Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Oppvaskmaskin igjen - med eller uten salt? Vannhardhet og kalkfilter ...

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-07, 21:44   #1
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oppvaskmaskin igjen - med eller uten salt? Vannhardhet og kalkfilter ...

Jadda - da ble det ny oppvaskmaskin, men...


Før første gangs bruk skal man

-stille inn kalkfilteret etter vannhardhet.
Er det noe som kan kalles "vanlig" her? Jeg gidder da ikke vente til mandag for å ringe vannverket?! Er dette viktig?

-fylle i oppvaskmaskinsalt - kun salt som er beregnet for bruk i oppvaskmaskiner.
Viktigheten av salt? Og KAN jeg bruke havsalt?
(Elkjøp solgte en pakke salt til 40 kroner. Selgeren sa det var vanlig grovt salt. Jeg kjøpte da 4 kg havsalt til 13 kroner i stedet - men hva skjer hvis jeg bruker det?)

Takker for både synsinger og fasitsvar

Hilsen Beathe som ikke vil ødelegge den nye maskinen

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 09:55   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppvaskmaskin igjen - med eller uten salt? Vannhardhet og kalkfilter...

Jeg ville ikke brukt noe annet enn det som skulle i maskinen jeg da. Men da vi kjøpte ny maskin i januar ignorerte vi de punktene i bruksanvisningen

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 10:03   #3
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppvaskmaskin igjen - med eller uten salt? Vannhardhet og kalkfilter...

Takk for svar

Nå går maskinen for første gang - med havsalt

Jeg googlet litt og fant ut at de fleste bruker vanlig salt så da tok vi sjansen.

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 10:56   #4
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.675
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppvaskmaskin igjen - med eller uten salt? Vannhardhet og kalkfilter...

vi bruker ikke salt i hele tatt.. fikk høre at vannet her i kommunen var sån at man ikke trengte det.. har ikke hatt noe problemer med det enda.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 11:07   #5
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppvaskmaskin igjen - med eller uten salt? Vannhardhet og kalkfilter...

Vi brukte ikke salt på vår forrige heller... Men tenkte at siden selgeren sa at maskinen både vasket og tørket bedre med salt (hvordan nå det skal gå til?) kunne vi jo prøve. Helst uten å ødelegge maskinen. Nå er vasken snart ferdig så det blir spennende å se resultatet

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 13:46   #6
Soffers
Kontrollfreak
 
Soffers sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 109
Soffers er litt kul
Standard

Sv: Oppvaskmaskin igjen - med eller uten salt? Vannhardhet og kalkfilter...

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

vi bruker ikke salt i hele tatt.. fikk høre at vannet her i kommunen var sån at man ikke trengte det.. har ikke hatt noe problemer med det enda.

Ikke vi heller. Fikk høre av vannverket at de færreste områdene trenger salt til oppvaskmaskin, det er mest utenlands. Når det gjelder vannhardhet eller hva det kalles er det greit å sette det på medium.

__________________
Hver dag vi er friske hjemme er en bonus
Poden '97
Vesla '02
Mini '05 - med spesielle behov
Soffers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 23:39   #7
Sviski
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 20
Sviski har et hav av muligheter foran seg
Blunk

Sv: Oppvaskmaskin igjen - med eller uten salt? Vannhardhet og kalkfilter...

hei beathe

Hardt vann vil si at det er kalsium i vannet. Dette er ikke bra for maskinen, derfor bør man bruke salt.
MEN, i Norge har vi IKKE hardt vann, men noe vi kaller "lite hardt" vann. DVS at det i noen vannkilder kan forekomme kalkavsetninger.

Vaskeresultatet kan bli opptil 1,4% bedre ved bruk av salt.(I Norge vil du garantert ikke merke forskjell)
Tørkeresultatet bedre? Forstår ikke hvordan og aldri hørt om.
Dersom du hiver etter et betydlig bedre vaske/tørke resultat anbefaler jeg deg å kjøre på PULVER av kjente merker + glansmiddel(hjelper på tørkeresultatet også).

min konklusjon: man har normalt ikke behov for salt i oppvaskmaskin dersom man har en kommunal vannkilde. Ved type brønnvann/hytter osv vil jeg anbefale salt.


ps: Selvfølgelig vil elkjøp anbefale salt, dette tjener de grovt med penger på, og ungene på elkjøp vet ikke bedre så de juger jo egentlig ikke heller!?

ps2: Ta faktaene mine med en klype salt.

mvh
Euronics selger André Johnsen

Sviski er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 23:53   #8
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppvaskmaskin igjen - med eller uten salt? Vannhardhet og kalkfilter...

Takk for svar, herr Johnsen.

Nå har maskinen tuslet og gått i over to år uten påfyll av salt. Virker fint enda, så viktigheten av grisedyrt salt var muligens noe overdrevet.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no