Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Er du og støvsugeren venner?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-13, 13:30   #41
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Nr 1.

Hvis jeg skulle ha plusset på noe mer ville det ha vært lyd og størrelse. Jeg har lite hus med lite plass til å stashe den unna, derfor blir den oppbevart godt pakket unna. Det ender med at jeg støvsuger alt for sjelden.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 14:02   #42
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

3. Begge deler. Ingenting å drasse på. Støvsuging under alle møbler uten problem. Og i tillegg kunne gjøre noe helt annet mens det støvsuges.

Elsker støvsugerene mine. 2 stk iRobot Roomba.

De støvsuger hver sin etasje. Før vi fikk barn gikk de automatisk 2 ganger i uka. Nå trengs det alltid rydding først, så da starter vi dem manuelt. Blir uansett myyyye mer rent og pent på den måten enn om vi skulle brukt vanlig støvsuger. Vi hater støvsuging begge to, så da hadde vi nok gått fra støvsuging flere ganger i uka til kanskje ....en gang i måneden? Roomba-tvillingene får i tillegg hjelp av vaskeroboten Scooba. Bærre lækkert.

Vi slipper til og med å bære roboten bort til søpla når den må renses - den kan styres med fjernkontroll.

På tepper gjør den bedre jobb enn en vanlig støvsuger, siden den har roterende børster som får opp bl.a. lange jentehår. På gulvet gjør den like god jobb bortsett fra ca. 1 cm2 innerst i hjørnene - der skal jeg innrømme at den ikke rekker med sidebørsten sin.

Forbedringspotensiale:
-Bedre rengjøring i hjørnene.
-løsning for å tørke støv av gulvlistene.
-Automatisk selvrens av støvkammer og børster (men det ser jeg konkurrenter begynner å få løsninger på - så det kommer nok).

...Noen side-effects av å ha robotstøvsuger:

-Alle møbler blir innkjøpt med krav til roomba-vennlighet. Det betyr at roboten kommer seg under samtlige møbler med fot.

-Familien får en (stygg?) uvane med å bare feie smuler og støv på gulvet. Roboten spiser det jo uansett. Settes kanskje ikke like stor pris på når vi er på besøk.

Hilsen Moia - robotevangelist

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 14:06   #43
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Moia, går den opp og ned av tepper av seg selv? VI har en sofa med bøyleben under, kan den bli forvirret der og sette seg fast?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 14:23   #44
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Robotene går opp og ned av tepper og over normale dørstokker helt selv. Tåler langhårede tepper. Muligens kan den ha problemer med lette og tynne tepper / filleryer som fort krøller seg opp?

Roboten detekterer selv om den kjører inn mot et "stup" / trapp e.l. og rygger da trygt unna.

Ledningskveiler er den ikke godvenn med, så dem har vi fått opp på vegg eller i underkant av møbler. IKEA har fine løsninger for det.

Skal ikke love hva den tåler eller ikke tåler av bøyleben - som nevnt har vi bevisst handlet inn robotvennlige møbler. Det beste hadde kanskje vært å få låne en robot og teste om det går?

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 14:25   #45
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Opprinnelig lagt inn av heffalompen, her.

SE HEER !
Hva er ditt største behov av disse to :

Nr. 1.
Få støvsugeren til å virke lettere
Slippe å ta tak i slangen for å slepe støvsugeren etter seg.
Unngå at støvsugeren krasjer og velter.
Få støvsugeren til å komme etter seg uten å måtte dra.

eller

Nr. 2.
Klare å støvsuge under sofa, seng o.l. uten å måtte bøye seg/legge seg ned på gulvet.
Gjøre røret lettere.

Fyr løs

Nummer 1!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 15:41   #46
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg får så vondt i ryggen av å støvsuge at jeg faktisk ikke kan støvsuge. Jeg må bøye meg på en måte som gjør at korsryggen svikter. Jeg tror at rørene blir for kort og uergomentrisk, eller noe. Det fine er jo så klart at det da er mannens oppgave og jeg slipper

Bekkenet svikter hos meg hvis jeg prøver meg på støvsuging eller gulvvask med langkost. Ser ikke helt for meg hvordan det skal kunne utvikles en støvsuger jeg kan bruke. Kanskje hvis den ser ut som en handlevogn/barnevogn; altså at man skyver den rett framover med begge hender?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 17:45   #47
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Nr 1

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 17:45   #48
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Opprinnelig lagt inn av Moia, her.

Robotene går opp og ned av tepper og over normale dørstokker helt selv. Tåler langhårede tepper. Muligens kan den ha problemer med lette og tynne tepper / filleryer som fort krøller seg opp?

Roboten detekterer selv om den kjører inn mot et "stup" / trapp e.l. og rygger da trygt unna.

Ledningskveiler er den ikke godvenn med, så dem har vi fått opp på vegg eller i underkant av møbler. IKEA har fine løsninger for det.

Skal ikke love hva den tåler eller ikke tåler av bøyleben - som nevnt har vi bevisst handlet inn robotvennlige møbler. Det beste hadde kanskje vært å få låne en robot og teste om det går?

Hva er prisen for herligheten?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 23:47   #49
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Den på bildet (iRobot Roomba 780) får du ihht.
prisjakt.no til 4090,-.

Litt eldre versjon (620) får du til 2640,-.

Viktigste forskjellen mellom disse to vil jeg si er hepafilter og børster som er lettere å rengjøre. Mulig 620 heller ikke kan bruke "virtuelle vegger/fyrtårn" til å navigere fra et rom til neste når den er ferdig å rengjøre første rom.

http://store.irobot.com/family/index...s=A-ProductAge

Vi har kjøpt i norsk butikk for garantiens skyld (vi brukte dinrobot.no - god service derifra). Verd det om noe skulle gå i stykker.

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 10:33   #50
heffalompen
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 6
heffalompen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

SE HER !
Hva med om støvsugeren hadde vært høyere opp?
Trillet lettere?
Hatt ett feste der man kunne festet støvsugerrøret når man f.eks skal flytte på ting?
Og der man kunne slengt støvsugeren lett på ryggen for å ta trappene

heffalompen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 13:12   #51
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.351
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Opprinnelig lagt inn av heffalompen, her.

Hva med om støvsugeren hadde vært høyere opp?

Der mistet du meg.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 13:35   #52
heffalompen
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 6
heffalompen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Om det foreksempel hadde vært en tralle for støvsugeren. Slik at den hadde kommet opp i høyden, for å slippe å bøye seg ned for å slå på, skifte pose eller finne de andre delene
Støvsugeren kunne evt. sitte fast på den tralla både til oppbevaring og når det støvsuges.

Ble det mer forståelig nå ?

heffalompen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 13:37   #53
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Ser for meg at noe sånt hadde fort blitt ustødig og ikke noe jeg ville hatt i hus med små barn.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 13:40   #54
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.351
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Støvsuger og tralle? Nei takk, tror jeg.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 13:41   #55
heffalompen
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 6
heffalompen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Hva om støvsugeren ikke hadde vært høyre enn kanskje 1 meter og vært designet til å være "veltesikkert"?

heffalompen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 13:43   #56
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Men da vil den kanskje ta mye mer plass?

Jeg skjønner tanken med å tenke nytt altså. Men jeg tror ikke man skal gjøre "mer" ut av støvsugeren.
Jeg syns denne er ganske genial:


Det jeg kunne tenkt meg her var bedre sugeevne og lenger holdbarhet på batteriet.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 13:48   #57
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.351
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Hva med å finne opp en rimelig variant av denne? (Ja, den tar også oppvasken i tillegg til støvsuging. Og den kan plystre.)

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 13:57   #58
heffalompen
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 6
heffalompen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Likte den ! Til og med plystre!?

Vi tenker at den ikke skal ta mye mer plass, den kan ikke være mye større enn støvsugeren. Bare litt høyere. Med Justerbart handtak.

Problemer vi har fått inn som vi kanskje kan løse med dette:
- Slipper å bøye seg helt ned på gulvet for å ta ut ledning, slå på/av osv.
- Kan festes på rullestol, eller være lettere å dras for de i rullestol.
- Triller mye lettere (mange støvsugere triller ikke godt)
- Slipper å kjøpe ny støvsuger
- Slipper å dra å slite i slangen
- Har mer styring og manøvrering
- Slipper stygge merker i dørkarmer og på vegger.
- Støvsugeren kan opp på ryggen
blandt annet

Supert å høre hva dere mener og tenker !

heffalompen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 14:03   #59
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Jeg vil ikke ha med ledning.
Jeg komme aldri til å gå tilbake til den gamle vanlige støvsugeren med ledning. Nå har vi sentralstøvsuger, og vi har en slik som vist over.

Ulempen med den er at den ikke er like god til å støvsuge feks møbler med, og den er ikke like kraftig som sentralstøvsugeren. Ellers er den jo lett å manøvrere, dunker ikke bort i dørkarmer/vegger, triller lett og man trenger ikke bøye seg.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 14:20   #60
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er du og støvsugeren venner?

Jeg stemmer for at alle (i hele verden!) som for tiden jobber med å gjøre støvsugere, oppvaskmaskiner, vaskemaskiner og andre husholdsapparater mer anvendelige, praktiske, selvgående eller hvahardu heller slår hodene sine sammen med felles mål om å utvikle selvgående roboter som støvsuger, vasker opp, vasker klær, bretter klær og alt annet husarbeid for meg, helt av seg selv! Til en overkommelig pris selvsagt.

JA TIL ÉN HUSHJELPROBOT SOM FIKSER ALT!!

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no