Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat til forkommen fugl(eunge)?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-14, 14:07   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Mat til forkommen fugl(eunge)?

Vi økte (ufrivillig) husholdningen med en fugl som kom inn puseveien i går. Først så den nokså skadd ut da det virket som at den hadde skadet vingen sin, men verken jeg eller mannen greier å gjøre det av med slike små skapninger, og i tillegg var vi usikre på hvor skadd den var så vi fant frem puseburet og la den inni der på et håndkle sammen med litt vann og noen brødsmuler og havregryn over natta. Og så langt strekker ornitologikunnskapene mine seg.

I dag virker fuglen i langt bedre form. Han kvitrer og prøver seg på å flakse så vi har hatt ham ute av buret både inne og ute på terrassen for å se om han vil fly, men han flakser litt bortover og oppover langs vegger uten å komme særlig lenger. Det ser ut for at vingene fungerer, og det lille blodet jeg fikk på meg etter å ha holdt ham i går var der ikke i dag.

Da vi slapp ham på terrassen stod han lenge og kikket på oss før han flaksehoppet mot oss og på oss igjen ( ) så han er nok ikke helt flygeklar enda.

Jeg ville nesten ha tippet ham til å være en ungfugl siden det virker som at han ikke har lært seg helt å fly, men på samme tid fikk vi en lignende inn for noen dager siden (med samme transportør) som var mindre og hadde kortere nebb og som fløy fint ut da jeg åpnet vaskeromsvinduet (hvor de som regel ender opp etter å ha lurt pusefar). Denne nye har noen få dunfjær på kroppen og sitter med munnen åpen som om den venter på mat. Så da lurer jeg på om vi burde ha prøvd å fôre den og evt gi den vann med pipette? Det blir jo straks mer tidkrevende så om noen har noen lure tips tar jeg gjerne imot.

Her er fuglen om noen kan si noe mer om den. Tror muligens det er en stær av et eller annet slag, men aner ikke (det er for øvrig ikke lurt å bomme på s-tasten slik at man bildegoogler tær ) og vet ikke om det er av relevans for hvilken mat vi bør gi den.


Det jeg lurer på er altså hva vi bør gjøre videre og hvilken mat vi evt bør gi ham.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 15:08   #2
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mat til forkommen fugl(eunge)?

Nå har vi bløtt opp noen brødsmuler og gitt til ham via pinsett, og han gaper litt og prøver å svelge det ned på fuglers vis, men fikk ikke i seg mye. Det kan dog tenkes at han har spist litt av brødsmulene/havregrynene da de lå litt strødd ut over. Skulle hatt en høy inngjerding vi kunne ha sluppet ham i.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 15:14   #3
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat til forkommen fugl(eunge)?

Jeg tror ikke brød er det beste å gi ham for det skal man ikke gi til ender egentlig. De har nemlig ikke godt av det har jeg lest og da gjelder det sikkert fugler. De baker tross alt ikke brød til vanlig. Kanskje dere kan gi ham litt oppbløtt kattemat? Fett og proteiner må vel være bra? :aner ikke egentlig, men ingen andre skriver noe og da føler jeg at jeg bør bidra:

Stakkars fugleungen. Vurdere bjelle på katten?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 15:19   #4
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.620
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat til forkommen fugl(eunge)?

Artsbestemme den først.
For forskjellige fugler, spiser forskjellige ting.
Men fluer og mark er nok bedre enn brød.

Dog er dette ting jeg ikke har peiling på, så ta det med en klype salt.
Prøv å legge ut bilde på FB?
Ofte har man folk i vennelista som vet de utroligste ting!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 16:00   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.300
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat til forkommen fugl(eunge)?

Syns det ser ut som en trost av noe slag, jeg. Men jeg er ingen ekspert altså. Angående foring så er det vel helst insekter av forskjellig slag mange fugler forer ungene sine med, så ut og fang insekter!
Du kan jo evt. kontakte Fuglehjelpen og høre om de har noen råd.

Ellers så er det visst faktisk ulovlig å fostre opp ville fugler i fangenskap i følge Norsk Ornitologisk Forening.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 21:07   #6
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mat til forkommen fugl(eunge)?

Takk for alle råd!

Fant nummeret til Fuglevakten (døgnbemannet 24/7 alle dager i året) i regi av Norsk Ornitologisk Forening 901 22 901 og ringte til dem. Fikk beskjed om å se det an utover morgendagen og så ta ham med til dyrlegen for å avgjøre det videre der. Som mat fikk jeg tips om å gi ham eggehvite kokt i 12-15 minutter så da prøver vi det

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-14, 15:12   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.300
Blogginnlegg: 264
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat til forkommen fugl(eunge)?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Takk for alle råd!

Fant nummeret til Fuglevakten (døgnbemannet 24/7 alle dager i året) i regi av Norsk Ornitologisk Forening 901 22 901 og ringte til dem. Fikk beskjed om å se det an utover morgendagen og så ta ham med til dyrlegen for å avgjøre det videre der. Som mat fikk jeg tips om å gi ham eggehvite kokt i 12-15 minutter så da prøver vi det

Hvordan går det med fuglen din? Fant meg visst en fugle selv i dag. En liten spurv tror jeg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-14, 15:21   #8
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat til forkommen fugl(eunge)?

Du kan også gi den insekter, spesielt feite fine larver

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-14, 21:02   #9
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mat til forkommen fugl(eunge)?

Det gikk dessverre ikke så bra med denne lille fuglen. Den døde om kvelden den 2. dagen eller så (skulle uansett ha gått til dyrlegen dagen derpå og avlivet den om den ikke fløy, fikk vi beskjed om). Ga den litt eggehvite, men den var nok alt da for syk til å spise det.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-14, 23:34   #10
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Mat til forkommen fugl(eunge)?

Aww, trist at den ikke overlevde. En stærunge datt ned på terrassen vår en gang da jeg var liten. (Den på bildet ditt ligner veldig - muligens også stær?) Den forte vi med bl.a. egg og meitemark og hadde den i et kattebur. Den overlevde fint i flere uker til den begynte å fly. Landet gjerne på en finger/skulder - eller på ryggen til vår noe perplekse katt. Den ene dagen den var ute og fløy kom den ikke tilbake. Tviler vel litt på om den overlevde - om den fant på å lande på andre kattedyr.. Uansett fin opplevelse.

..Men ikke lov, altså? Å sporenstreks ta den til veterinæren for å avlives høres da litt brutalt ut - om dyret ikke har synlige skader?

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-14, 00:19   #11
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mat til forkommen fugl(eunge)?

Ja, altså først få en vurdering av dyrlegen, men mest sannsynligvis var den såpass (indre) skadet at den ikke ville klare seg og at avlivning var beste utvei.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no