Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvilken maling er den beste?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-08, 22:17   #1
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken maling er den beste?

Vi skal male trehuset vårt, og jeg vil gjerne vite hvilken maling vi skal velge. Vi vil selvsagt ha den beste. Og hvor får vi den billigst mulig?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 22:40   #2
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Drygolin extreme er jo bra, men husk å vaske huset med husvask vært år uansett maling dere velger.

Vanlig drygolin får du billigs på monter til 598 pluss farge. Tror det blir rundt 640 kr. Det er det billigste vi har fått tak i. (holder på å male to hus nå)

Hvilken farge skal dere ha da?

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 00:05   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Er du Obos-medlem? Da får du 20% rabatt på Flügger.

Det er vel emulsjonsmaling som skal være det beste, og som visstnok skal holde i 10 år. Dyrest, men billigst i den lange løp.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 00:34   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Drygolin extreme er jo bra, men husk å vaske huset med husvask vært år uansett maling dere velger.

Vanlig drygolin får du billigs på monter til 598 pluss farge. Tror det blir rundt 640 kr. Det er det billigste vi har fått tak i. (holder på å male to hus nå)

Hvilken farge skal dere ha da?

Vi skal ha en variant av grå, i alle fall. Og er vanlig Drygolin en god maling? Som holder lenge?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er du Obos-medlem? Da får du 20% rabatt på Flügger.

Det er vel emulsjonsmaling som skal være det beste, og som visstnok skal holde i 10 år. Dyrest, men billigst i den lange løp.

Ja, jeg er Obosmedlem! Takk for tips!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 00:38   #5
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Vi har brukt ulike typer maling på huset. Min far er malermester og er sjef for slike prosjekter.. Så vi har faktisk brukt vannbasert maling på to vegger som er lite utsatt for vær og vind. På tverrendene på huset (som er halvannenetg med sokkel) har vi brukt Drygolin Extreme, tror jeg, hvertfall noe lignende. Den samme har vi også brukt på rekkverk som er dritkjedelig å male (og som vi faktisk har 43,5 meter av).

Pappa bestemmer, og han vet hva han snakker om. Nemlig.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 00:40   #6
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Drygolin Extrem, altså. Jeg har hørt mye bra om Jotuns Optimal også, er det noen som har sett noen av disse to på tilbud noe sted?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 00:41   #7
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Nå har ikke jeg malt hus på lenge, men Flügger har jeg helt mistet tilliten til.
Skulle male noen gamle møbler og trappet opp hos Flügger med beskjed om at jeg skulle ha oljemaling og sa samtidig hva jeg skulle male. Nei, oljemaling vil du ikke ha fikk jeg beskjed om. Nehei, sa jeg. Damen forklarte da at deres vannløslige var minst like bra som oljemaling, luktet mye mindre og avgir ikke gasser (eller hva det nå er).
Dumme meg hørte på fagpersonen og begynte å male med vannløslig. Malingen blir ujevn, tykk og penselstrøkene synes veldig godt på bordplaten. Det finnes jo også grenser for hvor mye en skal vanne ut malingen.
-Og jeg har helt mistet lysten på å fortsette.

Jeg har ihvertfall handlet hos Flügger for siste gang - 28% (det får vi)rabatt eller ei.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 00:46   #8
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Vi malte også med Flugger forrige gang, jeg husker at malingen var skitdyr men at vi gjorde det fordi den skulle være best og vare lenge. My ass. Den falmet første sesongen og har holdt dårlig.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 00:47   #9
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Vi har Tjæralin, som visst nok skal være veldig bra. Og vel er det, når jeg tenker meg om.
Malte hus for ti år siden, og trenger ikke gjøre noe enda. Men den tørker s a k t e. Pris har jeg ikke peil på.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 00:47   #10
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Ti år?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 00:48   #11
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Oj, litt feil uttrykk på den smileyen. Det skulle være et positiv-skremt tryne.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 01:28   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Vi malte huset for 9 år siden, malte riktignok 3 strøk dengang og først i år har jeg malt et strøk på nytt. Den ene langsiden står i solsteiken fra tidlig morgen til kl. 17 så jeg synes beisen har holdt kjempebra.
Vi har brukt Drygolin Oljedekkbeis.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 09:24   #13
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Takk for tipset, men vi skal nok bruke maling, ikke beis.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 09:33   #14
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Vi har Tjæralin, som visst nok skal være veldig bra. Og vel er det, når jeg tenker meg om.
Malte hus for ti år siden, og trenger ikke gjøre noe enda. Men den tørker s a k t e. Pris har jeg ikke peil på.

Kommer an på farge når det kommer til Tjæralin. Husene her er malt med tjæralin. Nabohuset vårt hadde en skikkelig stygg (knallblå) farge da vi flyttet inn - det var mørkeblått for 5 år siden. Nå har tjæralin angiveligvis fått UV-filter/beskyttelse i malinga si, og da skal den sikkert funke bra...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 09:36   #15
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Drygolin, sa malerkameraten til mannen, så det kjøpte jeg. Holder fint så langt, 9 år etter.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 09:37   #16
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Drygolin, sa malerkameraten til mannen, så det kjøpte jeg. Holder fint så langt, 9 år etter.

Vanlig Drygolin? Den er faktisk på tilbud hos OBS denne uken.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 09:50   #17
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Vanlig Drygolin? Den er faktisk på tilbud hos OBS denne uken.

Ja, men det er altså 9 år siden, og jeg tror kanskje ikke Drygolin Extrem fantes da.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 10:26   #18
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Det er jo veldig forskjell på holbarhet på maling og dekkbeis.
Maling skal holde i minst 10 år, men til gjengjeld så er det mye skraping som må til når det skal males igjen.
Holdbarhet på dekkbeis (og maling) har veldig mye med farge å gjøre også. Lyse farger holder lenger enn mørke. Dette pga at mørke farger blir veldig varme i sola og "sliter" mer på beisen eller malingen.
Skulle vi beiset huset vårt i år så hadde jeg gått for en lys (antikkhvit el l) oljedekkbeis (Drygolin), men det er bare fordi jeg ikke ønsker å bruke de få fineværsdagene vi har på beising oftere en vi må.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 14:03   #19
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Vi maler også grått nå. Grått på veggene og bomull (eggehvit) på vinduene. Bruker som sagt drygolin. Blir veldig fint.

Det var malt med linolje på veggene her før, så nå har vi skrapet sørveggen som er hardest rammet av slitasje helt ned til treverket. Skrape og varmluftspistol.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 15:39   #20
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken maling er den beste?

Jotun Demidekk Optimal dekkbeis.
Tørker fort, renner ikke, dekker godt og det er lenge til neste gang vi trenger å beise.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no