Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-21, 18:02   #41
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Heldige familie!

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-03-21, 19:31   #42
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.816
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Jeg vil også være på påskeegglisten til My!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-21, 19:51   #43
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.778
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Vil også ha påskeegg..

Passer kanskje ikke i et påskeegg,men kanskje en annen gang; utenlandske barn og ungdommer er veldig fascinert av Vestlandslefsa. Spesielt den tørre pakka som man skal væte og smøre selv. Det er nærmest magisk. Etter å ha fått lage det hos oss, kjøper de gjerne esker å ha med hjem. Hvis man trenger noe annet en annen gang.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-21, 21:41   #44
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.444
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Ja, kanskje vi har med det neste gang vi skal treffe dem. Vi har vanligvis brukt å feriere sammen, og planen i fjor var at vi skulle besøke dem. Det ble selvsagt ikke noe av, og ikke ser det ut til at vi treffer dem i år heller.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-03-21, 08:21   #45
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.238
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Er det? Jeg tenker på det som amerikansk.

Visste ikke at det var vanlig med sånne store geleer i amerika, bruker de også vaniljesaus til?

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-03-21, 08:59   #46
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Visste ikke at det var vanlig med sånne store geleer i amerika, bruker de også vaniljesaus til?

Nei, ikke som jeg husker.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-21, 09:16   #47
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.015
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Nei, ikke som jeg husker.

Jeg tror jeg har fått pisket krem til i oppveksten.

Men hvorfor tror dere at Tupperware lager geléform om ikke det er vanlig i USA? The Pioneer Woman har forresten en kul oppskrift jeg aldri har turt å lage.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-21, 09:21   #48
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

, en pose frø (markjordbær)

Ååå!

Men det ble veldig bra, alt sammen!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-21, 09:24   #49
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.391
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Visste ikke at det var vanlig med sånne store geleer i amerika, bruker de også vaniljesaus til?

Da jeg gikk på skole der fikk vi ofte gelé til dessert. Det var sånne begre. Tror kanskje det var pisket krem på, husker ikke. Er gelé vanlig her, utenom barnebursdager? Verken Hiawata eller jeg er så glad i det, så vi har det aldri. Vet ikke hva som er vanlig ellers.

Både Mexico pg England har noen tradisjonelle geledesserter, forresten. Den mexicanske har frukt i seg, og et lag med melkegele.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 14-03-21 kl 10:09.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-21, 09:24   #50
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Usa har jo jello.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-21, 09:38   #51
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.444
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da jeg gikk på skole der fikk vi ofte gelé til dessert. Det var sånne begre. Tror kanskje det var pisket krem på, husker ikke. Er gelé vanlig her, utenom barnebursdager? Verken Hiawata eller jeg er så glad i det, så vi har det aldri. Vet ikke hva dom er vanlig ellers.

Både Mexico pg England har noen tradisjonelle geledesserter, forresten. Den mexicanske har frukt i seg, og et lag med melkegele.

Jeg ser det ofte i slike desserthyller på tradisjonelle kafeteriaer/veikroer i alle fall. Skåler med gelé og vaniljesaus, sammen med skåler med riskrem og rød saus etc. Jeg har heller aldri likt det, heller ikke da jeg var barn.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-03-21, 09:58   #52
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.510
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Mamma pleier å lage gele til dessert. Ikke kjempeofte, men det skjer. Vi har det av og til.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-21, 10:08   #53
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.391
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg ser det ofte i slike desserthyller på tradisjonelle kafeteriaer/veikroer i alle fall. Skåler med gelé og vaniljesaus, sammen med skåler med riskrem og rød saus etc. Jeg har heller aldri likt det, heller ikke da jeg var barn.

Ja det er sant! Det er nok en ganske typisk etterkrigstidsdessert?

Når man fikk pulveret så ble det jo veldig mye enklere å lage og mer allemannseie enn tidligere. Jeg har en del (veldig) gamle kokebøker, og der er gele skikkelig fancy dessert. Ikke så rart, det var jo ganske vanskelig å lage. Men når man fikk gelepulver og gelatin så ble det isipisi, og spesielt i amerikanske oppskriftshefter gikk man helt bananas. I sørstatene har man blant annet noe de kaller "gelesalat" som er en avart av vår kabaret. Den er ganske gyselig.


Også må jeg si: for et fantastisk egg! Veldig hyggelig ting å gjøre. Jeg pleier å sende en liknende pakke til USA i julen. I år tok det så lang tid, så jeg har ikke turt å lage en påskepakke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-21, 10:13   #54
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Tupperware lager mange produkter som er lands spesifikke. Så akkurat det er ikke et argument. Det er helt andre produkter i USA enn i Norge. Noen er like.

Men man får kjøpt pulver pakker med gele i USA. Husker jeg kjøpte blå. Fordi blå gele får man ikke tak i Norge.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-21, 10:19   #55
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Mamma pleier å lage gele til dessert. Ikke kjempeofte, men det skjer. Vi har det av og til.

Samme her. Vi liker best bringebær.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-21, 11:24   #56
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.444
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja det er sant! Det er nok en ganske typisk etterkrigstidsdessert?

Når man fikk pulveret så ble det jo veldig mye enklere å lage og mer allemannseie enn tidligere. Jeg har en del (veldig) gamle kokebøker, og der er gele skikkelig fancy dessert. Ikke så rart, det var jo ganske vanskelig å lage. Men når man fikk gelepulver og gelatin så ble det isipisi, og spesielt i amerikanske oppskriftshefter gikk man helt bananas. I sørstatene har man blant annet noe de kaller "gelesalat" som er en avart av vår kabaret. Den er ganske gyselig.


Også må jeg si: for et fantastisk egg! Veldig hyggelig ting å gjøre. Jeg pleier å sende en liknende pakke til USA i julen. I år tok det så lang tid, så jeg har ikke turt å lage en påskepakke.

Nei, jeg aner ikke om dette kommer fram til påske heller, og i selve påskeuka er de trolig på hytta/chaletet på fjellet, så det er mulig de får det etter påske. Men da har de litt å kose seg med ut over våren. Skisesongen er vanligvis over der når påska kommer, og tradisjonen for de fleste sveitsere i påskeferien (dvs vårferien, kommer som regel, men ikke alltid, samtidig med påske) er egentlig å dra til Italia eller Ticino (og stå opp midt på natta for å rekke å komme gjennom Gotthard-tunnelen før det blir kø) når det ikke er korona. Men "mine" sveitsere drar trolig på hytta uansett, kjenner jeg dem rett.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-03-21, 12:42   #57
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket godteri er egentlig særnorsk (og smaker godt)?

For et fantastisk egg! De er superheldig som får påskeegg fra deg.
Mine amerikanere er veldig glad i kvikk lunch, sånn melkesjokolade med kvikk lunch og litt havsalt, påskemarsipan i store mengder, så vi kjøper inn masse før påske og sender en pakke i starten på april. Min bror har bursdag helt i slutten av april, så da blir det overaskelsespakke til bursdagen. Vi putter også oppi posebetasupper, kålrotmos i pose og lignende. Ja, og sjokoladepudding i pulverform og vaniljesaus i pulver. Det er noe de ikke får tak i der borte. Ikke som den norske i alle fall. Jeg har også sendt blokker med marsipan, for min bror elsker marsipankake, så da får han skikkelig marsipanlokk.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no