Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Shabby chic, in eller ut?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-10, 20:32   #161
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Skal man pynte opp med vakre broderier er det et til her:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 21:26   #162
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Jeg har fremdeles vanskelig for å skjønne hvorfor dere mener at innovasjon og kreativitet bare kan være modernistisk/minimalistisk.

Selv bor jeg i den av landets kommuner som antageligvis har høyest tetthet av kunstnere og andre kreative yrkesgrupper, og her er det mye shabby chic, vintage, etnic chic og andre stiler som er langt fra minimalistiske og modernistiske.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 21:38   #163
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg har fremdeles vanskelig for å skjønne hvorfor dere mener at innovasjon og kreativitet bare kan være modernistisk/minimalistisk.
...

Det er da vel ikke gjengs oppfatning overhode.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 21:46   #164
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Det vil jeg egentlig ikke vite, så jeg leser ikke denne tråden.

Jeg liker det fortsatt!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 21:48   #165
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg har fremdeles vanskelig for å skjønne hvorfor dere mener at innovasjon og kreativitet bare kan være modernistisk/minimalistisk.

Det er det vel heller ingen som har hevdet. Så er det vel heller ingen som har satt likhetstegn mellom modernisme og minimalisme heller.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 21:55   #166
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Byen jeg kommer fra har en del hus hvor det så lenge jeg kan huske har vært mye i landstil. Det passer til husene rett og slett. I de tradisjonelle husene der hadde alt som minner om industri sett fryktelig ut.
Det jeg tenker om disse husene er at det virker så ekte. Det er ikke noe som er påfunnet de siste årene slik jeg ser en del moderne "landstil"-hjem a la f.eks. 70-tallshus som blir innredet med blonder, slitte møbler, peoner og madonnaer bare fordi det er "in" akkurat nå.

Hadde jeg f.eks overtatt hus fra mine besteforeldre hadde nok en slags tillempet landstil passet bra. I huset mine foreldre har hadde det sett utrolig rart ut og jeg synes det ser snodig ut i en del hus som jeg ikke synes passer til stilen.

Funkishus med blonder og romantikk er også ganske rart. Et skipperhus i skjærgården tåler mer av sånt etter min smak.

Hattifnatten har skjønt noe viktig.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:02   #167
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Jeg er jo egentlig enig med Hattifnatten, men hva passer da en sliten blokkleilighet fra 60-tallet? Eller et rekkehus fra 80-tallet? Disse må jo også få lov til å modernisere seg og gå vekk fra rosa skai-sofa.

Bare sånn for å kverulere på at alt må være autentisk osv.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:06   #168
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Skal man pynte opp med vakre broderier er det et til her:



Apropos;en liten vits om emnet.

Mannen og kjerringa delte ei flaske vin sammen. De diskutert ting og tang, og mannen sier: Æ vædde på du ikkje kan sei ein ting som kan gjør mæ både glad og trist samtidig.
Kjerringa tenker seg godt om og sier: Vel, du har større kuk enn bror din!

(Litt usikker på hvorfor grove vitser ofte står på nordnorsk, men det var nå slik jeg fikk den servert.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:09   #169
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har jo ikke peiling i det hele tatt, men kan jo svare med litt synsing likevel.

Jeg tenker at rekkehus fra 80-tallet og blokkleiligheter fra 60-tallet har ganske mange muligheter, men jeg synes ikke sukkersøtt romantisk landstil passer i noen av dem. Det er mye jeg tenker passer fint til slike hus uten at jeg vet om stilene har noe navn.
Selv bor vi i et hus bygget på 40-tallet og det er ikke mye 40-tallsstil her. Her hadde nok verken minimalisme eller søt landstil passet inn, men mye annet passer inn.

Handler det ikke litt om at om en skal ta en stil helt ut bør den være i tråd med arkitekturen. Det bør på en måte støtte hverandre.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:12   #170
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Jeg syns det er veldig trist med flotte hus fra en eller annen stilperiode, også har beboerne gjort alt de kan for å fjerne husets opprinnelige personlighet. Kunne de ikke heller kjøpt et hus som passet bedre til hva de ønsket da? Jeg har sett så mange herpa funkishus opp gjennom. Det betyr ikke at man må holde alt originalt, men jeg syns man bør ta hensyn til husets egen originalitet og personlighet. Uansett om det er en jugendvilla fra til tidlig 1900-tall, eller en blokkleilighet fra 1984.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:16   #171
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes i alle fall det ser mer ekte ut hvis det står i stil med arkitekturen. Hvis det er blandings av alt mulig tenker jeg ikke så mye over det. Det er mest hvis stiler rendyrkes at jeg legger merke til sånt.

Jeg husker et fint lite sørlandshus på åttitallet hvor eierne malte flere soverom sjokkrosa. Sjokkrosa soverom er ikke pent uansett, men i åttitallshuset så det i alle fall litt bedre ut enn i det søte gamle huset.

Enig med du... Men det er vel strengt tatt ikke så ukorrekt med skarpe farger i gamle hus, pm en skal holde seg til hva som kunne vært brukt tidligere.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:24   #172
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Eller bueganger og hvit juksemur i funkishus. Gjerne med brystpanel og tapetborder også. Sleng på litt tørka rosebuketter hengede fra taket, og gardinbrett i furu så blir det komplett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:27   #173
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mannen og kjerringa delte ei flaske vin sammen. De diskutert ting og tang, og mannen sier: Æ vædde på du ikkje kan sei ein ting som kan gjør mæ både glad og trist samtidig.
Kjerringa tenker seg godt om og sier: Vel, du har større kuk enn bror din!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:28   #174
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Eller bueganger og hvit juksemur i funkishus. Gjerne med brystpanel og tapetborder også. Sleng på litt tørka rosebuketter hengede fra taket, og gardinbrett i furu så blir det komplett.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:30   #175
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Eller bueganger og hvit juksemur i funkishus. Gjerne med brystpanel og tapetborder også. Sleng på litt tørka rosebuketter hengede fra taket, og gardinbrett i furu så blir det komplett.

Eller som mitt barndomshjem. Arkitektegnet funkis (1966). Det har fått seg skigard.... Det ser noe pussig ut.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:32   #176
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Men slik som jeg bor da... ganske nøytralt rekkehus fra 90-tallet. Det er mulig jeg burde beholdt furu-looken, men jeg skal innrømme at jeg har brukt noen liter hvitmaling. Og at jeg har hvite møbler (ikke sofaen da, der går grensa). Og jeg tenker at det ser ganske greit ut her egentlig, jeg kan ikke dra sånn landstil-opplegg helt ut, det hadde blitt for voldsomt her, man må ha litt strammere linjer her enn som så. Naboen har mer minimalistisk innredning i bjørk, det fungerer også. Furuen tror jeg de fleste har skjult med hvitmaling gitt. Poenget.... jo at jeg tenker at enkelte typer hus kan fungere med flere stiler. Skal man lage en ekstremvariant av stilen bør man vel ha et hus som matcher.

Det er btw en grunn til at jeg ikke bor i funkishus.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:35   #177
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Det er der jeg er såå fornøyd med spisestuen min, den gamle delen av den. Den passer perfekt inn i huset fra 60-tallet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:35   #178
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Hva er i veien med hvit sofa da? Jeg har det selv. Og har hatt det i mangen år. Kan være glad for at jeg ikke har noe i mot husarbeid

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:40   #179
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Opprinnelig lagt inn av siljemoren, her.

Hva er i veien med hvit sofa da? Jeg har det selv. Og har hatt det i mangen år. Kan være glad for at jeg ikke har noe i mot husarbeid

Hvit sofa er fint. Det er bare det at det er fint i ca 10 minutter her i gården, og jeg er IKKE glad i husarbeid.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:43   #180
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Poenget.... jo at jeg tenker at enkelte typer hus kan fungere med flere stiler. Skal man lage en ekstremvariant av stilen bør man vel ha et hus som matcher.

Nettopp. Huset ditt hadde garantert sett ganske teit ut om du kjørte komplett rokokko eller fransk landstil.

Vi bor i en leilighet fra 1860, og flesteparten av møblene våre er fra sekstitallet, ispedd mye plasticfantastic fra Japan og USA. Det bryter i og for seg fullstendig. Men vi har dører, vinduer og til dels innvendige vegger som er i en stil som passer huset. Jeg syns det er viktigere å beholde de arkitektoniske elementene, enn å møblere fullstendig epokeriktig.

Jeg husker en kompis av meg monterte en takrosett i plast(!) i sin nybygde leilighet på Løkka, fordi husene rundt var fra slutten av 1800-tallet. Sånn skulle det jo være på Løkka.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no