Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spiser dere julemat før jul?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-06, 19:42   #21
Svaggen
Aktiv
 
Svaggen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 189
Svaggen er litt kul
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Vi pleier å lage en "prøvemiddag" med pinnekjøt i november, og spiser pinnekjøtt på julebordene. Ingen restriksjoner her med andre ord.
Ribbe og lutefisk liker jeg ikke noe særlig, så det har jeg ingen trang til å spise verken før eller i julen.
Kalkun er det såpass mye styr å lage at det blir stort sett bare den ene gangen i året, enten nyttårsaften eller 1. juledag.

__________________
Mamma til tre
Svaggen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 20:43   #22
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Spiser ribbe eller pinnekjøtt dersom det serveres på julebord ja - men vi lager ikke sånn mat hjemme før jul nei. Vel - et lite unntak - vi lagde ribbe på hytta i påsken

Julebrus og pepperkaker prøvesmakes selvsagt før jul - det er jo best i adventstida

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 20:47   #23
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Bare jeg slipper å spise sånn catering/veikro-juletallerken med ribbe som består av 90% fett, posesaus og posesurkål-kraft flytende rundt og i tillegg tyttebærsyltetøy nesten uten tyttebær, så er jeg fornøyd.
En parodi på julemiddag.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 20:48   #24
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Nei..
Vår tradisjon fra min familie er stek på julaften.. så vi spiser ikke sånn skinkestek ellers i året

Mannen er vant til ribbe.. så mulig det blir det i år. Eller begge deler..
Men prøver å unngå både spise julemat, drikke julebrus og spise julesnop lenge før jul.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 20:48   #25
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

I fjor snikspiste vi pinnekjøtt i adventstiden. Spiste på Ikea

Men det smaker aldri like godt som på julaften.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 21:00   #26
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Bare jeg slipper å spise sånn catering/veikro-juletallerken med ribbe som består av 90% fett, posesaus og posesurkål-kraft flytende rundt og i tillegg tyttebærsyltetøy nesten uten tyttebær, så er jeg fornøyd.
En parodi på julemiddag.

Ja, fyttigrisen . Det er traurige greier.

Jeg prøver å holde meg unna pinnekjøtt før julaften. Vi har allerede hatt vårt første lutefiskmåltid. Julegodterier er 'lov' i desember. Men i adventstiden pleier vi å kjøre litt kjipe helgefrokoster, sånn at det blir ekstra godt på julefrokosten med hjemmelagde rundstykker og massevis av pålegg .

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 22:38   #27
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.920
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Vi har pleid å lage i stand skikkelig venne-julemiddag her siste fredagen før julaften. Da steker vi skinkestek og ribbe, lager rødkål, surkål, rørte tyttebær og riskrem til dessert. Pleier å være en stor suksess. I år rekker vi det ikke siden vi skal sørover, men vi skal nok ha risengrynsgrøt den dagen vi skal ha pepperkakehuspynting her hjemme. Stas for de små det, også blir det litt julestemning.

Jeg liker ikke ribbe som har svømt i sitt eget fett altfor lenge, saus som ikke smaker noe og posesurkål.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 22:49   #28
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Nå fikk jeg virkelig lyst på pinnekjøtt,

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 23:27   #29
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Jeg kan spise "julemat" som jeg ikke har tradisjoner for å spise i jula. F.eks kunne jeg helt fint spist pinnekjøtt, men ikke ribbe eller kalkun.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 17:58   #30
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Jeg har stort sett holdt meg unna julematen frem til jul. I fjor hadde jeg termin i jula, og da spiste jeg pinnekjøtt hele desember. Sånn i tilfelle jeg skulle gå glipp av noe.

Det blir nok noen runder før jul i år også. Det er jo uansett sesongmat.

mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 18:28   #31
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Ingen julemat før jul og ingen juleprodukter som pepperkaker, julebrus o.l. før 1. desember.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 18:36   #32
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Har ikke et religiøst forhold til ikke å spise julemat før jul, men det er sjelden det skjer med unntak av julebord. Det er hovedsakelig fordi vi ikke lager det selv.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 18:55   #33
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Aldri pinnekjøtt før juleaften

Jeg er ikke noe glad i julemat egentlig, og unngår det hvis jeg kan. Er dog på ett tradisjonsrikt lutefisklag før jul, men det er ikke julemat for meg. På julebordet på jobben var det tidligere tradisjon å spise julemat, gjerne julematbuffet, men de siste 5 årene er det skjedd ett skift mot 3 retters "gourmet" middag på fin restaurant

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 19:01   #34
Magic
Fullverdig medlem
 
Magic sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 77
Magic har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Vi pleier som regel å ha en ribbemiddag før jul, men i år skal jeg på tre julebord, så tror ikke det blir noe utenom det.

Magic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 19:22   #35
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?



Kun hvis vi får det servert.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 19:33   #36
Christinamor
Superaktiv
 
Christinamor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Innlegg: 318
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Vanligvis vil jeg ikke ha ribbe før på julaften, men siden vi i år skal feire jul i nytt hjem, føler vi for å teste ut ovnen på ribbe, sånn at vi ikke driter oss ut på selveste julaften.

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 19:35   #37
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.912
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Ingen restriksjoner egentlig, men det blir vanligvis ikke mye før jul. Mulig at det blir unntakstilstand i år, for jeg skal visst jobbe på kjøkken/servere på julebord i år.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 19:35   #38
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Kalkun kan vi finne på å ha utenom jul. Annen typisk julemat lager jeg aldri, mest fordi jeg ikke syns det er så godt.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 11:31   #39
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Hvis vi blir bedt i middag så spiser jeg det såklart, men det er som regel bare et par ganger i desember.

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 13:33   #40
Dolly
Køntri-star
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Klepp
Innlegg: 290
Dolly er litt kulDolly er litt kul
Standard

Sv: Spiser dere julemat før jul?

Spiser pinnekjøtt når det kommer i butikken ja, men kjøper ikke fra slakteren utenom når det er jul.. suns det blir for dyrt..

__________________
Dolly, mamma til Sarah jan. 05 og Emma april 08
Dolly er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no