Samme med muslimer osv. Vet ikke.... Hva mener dere?

Jeg tenker også på at det norske samfunnet er bygd opp rundt den kristne tro. Offisielt er vi fortsatt et kristent land. Kongefamilien er tydelige på dette også....

Jeg vil tilslutt nevne at jeg er kristen. Jeg har respekt for andres tro og tvil. Jeg har selv vært ikke-troende helt til for få år siden. Jeg har ikke sett "lyset" og er helt i himmelen, men har et sunt og normalt ståsted vil jeg si. Jeg vanker ikke i kirkelige miljøer utover at minste jenta synger i kirkens barnekor akkurat nå. Min tro passer nok ikke helt inn i kirkens "grunnmur". Jeg er nok en "trosshopper". Henter litt herfra og derfra.... Krever egentlig en egen tråd for å fortelle hva jeg tror på he he....

Viser til denne også:
http://www.krlnett.no/art/index.php?nid=1&vis=27


Sist redigert av Jessica : 06-12-08 kl 22:46.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:42   #2
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.863
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Du stiller gode spørsmål, som jeg ikke har tenkt å filosofere så mye over akkurat nå. Er imidlertid også interessert i å lese om andres erfaringer og tanker. Vil tilføye noe jeg selv har tenkt litt over siden vi fikk månedsplanen til barnehagen denne måneden. Barna skal i kirken en av dagene i desember. Jeg er humanetiker, og vet ikke helt hvordan jeg skal stille meg til dette. På en måte ønsker jeg ikke å sende min datter i gudstjeneste, på den andre side ønsker jeg at hun skal lære om kristendommen så vel som andre religioner.

Noen som har synspunkter på dette, i tillegg til Jessica sine funderinger?

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:51   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

i bhg her skal de ha en kirkevandring. Hele kirken er jo symbolsk, så jeg regner medd de skal lære litt om symbolene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:52   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Den dagen skolen tilbyr "gudstjenester" i synagoger, moskéer og andre former for tros- eller ikke-troshus, den dagen skal også mine barn få lov til å gå på gudstjeneste i regi av kirken. Frem til den tid har skolen ingenting med å bryte MR ved å forkynne for mine barn.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 23:07   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Kanskje løsningen skulle vært at flere trosretninger kom inn i skolen og fortalte om det de står for og tror på. Jeg tror ikke skolen vil nekte dem det.

Nei, de ville kanskje ikke nekte - men hvor mange skoler tar initiativ til slike besøk? Jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig her i byen, i hvert fall. Nå har jeg bare 1,5 års fartstid som skolebarnsforelder, så grunnlaget er kanskje spinkelt, men jeg har inntrykk av at 90 % av RLE-timene ungene mine har hatt til nå har handlet om kristendommen, og de har allerede rukket to (snart tre) kirkebesøk og ingen besøk til eller fra andre trossamfunn.

Jeg vet ikke hvor langt man skal gå for å være livssynsnøytral, men man må i hvert fall gå mye lengre enn man har gjort til nå. Norsk skole er ikke i nærheten av å være livssynsnøytral.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 23:09   #6
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Nei, de ville kanskje ikke nekte - men hvor mange skoler tar initiativ til slike besøk? Jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig her i byen, i hvert fall. Nå har jeg bare 1,5 års fartstid som skolebarnsforelder, så grunnlaget er kanskje spinkelt, men jeg har inntrykk av at 90 % av RLE-timene ungene mine har hatt til nå har handlet om kristendommen, og de har allerede rukket to (snart tre) kirkebesøk og ingen besøk til eller fra andre trossamfunn.

Jeg vet ikke hvor langt man skal gå for å være livssynsnøytral, men man må i hvert fall gå mye lengre enn man har gjort til nå. Norsk skole er ikke i nærheten av å være livssynsnøytral.

Men hvorfor er ikke andre livssynsretninger aktive selv i forhold til skolene? Jeg kan ikke tenke meg annet enn at de er velkommen til å fortelle om sin tro hvis de vil.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 23:33   #7
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.863
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Men hvorfor er ikke andre livssynsretninger aktive selv i forhold til skolene? Jeg kan ikke tenke meg annet enn at de er velkommen til å fortelle om sin tro hvis de vil.

Det handler gjerne om ressurser. I Hef for eksempel, går mesteparten av tid og penger med til å arrangere vigsel, konfirmasjon og navnefest. De 1,5 ansatte på kontoret i byen har rett og slett ikke kapasitet til å reise rundt på skoler for å informere. Flere enn 1,5 ansatte fins det ikke penger til.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 23:42   #8
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Som Jessica sier, tror jeg landets skoledører står vidåpne også for andre trosretninger som ønsker et samarbeid. Bor man et sted der det finnes moské, synagoge osv er det vel naturlig å besøke disse? Ihvertfall er det vanlig på min skole. Ikke hvert år, da hver enkelt av "de andre" religionene ikke har en like stor plass i faget RLE som kristendommen har, og da disse bygningene ikke finnes i gangavstand fra skolen. Mitt inntrykk er at etikk og filosofi-biten veier ca 1/3 av faget, kristendommen 1/3 og andre religioner og livssyn 1/3. At kristendommen veier tyngre enn f.eks. jødedom, islam, hinduisme, buddisme osv syns jeg er helt naturlig, så lenge kristendommen er statsreligion. En del kunnskap om innholdet i bibelen er unektelig en forutsetning for å ha full forståelse for deler av vårt språk, litteratur, kulturforståelse osv.

Det viktigste er likevel at etikk og filosofibiten har såpass stor plass. Gjennom en filosofisk tilnærming til de ulike religionene hindrer man at undervisningen blir forkynnende og oppmunter barna til å tenke selv og ta egne valg basert på den kunnskapen de får.

Jeg ser julegudstjenesten som en kulturell ting med julespill, julesanger osv. Det er mer tradisjon enn religion som jeg ser det. De fleste barn i Norge vil også en eller annen gang være "nødt" til å forholde seg til kirkelige ritualer (bryllup, barnedåp, konfirmasjon, begravelse) som gjester selv om de ikke er religiøse selv, og da må det da bare være en fordel å ha fått kjennskap til gangen i en gudstjeneste.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 23:46   #9
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Man trenger vel ikke å være ekstrem sekularist for å mene at gudstjeneste i skolens regi er lite ønskelig?

At man anerkjenner folks tro og diskuterer ulike religionen er selvfølgelig ingen trussel mot livssynsnøytraliteten.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 23:49   #10
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.170
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

I år har jeg endelig fått gehør for at det skal være et tilbud på skole for de elevene som ikke ønsker å gå på gudstjeneste siste skoledag. Holdningen til rektor har vært at de har ikke vondt av å besøke kirken. Noe som har ført til forholdsvis stort fravær siste dagen. Nå har vi endelig fått en assisterende rektor med vett i skallen og det blir et tilbud på skolen.

Jeg mener personlig at man ikke tar noe skade av å være med på besøk til kirken før jul, men jeg kan jo ikke bestemme over andre foreldre og deres valg. Og min sønn tror jeg hadde fått være med på et tilsvarende arrangement hos en annen religion. Tenk så spennende for ham å oppleve det.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:02   #11
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Legger til: Men så klart bør det finnes et alternativt opplegg for de barna som ikke ønsker å delta på julegudstjeneste, eller som har foreldre som ikke ønsker at de skal delta.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:08   #12
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Legger til: Men så klart bør det finnes et alternativt opplegg for de barna som ikke ønsker å delta på julegudstjeneste, eller som har foreldre som ikke ønsker at de skal delta.

Jeg trodde skolene var pålagt det?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:08   #13
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Ja, du kan jo leve i villfarelse.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:09   #14
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Jeg er også humanetiker, og barnehagen har kirkebesøk tirsdag. Ungene mine får bestemme selv om de vil bli med. Det samme vil vi praktisere i skolealder. Jeg antar kirkebesøk vil være frivillig. Om ungene deler mitt ståsted da, vil det bli respektert. Jeg tror ikke standpunkt til dette er noe jeg trenger å styre dem inn på, men så klart vi snakker jo om ulike måter å se verden på.
Å ha vært i en kirke er dog en erfaring i seg selv, spesielt som små barn. "Så har man vært i en", liksom.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:11   #15
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.170
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg trodde skolene var pålagt det?

Det trodde jeg også helt til jeg var ferdig utdannet og begynte å jobbe. Jeg har tatt det opp de siste 3-4 julene jeg ikke har vært i permisjon og har i grunnen vært sjokkert over den steile holdningen til ledelsen.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:13   #16
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg mener personlig at man ikke tar noe skade av å være med på besøk til kirken før jul, men jeg kan jo ikke bestemme over andre foreldre og deres valg.

Selvfølgelig tar de ikke skade. Det er vel ikke noe argument for at man skal gjennomføre det?

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:16   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Egentlig er det synd at barna ikke får tilbud om å besøke andre trossamfunn. Det er jo krydder i undervisningen også, å få en tur til steder de lærer om eller få møte mennesker som tror på det de lærer om.

Barna har vel krav på å slippe gudstjenester? Har ikke skolene da et alternativt opplegg for dem?

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:17   #18
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Egentlig er det synd at barna ikke får tilbud om å besøke andre trossamfunn. Det er jo krydder i undervisningen også, å få en tur til steder de lærer om eller få møte mennesker som tror på det de lærer om.

Barna har vel krav på å slippe gudstjenester? Har ikke skolene da et alternativt opplegg for dem?

Definér alternativt opplegg.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:19   #19
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Tegne på tavla til de andre kommer tilbake.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:21   #20
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Definér alternativt opplegg.

Alternativt opplegg som i et eller annet som involverer lærer og ikke sfo/fri. Hvordan fungerer dette egentlig i praksis? Vi fikk beskjed her om at de som ikke vil være med på julegudstjeneste skal skrive i meldingsboka. Nå er ikke det aktuelt for oss, men jeg er jo nysgjerrig på hva alternativet er...

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
religion, tro


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no