Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Antisemittisme og forholdet til staten Israel

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-14, 08:58   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Antisemittisme og forholdet til staten Israel

Jeg leste en liten "koseartikkel" i Aftenposten i morges. Det er en sånn artikkel hvor en journalist prater med en eller annen person over en kopp kaffe. Denne gangen var det Ervin Krohn fra det mosaiske trossamfunn som pratet. Han sier:

Sitat:

All Israel-kritikk er ikke antisemittisme, men den er heller ikke fri for antisemittisme

Jeg kjenner at jeg reagerer veldig på dette. Jeg har ingenting imot jøder; verken som personer eller som religion. Derimot er jeg fryktelig imot en del av den politikken som føres i Israel og særlig når det kommer til okkupasjonen av Palestina. Bare ved å ordlegge meg som jeg gjør her, så toner jeg jo kraftig flagg i den saken.

Er jeg da antisemittistisk?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 09:29   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme og forholdet til staten Israel

Jeg blir utrolig provosert av den setningen. Jeg er absolutt ingen antisemitt, ikke det minste, men jeg er svært kritisk til dannelsen av staten Israel og måten staten Israel styres på, ekspanderer på og forholder seg til sine naboer på. Å kneble Israelkritikk med antisemitt-argumentasjon er skittent spill.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 09:34   #3
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme og forholdet til staten Israel

Jeg er enig med dere begge to. Det er fullstendig mulig å være negativ til staten Israels politikk uten å være antisemitt. Men det er veldig viktig hvordan man formulerer seg. At motstanden ikke er mot jøder, men mot den israelske politikken.

En sterk stemme her er å høre Sidsel Wold snakke om hvordan Israel har forandret seg fra hun reiste ned som idealistisk ungdom for å arbeide på en kibbutz og til i dag.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 09:38   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme og forholdet til staten Israel

Tusen takk, begge to.

Jeg hater slik "jeg er ikke rasist, men ...."-argumentasjon, men mener oppriktig at dette er to helt forskjellige ting.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 11:28   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme og forholdet til staten Israel

Det er to så vidt forskjellige ting at "jeg er ikke antisemitt, men..." blir helt malplassert.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 11:49   #6
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme og forholdet til staten Israel

Jeg tror mange er både antisemitter i følelsene sine (dvs at de absolutt ikke ønsker diskriminering av jøder men er følelsesmessig negativ til jøder) og mot staten Israel.

Og noen er faktisk antisemitter og motstandere av staten Israel.

Men man trenger ikke være det. Jeg er følelsesmessig prosemitt, når jeg tenker på jøder som folk så har jeg varme følelser og er positivt innstilt til jøder når jeg møter dem.

Men jeg kan ikke si at jeg er enig i politikken til Israel. Og det er jo heller ikke alle jøder. Og jeg er dypt uenig med de mer ytterliggående politiske kreftene som ønsker ekspansjon og nedtrykking av palestinere.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 14:36   #7
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Antisemittisme og forholdet til staten Israel

Eg er ganske Israel-kritisk men anser meg absolutt ikkje som antisemitt. Eg er forøvrig Hamaz-kritisk også.

Eg må ærlig innrømme at eg var einig i veldig mykje av det Jostein Gaarder skreiv i den berømte kronikken frå 2006:
http://www.aftenposten.no/meninger/k...l#.U80Zdvl_t8E

Den var krass, men eg syns ikkje den var antisemittisk. Men det betyr kanskje berre at eg er litt antisemitt uten å vite det?

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 14:50   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme og forholdet til staten Israel

Hvem er det som har lov til å sette definisjonen for hva som går inn under begrepet antisemittisme?

Jeg kan være fryktelig kritisk til ytterliggående jøder. Men ikke noe mer kritisk enn jeg er til ytterliggående muslimer eller kristne. Da er det den ekstreme tolkningen av religionen jeg er kritisk til og ikke selve religionen. Det må da ha noe å si?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 14:53   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme og forholdet til staten Israel

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg er ganske Israel-kritisk men anser meg absolutt ikkje som antisemitt. Eg er forøvrig Hamaz-kritisk også.

Eg må ærlig innrømme at eg var einig i veldig mykje av det Jostein Gaarder skreiv i den berømte kronikken frå 2006:
http://www.aftenposten.no/meninger/k...l#.U80Zdvl_t8E

Den var krass, men eg syns ikkje den var antisemittisk. Men det betyr kanskje berre at eg er litt antisemitt uten å vite det?

Det jeg reagerer sterkt på i den kronikken er jo at den er gjennomsyret av en tanke om at man ikke anerkjenner staten Israel. Det vil si at det er nærliggende at man sier "Vi (FN/Vestmaktene) ga dere Israel og vi kan oppløse den"

Det er ingen som sier at de ikke anerkjenner Russland når de begår overgrep, eller sier at man ikke anerkjenner Kina.

Opp gjennom historien har jo jøder blitt forfulgt til alle tider og jeg tror man ikke må undervurdere hvor viktig det er for alle verdens jøder at de har alltids Israel å dra til dersom det begynner å brenne i hjemlandet. Og de må ha en egen stat.

Jeg synes derfor man må slutte å si "anerkjenner ikke staten Israel". Vi er selv en ung nasjon og vi hadde jo klikket dersom noen hadde snakket om å oppløse Norge. Israel må bestå. Men samtidig så må også palestinerne ha er sted å være. Og man må kunne kritisere handlingene til Israel, men dersom man sier at man ikke anerkjenner staten Israel så er man nokså antisemittisk.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 14:58   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme og forholdet til staten Israel

Ja, enig med Esme! Jeg oppfattet Gaarders kronikk den gangen som antisemittisk, og var sjokkert over hvor applaudert den ble.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 14:59   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme og forholdet til staten Israel

Mye av problemet ligger vel i at faktiske antisemittister "skjuler" antisemittismen i kritikk av Israels politikk. Slik at det blir vanskelig å skille mellom berettiget kritikk og den kritikken som har grunnlag i at Israel ikke burde eksistere i det hele tatt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 21:43   #12
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Antisemittisme og forholdet til staten Israel

Jeg skrev bacheloroppgave om antisemittisme, og definisjonen jeg fant som var alment akseptert var "en rasemessig begrunnet diskriminering av jøder" I det ligger det en oppfatning at jøder er genetisk underlegne. Derfor var også nazistene i sin tid opptatt av gener. Man kunne ikke lenger tilpasse seg ikke-jødiske samfunn og dermed oppnå samme status som ikke-joder. I dette skiller den antisemmitismen som hadde sin "storhetstid" fra ca 1880-tallet og frem til 1939 seg fra den tidligere anti-jødiske diskrimineringen.Den skiller seg også fra en del rasisme man ser ellers, der diskrimineringen ofte begrunnes i nettopp kultur og/eller religion/skikker. SELVSAGT kan man være kritisk til politikken som føres av staten Israel uten å være antisemitt. Det å besvare enhver kritikk med anklager om antisemitisme er både historieløst og rett og slett en temmelig ufin hersketeknikk.
Man kan meget vel ta inn over seg at det jødiske folk har vært utsatt for enorm urett (derom hersker det jo ingen tvil) og at antisemittisme er et problem som i høyeste grad fortsatt er reelt (her hersker det desverre heller ingen tvil) uten at man dkal måtte forsvare overgrep som begås av en stat, simpelthen fordi denne styres av ytterliggående representanter for gruppen.
Jeg synes retorikken du refererer til er polariserende og destruktiv, og den er til hinder for at man får en skikkelig debatt og dermed at man har noen mulighet til å løse det grunnleggende problemet med fortsatt antisemittisme, både her i Norge og i verden forøvrig.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-14, 21:46   #13
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme og forholdet til staten Israel

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mye av problemet ligger vel i at faktiske antisemittister "skjuler" antisemittismen i kritikk av Israels politikk. Slik at det blir vanskelig å skille mellom berettiget kritikk og den kritikken som har grunnlag i at Israel ikke burde eksistere i det hele tatt.

Ja, det gjelder jo alle som er mer eller mindre "grumsete" - de ynder jo å komme med vikarierende argumentasjon, slik at det meste blir tåkelagt.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no