Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-06, 15:11   #21
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.759
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

At de ikke gir enda større subsidier til kraftkrevende industri i en sånn mangelsituasjon vi har i dag er enda en ting som tyder på at denne regjeringen tar til vettet i en del saker. Det ville da være den rene galemattias!


Jeg vet absolutt ingenting/zip/nada om dette temaet. Kan du forklare litt sånn kort og enkelt?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 15:39   #22
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Har ikke mye tid nå, men:

I Norge har vi en stiuasjon med for lite kraft. Vi produserer mindre enn vi forbruker. Vi kan enøke oss blå, men det er industrien som virkelig står for forbruket. Disse kjøper kraft til sterkt subsidierte priser. Altså betaler vi, fellesskapet, for at industrien skal kunne bruke denne kraften som det altså er mangel på. Dette er en slags hellig ku. Det vi har hatt av norske industrieventyr har vært bygget på vannkraftressursene våre. Og siden det har vært sånn før at vi har hatt billig kraft, så skal det jommen være sånn nå også. Nemlig.

Heldigvis er vi knyttet opp mot et nordisk, og dels europeisk kraftmarked, og kan eksportere når vi har mye produksjon og importere når vi har lite. Derfor går det i vanlige år rundt, sånn noenlunde. Vi er netto importører av kraft. Men man kan ikke tømme ubegrensede kraftmengder gjennom de kraftledningene vi har, og for eksempel Midt-Norge står overfor en alvorlig mangelsituasjon fordi det ikke finnes kraft nok DER. I tillegg får man et betydelig energitap med transport (eller rettere, ved opp- og nedtransformering av kraften). For å løse dette må man enten bygge ut gasskraft i Midt-Norge NÅ (og droppe CO2-rensing fordi den teknologien er for umoden) eller man må skru av strømmen for en del av de store brukerne, altså industrien.

Mye av det kraftkrevende industri produserer i Norge får først råvarer fraktet hit fra andre delen av kloden, så produserer man det her, med subsidiert strøm, og så frakter man tilbake igjen. Det ER jo egentlig ganske sinnsykt!

Omstillinger er alltid tøffe, men det ER livsviktig å omstille seg når verden endrer seg! Dette har venstresiden av norsk politikk alltid motsatt seg. Hvordan det blir når industrien IKKe omstiller seg så jeg skrekkeksempler på da jeg besøkte kjemisk industri i vesttyskland. Der hadde man investert med statlige penger i tåpelig teknologi, idiotiske løsninger osv, fordi man skulle ha statlige arbeidsplasser, punktum finale. Splitternye anlegg som var helt ubrukelige.

Se på Union og den huskestuen det ble da det ble nedleggelse der: I dag har så godt som alle nye jobber!

Skal man gjøre omstillinger så er det ingenting som er bedre enn å gjøre det i gode tider, med rekordlav ledighet!

Og kraftkrisen blir ikke borte av seg selv! Vindmøller har jo regjeringen i dag lagt dødt, selv om det uansett ikke ville monnet noe særlig. Gasskraftverk er nesten umulige å få lønnsomme, pga. høye gasspriser. Til og med kullet har blitt kjempedyrt, pga. rekordhøye rater på bulktransport.

Det eneste som kan hjelpe oss er et kollaps i Kinas økonomi, men det vil til gjengjeld få oljeprisen til å stupe, så....


jaja, dette ble mye og mye. Konkrete spørsmål, kanskje? ....

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 15:39   #23
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av anakonda, her.

Norge er ikke en vits, men vår nåværende regjering er det. Fnis.


Vis meg èn regjering som virkelig har innfridd valgløfter.....

Nei, maksprisen er ikke det dummeste de ikke har innfridd, men likevel...
Ved neste valg burde alle stemme blankt, så kan de jo se hvor mye tiltro det norske folk har til alt våset de kommer med.

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 16:02   #24
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.759
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

jaja, dette ble mye og mye. Konkrete spørsmål, kanskje? ....

Eh... det må jeg sove litt på. Men tusen takk for nyttig info. Jeg hører jo kraftdiskusjoner hele tiden, men føler at siden jeg ikke har fått med meg det aller grunnleggende engang i debatten, så aner jeg ikke hva jeg skal mene om saken.

Følte det sånn om Midt-Østen også – lenge. Men der begynner jeg å få litt mer innsikt. Skulle bare mangle.

Politikk er interessant, men vanskelig å følge med på.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 18:35   #25
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av Misty, her.

Vis meg èn regjering som virkelig har innfridd valgløfter.....

Jeg tror ikke noen tidligere regjering har gått ut med så konkrete og så målbare valgløfter som den sittende regjeringen. Det er verste er ikke egentlig at de ikke kan innfri alt de har lovet, men at de går i stikk motsatt retning av hva de har sagt, det blir virkelig påtagelig.

Eks. 1: Vi skal ikke røre kontantstøtten. Det tok fem uker før den ble redusert med 10%

Eks. 2: Vi skal innføre et varmt skolemåltid. Dette ble senere redusert til å bare gjelde frukt og grønt. Det tok tre måneder før emballasjeavgiften økte slik at skolemelken vi betaler for selv økte med over 30%

Eks. 3: Makspris i barnehagen fra 1.1.07 skulle være på 1750 kroner. Ikke bare ble den ikke redusert, den ble indeksregulert opp i stedet.

Hadde de enda gjort ingenting med noe av alt dette, ville det ha vært dårlige greier, men når de gjør tingene verre enn de var før og går i stikk motsatt retning av sine egne løfter, DA blir det virkelig merkbart at de har brutt det de har lovet og DET tror jeg er verre enn vi noen gang har opplevd med noen annen regjering tidligere.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 21:33   #26
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Jeg har fått vite løsningen på alle problemene. En meget klok dame jeg snakket med i dag kom nemlig med svaret. Vi fyller alle hull med oljefondet! At ingen har tenkt på det før!

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 21:56   #27
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Ap og Sv er ikke så røde lenger.....de blir stadig mer lilla.......

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 22:01   #28
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Eks. 2: Vi skal innføre et varmt skolemåltid. Dette ble senere redusert til å bare gjelde frukt og grønt. Det tok tre måneder før emballasjeavgiften økte slik at skolemelken vi betaler for selv økte med over 30%

AP gikk ikke til valg på å innføre et varmt skolemåltid, de var for en prøveordning med frukt og grønt. Det var SV som ønsket dette. Synes ikke det du henviser til er et løftebrudd. I et regjeringssamarbeid får man selvsagt ikke gjennom alle sakene sine.

Vi har alle våre visjoner og planer. Klarer du å nå alle målene dine? Klarer du å leve det såkalte "drømmelivet"? (Jeg snakker ikke til deg alene nå altså Nenne. ) Det blir ryddig for meg at de ulike politiske partiene synliggjør det de anser som "drømmesamfunnet", og hva de ønsker å jobbe imot. Jeg forventer ikke at de skal oppnå målene på null komma niks. For tiden får jo ingen regjering sitte så lenge, at de ikke får jobbet mot langsiktige mål. Dette skaper politisk "ustabilitet" har jeg inntrykk av.

Jeg synes folk må være litt mer overbærende med politikere. Uansett om de tilhører høyre, midre eller venstre fløy. Selvsagt skal vi pese dem i forhold til valgløfter, men jeg synes det går litt langt innimellom. Politikk er ikke bare enkelt. Akkurat som livet ikke bare er enkelt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 22:08   #29
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

AP gikk ikke til valg på å innføre et varmt skolemåltid, de var for en prøveordning med frukt og grønt. Det var SV som ønsket dette. Synes ikke det du henviser til er et løftebrudd. I et regjeringssamarbeid får man selvsagt ikke gjennom alle sakene sine.

Jeg ser dette som et løftebrudd. Greit nok at ikke alt kommer på én gang, det kan sikkert godtas at ting kommer litt etter hvert, men at det ikke kommer noen ting annet enn en avgift på skolemelken som vi foreldre betaler for selv DET er et hån rett og slett.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 22:13   #30
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

AP gikk ikke til valg på å innføre et varmt skolemåltid, de var for en prøveordning med frukt og grønt. Det var SV som ønsket dette. Synes ikke det du henviser til er et løftebrudd. I et regjeringssamarbeid får man selvsagt ikke gjennom alle sakene sine.

Ap, SV og Sp gikk til valg som en pakkedeal, og da går det ikke an å skylde på at "det var de andre som ville det". Da fikk de søtten meg ha koordinert valgløftene sine litt bedre på forhånd, hvis ikke kan de jo alle peke på en av regjeringspartnerene og si at "det var det bare de som lovte", og så trenger de ikke holde ett eneste valgløfte.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 22:14   #31
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Det er klart at et en ny regjering verken kan eller bør forandre alt med én gang. Og at valgløfter blir brutt synes jeg ikke er noen nyhet. Det er heller ingen nyhet at det må prioriteres, det er umulig å få alt man vil ha.

Jeg synes budsjettet er helt topp når et gjelder barnepolitikk. Det eneste er at skolene burde fått mer.

Men i forhold til miljøpolitikk er jeg skuffet.

For eksempel når det gjelder biler; dieselbiler blir mye billigere, mens for eksempel naturgassdrevne biler blir markant dyrere. Nå er allerede dieselbiler på full fremmarsj her i landet, og jeg skjønner godt de som kjøper dem også sånn som politikken er. Men selv om de slipper ut litt mindre CO2, forurenser de mye mer på bakkenivå; særlig sot og NOx. Hvorfor ikke satse på gass, som vi tross alt har så mye av?

Og jeg hadde håper på mer til sykehusene, men der må det vel en revolusjon til.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 22:16   #32
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Og at opposisjonen hyler høyt om løftebrudd er jo også en tradisjon. (Jeg gjør det selv når vi har feil regjering.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 22:29   #33
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ap, SV og Sp gikk til valg som en pakkedeal, og da går det ikke an å skylde på at "det var de andre som ville det". Da fikk de søtten meg ha koordinert valgløftene sine litt bedre på forhånd, hvis ikke kan de jo alle peke på en av regjeringspartnerene og si at "det var det bare de som lovte", og så trenger de ikke holde ett eneste valgløfte.

Dette forsto jeg ikke helt. Gikk til valg som en pakkedeal? Dersom AP hadde fått 55% av stemmene, så ville de sannsynligvis ikke samarbeidet med de andre partiene? På tross av at de hadde en avtale om regjeringsarbeid på forhånd? Jeg er opptatt av at hvert parti må stå fram med sine særegenheter, og sine visjoner. Hvordan skal man ellers kunne velge hvilket parti man skal stemme på? Jeg er generelt enig i mye av både det AP og SV står for, og det var disse forskjellene som avgjorde hvilket av dem som fikk min stemme.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 23:37   #34
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Får starte med at jeg ikke har lest så veldig godt hva det nye stadsbudsjettet går ut på da, men litt har jeg fått med meg.
Utfra det jeg har fått med meg synes jeg ikke det virker så ille.
Selvsagt ting jeg ønsket skulle få mere penger, men alle kan ikke få alt.

Når det gjelder valgløfter og annet valgflest så har man vel lært å ta de med en klype salt. Eneste stedet omtrent hvor det er greit å være pessimist, for da blir man jo gledelig overrasket om de innfrir.
Nå har vi hatt denne regjeringen i snart 1 år, og det er litt i korteste laget til at de skal kunne innfri en haug med valgløfter. Synes de kanskje i allefall viser tegn til at de vil innfi noe av det.

Når det gjelder varmmat i skolen er jo egentlig det ikke noe bare de kan si at sånn skal vi ha. Hvordan blir det egentlig å praktisk gjennomføre det?
Nå har ikke frukt heller blitt gratis, men subsidiert har det blitt.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 08:25   #35
Siggi
håpløs
 
Siggi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 166
Siggi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Som realist så ble jeg aldri helt hyper av den lovnaden der og gav min stemme for noe helt annet. Er det nå jeg skal si: I told you so?

smeller meg på denne jeg...

__________________
- Galskap er arvelig. En får det av sine barn. -

Siggi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 11:32   #36
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Får starte med at jeg ikke har lest så veldig godt hva det nye stadsbudsjettet går ut på da, men litt har jeg fått med meg.
Utfra det jeg har fått med meg synes jeg ikke det virker så ille.
Selvsagt ting jeg ønsket skulle få mere penger, men alle kan ikke få alt.

Når det gjelder valgløfter og annet valgflest så har man vel lært å ta de med en klype salt. Eneste stedet omtrent hvor det er greit å være pessimist, for da blir man jo gledelig overrasket om de innfrir.
Nå har vi hatt denne regjeringen i snart 1 år, og det er litt i korteste laget til at de skal kunne innfri en haug med valgløfter. Synes de kanskje i allefall viser tegn til at de vil innfi noe av det.

Når det gjelder varmmat i skolen er jo egentlig det ikke noe bare de kan si at sånn skal vi ha. Hvordan blir det egentlig å praktisk gjennomføre det?
Nå har ikke frukt heller blitt gratis, men subsidiert har det blitt.

Ja men billig kraft til industrien i norge er mere viktig en mat på skolen og billigere barnehager.
Om industrien går konkurs eller flytter pga kraftprisene hva skal halve norge leve av?
Sosialen?

Vi bor i en industriby og her og andre plasser har de strevd for å få kraftavtalene i orden før avtalene gikk ut i fjor i april.
Mange bedrifter sliter alerede med de høyestrømprisene, og mått ha brukt masse penger på å finne ut hvordan de kan spare i alle retninger, og sagt opp masse folk.

Mannen min er så heldig å jobbe i en fabrikk eid av et fisnks firma så de har alt ilad en kraftavtale fra finland.
Men om en gang strømkrisen for industrien skulle komme så er vårt eneste anternativ å flytte til sverige eller finland.

Da kan de like greit legge ned hele Mo i Rana, for det eneste som er igjen da er SI, med sine 400-500 arbeidplasser resten så og si er avhengig av industrien for å være en arbeidsplass.


Og det de lovet, alle mann, alle parti ikke bare de som "troner" verket nå men alle, at joda industrien skulle de redde.


HAH kyss katta i ræva , jævla søringan som aldri tar tatt borti en skitten tig gjør ingen ting for industrien , lokalpolitikerne slite ræva av seg for å regeringa med på dialog men de driter i industrien , og alt handler om Oslo

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 15:46   #37
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Dette forsto jeg ikke helt. Gikk til valg som en pakkedeal? Dersom AP hadde fått 55% av stemmene, så ville de sannsynligvis ikke samarbeidet med de andre partiene? På tross av at de hadde en avtale om regjeringsarbeid på forhånd? Jeg er opptatt av at hvert parti må stå fram med sine særegenheter, og sine visjoner. Hvordan skal man ellers kunne velge hvilket parti man skal stemme på? Jeg er generelt enig i mye av både det AP og SV står for, og det var disse forskjellene som avgjorde hvilket av dem som fikk min stemme.

Jeg var visst litt utydelig, skal prøve å forklare litt bedre.

Min oppfatning under valgkampen var at de som sitter i regjering nå, var veldig klare på at de ville prøve å få til en regjeringskonstellasjon og drev valgkampen deretter, på samme måte som Høyre, Krf og Venstre gjorde det. Koalisjonen var allerede klar lenge før valget. Selvsagt ville Ap, med 55% av stemmene valgt å regjere alene, men alle visste vel at det var en utopi med dagens politiske situasjon.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 08:41   #38
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Selvsagt ville Ap, med 55% av stemmene valgt å regjere alene, men alle visste vel at det var en utopi med dagens politiske situasjon.

Utopi var definitivt ikke ordet jeg ville ha valgt, men utenkelig er jeg helt med på.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 09:21   #39
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Og at opposisjonen hyler høyt om løftebrudd er jo også en tradisjon. (Jeg gjør det selv når vi har feil regjering.)


For meg er det ein utopi at regjeringa (uansett kven som sit der) nokon gong kjem til å innfri samtlege valløfter. For meg handlar stortingsvalg meir om å stemme på verdiar og ideologiske retningar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 11:20   #40
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.635
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.


For meg er det ein utopi at regjeringa (uansett kven som sit der) nokon gong kjem til å innfri samtlege valløfter. For meg handlar stortingsvalg meir om å stemme på verdiar og ideologiske retningar.

Og dette kan eg sette namnet mitt under.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no