Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Kunst og håndverk og barn

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-14, 10:02   #21
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Jeg har fortsatt mareritt om karaktert i tegning. Så jeg håper det har kommet et par hundre hakk videre. Noen er bedre til å tegne enn andre, og alt kan ikke øves, så det burde jo virkelig telle mer med innsats.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:02   #22
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.478
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Vi har en helt fantastisk K&H-lærer på vår skole, og ungene mine elsker faget. Det har vært en pen blanding av teori (gud bedre så mye storebror har lært om ulike kunstnere, teknikker etc.) og praksis og det har blitt strikket, malt og tegnet, de har hatt gruppearbeid om prosjekter, hvor de har jobbet i ukesvis med å lage konsept, tegne skisser, finne inspirasjon på nettet og til slutt lage et digert fantasidyr. Mye av lærdommen her lå faktisk i samarbeidet, for de hadde ulike tanker om hvilket konsept de skulle gå for og hadde åpenbart lange og inngående diskusjoner på det stadiet. Fin måte å lære samarbeid på uten at nødvendigvis de "flinkeste" må dra lasset, og storebrors største læring der var nok å måtte gi etter for andres gode ideer, han har en nokså livlig fantasi og hadde et klart bilde av hvordan dette fantasidyret burde se ut.

Her om dagen kom storebror hjem med en tegning med oljestift som var så fin at stolt mor rammet den inn og skal ha på hytta. Og da snakker vi om en gutt som aldri har vært spesielt interessert i å tegne og fargelegge, men denne læreren får frem det utroligste.

De har lært mye om komposisjon, hvilke former som passer sammen, hvor man skal plassere ulike objekter for å få det til å være estetisk pent, og det er viktig på så mange områder.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:04   #23
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.160
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Herlig, Adrienne! Han insisterte ikke på å lage sin egen versjon hjemme, da?

Det er flott med gode pedagoger, og vi har vært velsignet med gode K&H-pedagoger helt siden barnehagen. Det faget har VIRKELIG utviklet seg siden vi var barn!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:13   #24
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.478
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Herlig, Adrienne! Han insisterte ikke på å lage sin egen versjon hjemme, da?

Det er flott med gode pedagoger, og vi har vært velsignet med gode K&H-pedagoger helt siden barnehagen. Det faget har VIRKELIG utviklet seg siden vi var barn!

Han mente vi kunne lage en kopi, sånn at vi kunne ha en på hytta og en hjemme. Men da fikk vi en god samtale om kunst, orginaler og trykk og hvorfor det ekte var mye mer verdt enn en kopi og vi ble enige om at han heller fikk lage et nytt kunstverk.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:14   #25
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.823
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Hos oss er K&H mye venting. Det ligger læring i det også. Og så må eldste trå til som elevrådsrepresentant. Det ligger en del læring i det også.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:15   #26
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.478
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg klarer ikke å se for meg at barn, dersom de deltar og er aktive, selvsagt, skal kunne "score dårlig" i en sånn K&H-formidling? Eller har jeg misforstått helt?

Det er det jeg tenker også, det må da være deltakelse og hvorvidt de klarer å forstå konsepter og teori som teller, ikke hvor fine resultater de får, spesielt i tegning/maling?

Selvsagt så skal man se på hvor nøyaktige de er når de skal sy noe på maskin, for slurv blir ofte ikke pent, men for meg ville en pent sydd gympose telle mye mer enn et slurvete forkle, liksom? Selv om det er vanskeligere å sy et forkle enn en gympose.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:15   #27
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg har fortsatt mareritt om karaktert i tegning. Så jeg håper det har kommet et par hundre hakk videre. Noen er bedre til å tegne enn andre, og alt kan ikke øves, så det burde jo virkelig telle mer med innsats.

Veldig mye kan læres med god veiledning. Å tegne er å se. Og med rette teknikker kan veldig mange mer enn de tror. Det er utrolig hva rette vinkel på hånda når man tegner gjør for resultatet.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:16   #28
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Venting, ja. Jeg skulle gjerne vært blekksprut.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:24   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.160
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Og jeg begriper ikke poenget i å score det uansett, kjenner jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:36   #30
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.823
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Venting, ja. Jeg skulle gjerne vært blekksprut.

Full forståelse for at ikke alle kan få hjelp på engang. Men her er det nok litt for lite planlegging og mangel på prosjekter de kan gjøre mens de venter. Jeg mistenker også for høye ambisjoner. Man kan ikke love ungene store syprosjekter på to symaskiner.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:39   #31
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Du får tipse om ventearbeid. På barneskolen har jeg alltid det.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:40   #32
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.823
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Det er barneskolen, ja. Jeg tror de har fått garn og strikkepinner nå.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:46   #33
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Kompetansemålene i kunst og håndverk beskriver ferdigheter elevene skal mestre, ikke forventete kvaliteter ved produktene. Det er disse ferdighetene som skal vurderes.


Se fore eksempel her for mer informasjon om vurdering i faget.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:49   #34
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.945
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Jeg merker at denne diskusjonen minner mistenkelig om tilsvarende om gym-faget.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:50   #35
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.478
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Jeg tenkte det samme, Kanina. Men prinsippene er jo mye av det samme, synes jeg.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:53   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.160
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Altså, jeg syns ikke argumentet om at "noen vil jo aldri kunne bli flinke, fordi de ikke har talent!!" er helt irrelevant, og om jeg hadde talent i tegning og ikke i matematikk hadde det gjort meg pissesur.

Men jeg ser ikke helt hensikten i å måle så mange ferdigheter i et fag som handler så mye mer om opplevelse og refleksjon.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 10:59   #37
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.945
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Jeg tok et raskt blikk på veilederen som var linket til over her, og ser at det går an å måle ferdigheter i refleksjon og utforsking også. Da i form av i hvilken grad eleven kan sette sammen ulike idéer til et ferdig produkt, utnytte virkemidler fra kjente kunstnere, fleksibelt sette sammen ulike teknikker for å oppnå et gjennomtenkt uttrykk, kombinere funksjon og visuelt uttrykk, etc. Dette måles jo også i norsk-faget, f.eks., i litteratur-analyse, i novelleskriving, etc. Kunst og håndverk trenger ikke avspises med "nå skal vi føle og utforske og ha det gøy, dere", for å sette det på spissen. Det inneholder viktige faglige elementer som kulturhistorie, produksjon og design, å få erfaring med at ting har en opprinnelse og en mening. Kunnskaper som i høy grad er nyttige i næringslivet, vil jeg tro.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 11:03   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.160
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Det er vel verdien i måling generelt jeg setter spørsmålstegn ved, tror jeg. Særlig for små barn (barneskole). Jeg tror det i større grad tar fokus bort fra selve refleksjonen og opplevelsen enn det øker den. Jeg syns ikke det er å "avspise", da. Jeg syns det er å gi rom for annet enn måling.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 11:07   #39
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Å si at kunst og håndverk er et fag som har opplevelse og refleksjon som primære formål, er å devaluere faget ganske kraftig, altså.

I produktutvikling og visuell kommunikasjon, for eksempel, er ferdighetene fra kunst og håndverksfaget helt sentrale. Se her om formålet for faget.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 11:12   #40
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Kanskje du kan få noen ideer her, Katta? (Jeg lenker direkte til mellomtrinnet, for jeg antar det er det som er mest relevant for dere.)

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no