Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme eller dårlig oppførsel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-14, 13:45   #101
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Kanskje eg er for nysgjerrig, men det har ingenting med fordommar å gjere når eg lure på det. Eg syns det er interessant å høyre kva bakgrunn folk har, også om folk er frå Jessheim eller Drøbak.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 13:46   #102
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Nå er min erfaring at mange barn og ungdommer som har litt mørkere hud er norske og gjerne er født i Norge. Det er det jeg har programert inn som utgangspunkt. Hvis jeg blir kjent med dem, hører at de har en ikkenorsk aksent og de selv kommer inn på at de er født et annet sted, kan jeg spørre om bakgrunnen deres. Jeg tror det kan være kjipt å føle seg norsk, men hele tiden oppleve forventninger om at man ikke er helt norsk likevel.

Der er eg heilt enig med deg! Akkurat i dette tilfellet visste eg at han var asylsøkjar. Men minsta har ei venninne adoptert frå Etiopia som stadig får spørsmål om kor ho kjem frå.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 13:47   #103
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Kanskje eg er for nysgjerrig, men det har ingenting med fordommar å gjere når eg lure på det. Eg syns det er interessant å høyre kva bakgrunn folk har, også om folk er frå Jessheim eller Drøbak.

Ja, og gutten du så kunne jo like gjerne vært fra Jessheim eller Drøbak som Somalia.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 13:48   #104
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Der er eg heilt enig med deg! Akkurat i dette tilfellet visste eg at han var asylsøkjar.

Ok, det jo relevant å vite i forhold til det du skrev først.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 13:49   #105
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Kanskje eg er for nysgjerrig, men det har ingenting med fordommar å gjere når eg lure på det. Eg syns det er interessant å høyre kva bakgrunn folk har, også om folk er frå Jessheim eller Drøbak.

Absolutt, og slik nysgjerrighet er jo lov. Men f.eks. for min venninne, som er født og oppvokst i Norge, med en norsk og en utenlandsk forelder er det fullstendig irrelevant for hvem hun er at den ene forelderen trådte sine barnesko i et annet land. Så "Ja, men hvor er du egentlig fra?" fordrer et svar som ikke gir spørreren noe som helst relevant, utover å kunne sette henne i en bås vedkommende mener hun hører hjemme.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 13:51   #106
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Absolutt, og slik nysgjerrighet er jo lov. Men f.eks. for min venninne, som er født og oppvokst i Norge, med en norsk og en utenlandsk forelder er det fullstendig irrelevant for hvem hun er at den ene forelderen trådte sine barnesko i et annet land. Så "Ja, men hvor er du egentlig fra?" fordrer et svar som ikke gir spørreren noe som helst relevant, utover å kunne sette henne i en bås vedkommende mener hun hører hjemme.

Og dette er eg også enig i. Det er eit vanskelig tema for mange og det er lett å trå feil. Spesielt når det uvitenhet/dumskap inn i bildet. Til dømes omtale mora mi framleis venninna til minsta som "ho frå Afrika". Heldigivs eksplodere minsta på mormora si kvar gong.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 13:52   #107
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Ellers så er det interessant det med at en handling kan være rasistisk selv om den ikke er ment sånn. Et nærliggende eksempel er vel bruk av ordet "neger". Når snille, men ganske uopplyste, gammeltante Olga kaller den nye naboen for "en veldig hyggelig neger" så er jo det åpenbart en rasistisk uttalelse, selv om hun kanskje er en av de som virkelig ikke legger annet enn en utseendebeskrivende mening i det (som når vi sier "svart" eller "av afrikansk opprinnelse") og selv ikke er rasist.

Men jeg er ikke sikker på om den tolkningerner appliserbar til HI. For dersom disse barna ville mobbet læreren for uttale uavhengig av om hun var tysk eller somalisk, da får jeg meg ikke til å forstå at det kan være en rasistisk handling.

Men det er en åpenbar anledning til å ta utgangspunkt i det helt uakseptable i å flokkmobbe noen for noe (særlig noe de ikke kan noe for, som aksent) og si at det i tillegg vil være ekstra belastende for mottakeren dersom hun er i en situasjon der hun ofte møtes av rasistiske fordommer, små og store. Eller noe.


Og så fikk jeg en påminnelse om at jeg må ta rasismepraten med barna igjen, jeg er litt usikker på hvor godt de to minste forstår begrepet og fenomenet. Det er jo så viktig å snakke om, men jeg misliker det så intenst. Det er fælt så skulle introdusere barna for ideen om at "jo, noen mener faktisk at de er mer verdt enn andre, fordi de kommer fra et annet land eller har en annen farge eller religion". Det forvirrede "but why!!??"-uttrykket deres er litt hjerteskjærende. De har venner med flere farger og bakgrunner og det er kjipt å skulle rokke ved den selvsagte fargeblindheten de har. Eller, de merker seg farge, men da som en nøytral markør som hårfarge eller høyde.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 17:05   #108
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Bare utsett den noen år til, du Poly. Hvis du er for flink til å ta den vanskelige praten, kan det hende det lærevillige krapylet sier følgende til sin nye, afrikanske klassevenninne: "Jo, for du skjønner at det finnes folk som syns andre mennensker er mindre verdt, bare fordi de har en annen hudfarge eller ikke snakker helt riktig norsk, men det syns vi ikke hjemme hos oss." Herregud, jeg rødmer fortsatt når jeg tenker på det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 17:12   #109
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Jeg fikk rasismepraten med guttungen allerede ved kommunevalget for snart seks år siden. Det ringte på døra, og utenfor sto en høy, blond og veldig hyggelig kar og presenterte seg. Han samlet underskrifter, for fikk de nok underskrifter, kunne det politiske partiet han representerte stille til valg.

Jaha, hvilket politisk parti, spurte jeg, og han ga meg underskriftskjemaet. På toppen av skjemaet tronet Vigrid med stor skrift.

Det var en storøyd 6-åring, som satt i stua og fulgte med, som etterpå måtte få en lang prat med mamma om hvorfor mamma plutselig ble så sint på den fremmede mannen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 18:15   #110
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Bare utsett den noen år til, du Poly. Hvis du er for flink til å ta den vanskelige praten, kan det hende det lærevillige krapylet sier følgende til sin nye, afrikanske klassevenninne: "Jo, for du skjønner at det finnes folk som syns andre mennensker er mindre verdt, bare fordi de har en annen hudfarge eller ikke snakker helt riktig norsk, men det syns vi ikke hjemme hos oss." Herregud, jeg rødmer fortsatt når jeg tenker på det.




Unnskyld at jeg ler, men sånn for meg som ikke er mora er det jo helt hysterisk!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 18:52   #111
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.




Unnskyld at jeg ler, men sånn for meg som ikke er mora er det jo helt hysterisk!

Hadde jeg også syntes.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 18:55   #112
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.




Unnskyld at jeg ler, men sånn for meg som ikke er mora er det jo helt hysterisk!

Jeg er heller ikke mora!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 20:03   #113
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers så er det interessant det med at en handling kan være rasistisk selv om den ikke er ment sånn. Et nærliggende eksempel er vel bruk av ordet "neger". Når snille, men ganske uopplyste, gammeltante Olga kaller den nye naboen for "en veldig hyggelig neger" så er jo det åpenbart en rasistisk uttalelse, selv om hun kanskje er en av de som virkelig ikke legger annet enn en utseendebeskrivende mening i det (som når vi sier "svart" eller "av afrikansk opprinnelse") og selv ikke er rasist.

Men jeg er ikke sikker på om den tolkningerner appliserbar til HI. For dersom disse barna ville mobbet læreren for uttale uavhengig av om hun var tysk eller somalisk, da får jeg meg ikke til å forstå at det kan være en rasistisk handling.

Men det er en åpenbar anledning til å ta utgangspunkt i det helt uakseptable i å flokkmobbe noen for noe (særlig noe de ikke kan noe for, som aksent) og si at det i tillegg vil være ekstra belastende for mottakeren dersom hun er i en situasjon der hun ofte møtes av rasistiske fordommer, små og store. Eller noe.


Og så fikk jeg en påminnelse om at jeg må ta rasismepraten med barna igjen, jeg er litt usikker på hvor godt de to minste forstår begrepet og fenomenet. Det er jo så viktig å snakke om, men jeg misliker det så intenst. Det er fælt så skulle introdusere barna for ideen om at "jo, noen mener faktisk at de er mer verdt enn andre, fordi de kommer fra et annet land eller har en annen farge eller religion". Det forvirrede "but why!!??"-uttrykket deres er litt hjerteskjærende. De har venner med flere farger og bakgrunner og det er kjipt å skulle rokke ved den selvsagte fargeblindheten de har. Eller, de merker seg farge, men da som en nøytral markør som hårfarge eller høyde.

Denne skulle fått en grønn prikk, men jeg får ikke lov. Dette beskriver godt mine tanker om temaet. Det samme gjelder praten om seksuelle overgrep og vold. Veldig vondt å frarøve ungene sin oppfattning om at verden er bra og mennesker gode. Men akk så viktig!

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no