Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktips til 9-åring?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-17, 08:51   #21
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.393
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Her leser vi også høyt for ungene fortsatt, både for niåringene og for elleveåringen. For øyeblikket leser mannen for niåringene, de leser Gregor i underlandet (dvs bok 2 i serien). Jeg leser "Tordivelen flyr i skumringen" av Maria Gripe for min elleveåring, etter å ha fullført trilogien "Begynnelsens bøker" av John Stephens. I tillegg leser jeg "Anne fra Bjørkely" innimellom for de to yngste. Begynte på den da guttungen var bortreist, slik at vi ikke kunne lese videre i boka som ble lest for han og tvillingsøstera sammen, men jeg trengte å lese noe for henne. Hun var fengslet fra første stund, så jeg har lest for henne i små stunder innimellom. Broren har også hengt seg på etter hvert, og er like fascinert, og noen kvelder har de bedt om denne i stedet for Gregor i Underlandet.

Det jeg synes er greit med å lese høyt er at vi da får lest nettopp gamle klassikere og bøker som er litt mer krevende, som er beregnet på deres aldersgruppe, men som de ikke orker å lese selv. Det kan være litt gammelt eller avansert språk, eller boka kan være treg i starten før man kommer inn i den, eller en annen sjanger enn hva de er vant med. Jeg velger ofte bøker som jeg synes det er greit å ha kjennskap til, fordi det er klassikere som er en viktig del av barnelitteraturhistorien, eller fordi de handler om viktige tema. Ungene har en helt annen åpenhet og tålmodighet for bøker som leses høyt for dem enn for bøker de leser selv. Jeg får også anledning til å lese bøker som jeg synes høres spennende ut, men som det ikke blir til at jeg velger å lese for min egen del, siden det jo tross alt er barnebøker. Greit å ha en unnskyldning. Og ikke minst, gledelige gjensyn med bøker jeg selv var glad i da jeg var barn (som for eksempel den jeg leser nå). Også er det viktig kvalitetstid selvsagt, og vi får mange gode felles samtaleemner. Så jeg håper jeg får lov til å fortsette med det lenge enda!

Etter at vi har lest for dem om kvelden leser de en stund selv, i sine egne bøker.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 17-01-17 kl 08:59.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-01-17, 16:34   #22
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Anne fra Bjørkely er jo veldig koselig da, det var et godt forslag!

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-17, 20:24   #23
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.393
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til 9-åring?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Anne fra Bjørkely er jo veldig koselig da, det var et godt forslag!

Yngstejenta identifiserer seg nok med Anne, for hun sier at hun også "elsker å fantasere og elsker å snakke". Og det foreldreløs-konseptet appellerer til romantikeren i henne.

Og eldste identifiserer seg nok også med Anne, fordi hun er like åndsfraværende, impulsiv og vimsete, slik at hun også stadig klarer å rote det til for seg selv og andre, med påfølgende nesten samme dramanivå. Men bare nesten, slik at hun kan le og stønne over hvor utrolig dramatisk Anne er.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 17-01-17 kl 20:52.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no