Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Generalforsamling i borettslag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-13, 18:12   #1
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Generalforsamling i borettslag

Hva skjer på en generalforsamling i borettslag?

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 18:14   #2
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Generalforsamling i borettslag

Forskjellig fra borettslag til borettslag.

Hos oss så er det
- Åreberetning
- Budsjett
- Valg

Og eventuelle saker ifra styret eller beboerene.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 18:26   #3
Intrigue
Superduperaktiv
 
Intrigue sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 507
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Sv: Generalforsamling i borettslag

Saker fra medlemmene kan by på morsomheter som

"En leilighet i blokka har stått tom i tre måneder, hvem skal vaske trappa i dens uke"

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 18:30   #4
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Generalforsamling i borettslag

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

Saker fra medlemmene kan by på morsomheter som

"En leilighet i blokka har stått tom i tre måneder, hvem skal vaske trappa i dens uke"

Uff

Vi har heldigvis ikke hatt sånne kjempetragiske saker.
Hvertfall ikke så lenge jeg har sitti her.

Men idioter er det overalt
Inkl i mitt borettslag

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 19:25   #5
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Generalforsamling i borettslag

Ja jeg tror det er slik i mitt også. Jeg frykter offentlig uthenging av de som skylder husleie, ikke klipper plenen ofte nok osv.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 19:27   #6
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Generalforsamling i borettslag

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Ja jeg tror det er slik i mitt også. Jeg frykter offentlig uthenging av de som skylder husleie, ikke klipper plenen ofte nok osv.

Nei noe uthenging er ikke lov, styret har sine taushetsplikt og overholde de å.

MEN, jeg har tatt opp at det blir for dårlig oppmøte på dugnader, MEN vi er 3 stk av 28 leiligheter, såeh. Alle blir på en måte skyldig der.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 20:45   #7
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Generalforsamling i borettslag

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

MEN, jeg har tatt opp at det blir for dårlig oppmøte på dugnader, MEN vi er 3 stk av 28 leiligheter, såeh. Alle blir på en måte skyldig der.

Ja dugnader skal man stille opp på. Jeg skammet meg skikkelig i fjor da jeg sto å pakket bilen og dro til fjells istedenfor å gå på dugnad men de hadde valgt å ha dugnadden siste skoledag før påskeferien. Litt dum dag, og sikkert ikke tatt hensyn til skoleruten.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 20:53   #8
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Generalforsamling i borettslag

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Ja dugnader skal man stille opp på. Jeg skammet meg skikkelig i fjor da jeg sto å pakket bilen og dro til fjells istedenfor å gå på dugnad men de hadde valgt å ha dugnadden siste skoledag før påskeferien. Litt dum dag, og sikkert ikke tatt hensyn til skoleruten.

Her er det kun styret som møter opp.
Så når vi har dugnad er revnende likegyldig, for ingen som møter lell.
LITT lei det for å si det sånn...

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 22:45   #9
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Generalforsamling i borettslag

Det er veldig forskjellig fra lag til lag. Jeg har jobbet i boligbyggelag og vært med som representant på mange generalforsamlinger. Det har vært alt fra store lag med møter på 3 timer og mye kverulering og småsaker som gjøres store og med store rehabiliteringssaker som skal stemmes over. Til de små lagene som er ferdig på 20 min og det laget der det kun bor eldre og generalforsamlingen foregår hjemme hos styreleder på 80 år og alle tituleres med herr, fru og frøken

Stort sett er de fleste ferdig på under en time og har standard saker som gjennomgang av årsberetning og regnskap, budsjett og valg. Og gjerne informasjon fra styret om året som har gått.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 22:48   #10
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Generalforsamling i borettslag

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Her er det kun styret som møter opp.
Så når vi har dugnad er revnende likegyldig, for ingen som møter lell.
LITT lei det for å si det sånn...

Ja, det er faktisk veldig synd synes jeg. Dugnad i vårt sameie er faktisk veldig koselig. Heldigvis ikke så mye å gjøre, og vi har alltid (i alle fall så lenge vi har bodd her) pølsegrilling og litt prat etterpå. Det som er ekstra koselig er at de som er leietakere faktisk er sjokkerende flinke til å møte hos oss også. Vi har bare 15 seksjoner (og 16 leiligheter), hvorav 4 (eller er det 5?) er utleieleiligheter, og ingen forventer strengt tatt at leietakerne møter opp. Men det gjør de, stadig vekk.

På våre generalforsamlinger/årsmøter tar vi opp mye av det samme som er nevnt tidligere i tråden. I tillegg har vi hatt mye oppdatering ift diverse større oppussingsprosjekter i gården. Vi har vært mildt sagt uheldig de siste årene kan man si: Dårlig arbeid når loftsbodene ble gjort om til to leiligheter førte til lekkasje rundt vinduene i taket, det ble påvist hussopp i kjelleren i fjor som måtte fikses, fasaden måtte pusses opp på nytt (alt for kort tid etter forrige gang) pga dårlig arbeid sist gang, vi har måttet installere seriekoblede brannalarmer og sette inn sånne dør-dra-igjen-dingser som jeg ikke husker hva heter i farta etter at brannvesenet var her å hadde runde i fjor og det var lekkasje i vannrørene fra de offentlige rørene og inn til vår bygård - det viser seg at det er noe vi må betale selv også gitt...

Jeg tror folk etter hvert begynner å grue seg til hver gang det er møte i sameiet nå, spesielt hvis det står "ekstraordinært" i møteinnkallingen. Og la meg si det sånn: Vi har lært oss å sette pris på å IKKE ta noen snarveier når det gjelder oppussing og reparering av fellesarealer i gården. Alle prosjekter vi har hatt de siste par årene har blitt gjennomført med "nøytral", spesielt innleid prosjektleder og befaring utført av nøytrale eksperter før anbudsrunde. Det koster litt mer, men er SÅ verdt det viser det seg.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 23:27   #11
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Generalforsamling i borettslag

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Ja, det er faktisk veldig synd synes jeg. Dugnad i vårt sameie er faktisk veldig koselig. Heldigvis ikke så mye å gjøre, og vi har alltid (i alle fall så lenge vi har bodd her) pølsegrilling og litt prat etterpå. Det som er ekstra koselig er at de som er leietakere faktisk er sjokkerende flinke til å møte hos oss også. Vi har bare 15 seksjoner (og 16 leiligheter), hvorav 4 (eller er det 5?) er utleieleiligheter, og ingen forventer strengt tatt at leietakerne møter opp. Men det gjør de, stadig vekk.

På våre generalforsamlinger/årsmøter tar vi opp mye av det samme som er nevnt tidligere i tråden. I tillegg har vi hatt mye oppdatering ift diverse større oppussingsprosjekter i gården. Vi har vært mildt sagt uheldig de siste årene kan man si: Dårlig arbeid når loftsbodene ble gjort om til to leiligheter førte til lekkasje rundt vinduene i taket, det ble påvist hussopp i kjelleren i fjor som måtte fikses, fasaden måtte pusses opp på nytt (alt for kort tid etter forrige gang) pga dårlig arbeid sist gang, vi har måttet installere seriekoblede brannalarmer og sette inn sånne dør-dra-igjen-dingser som jeg ikke husker hva heter i farta etter at brannvesenet var her å hadde runde i fjor og det var lekkasje i vannrørene fra de offentlige rørene og inn til vår bygård - det viser seg at det er noe vi må betale selv også gitt...

Vi prøvde være hyggelig og inviterte til grillfest ifjor sommer.
Vel, ikke overaskende var det styret som møtte opp.
Vi har 10 "utleie" leiligheter, av 28. Dette er det kommunen som eier og da leier ut til asylsøkere. Så de ser vi ikke snurten av. Jeg har knappest kontroll på hvem som hører til hvor.

Pluss at det nå har dukka opp en i en kommunal leilighet som ikke har lov å bo der. Jippi, hipp hurra for styreledervervet.

Jeg har tullinger som parkerer livsfarlig, og driter i tilsnakke.

Lekasje etter noe arbeid som ble gjort i 2010. Men dette er jo garantisak, regner jeg med. Var det ikke det hos dere?

Vi snakker ikke noe stort borettslag her, men siden jeg tok over i slutten av november som styreleder har det jaggu pokker vært nok å ta seg til. Og jeg har vel kranglet pitte litt med BOB for å si det mildt. Kunne flådd de innimellom.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 23:58   #12
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Generalforsamling i borettslag

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Lekasje etter noe arbeid som ble gjort i 2010. Men dette er jo garantisak, regner jeg med. Var det ikke det hos dere?

Åjoda... Hvis det ikke hadde vært for at firmaet hadde gått konkurs innen det ble oppdaget. Hurra!

Og ang den hussoppen: Det hadde selvsagt spredt seg til nabobygningen, og etter undersøkelser viste det seg at det opprinnelig kom fra oss, så vi ble ansvarlig for utbedring både hos oss og i nabogården. Men ved hjelp av en snasn advokat å få dekket mesteparten av skadene i nabogården via ansvarsskadeforsikring.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-13, 00:29   #13
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Generalforsamling i borettslag

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Åjoda... Hvis det ikke hadde vært for at firmaet hadde gått konkurs innen det ble oppdaget. Hurra!

Og ang den hussoppen: Det hadde selvsagt spredt seg til nabobygningen, og etter undersøkelser viste det seg at det opprinnelig kom fra oss, så vi ble ansvarlig for utbedring både hos oss og i nabogården. Men ved hjelp av en snasn advokat å få dekket mesteparten av skadene i nabogården via ansvarsskadeforsikring.

Æsj den er jo kjip. :/

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no