Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Anbefalinger av beste norske oster?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-18, 13:19   #1
marcuskincaid
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2018
Innlegg: 2
marcuskincaid har et hav av muligheter foran seg
Spørsmål

Anbefalinger av beste norske oster?

Hilsener! Først og fremst beklager jeg min norske, siden det ikke er morsmålet mitt. Også, jeg var ikke sikker på om jeg skulle sette dette emnet i denne kategorien eller i Mat og kosthold, så jeg håper jeg fikk det riktig!

Jeg planlegger å åpne en butikk i mitt land som vil selge importerte oster fra hele verden, som også inkluderer Norge! Under min forskning snublet jeg på dette kartet over ulike europeiske oster:



Nå vil jeg gjerne vite om disse norske oster som vises nøyaktig representerer de beste ostene fra Norge? Hvis ikke, ville jeg være mer enn glad for å høre forslag fra andre norske oster.

Takk!

marcuskincaid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-18, 14:45   #2
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Jeg synes at den som heter Grotteost er veldig god:
http://hitragardsmat.no/produkter/

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-18, 15:15   #3
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.793
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Pultost er en tradisjonell ost i Norge:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Pultost

Lykke til med ostebutikken!

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-18, 15:16   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Geitost og gamalost er veldig typisk norsk. Jarlsberg er en hvit ost som er et kjent merkenavn. Kraftkar er en blåmuggost som har blitt kåret til verdens beste.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-18, 16:49   #5
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Må reklamere for Tingvoll-ost som blant annet lager kraftkar som ble verdensmester. De lager også andre gode oster.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-18, 18:24   #6
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Jarlsberg er kjempegod! God på kjeks, brødskive, pizza, til å gratinere med osv.

Geitosten er veldig skarp i smaken, og for uvante ganer tror jeg mildere brunoster vil selge bedre.

Gammelost kjenner jeg ingen som liker, men smaken er som baken. Jeg synes den er grusom.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-18, 18:43   #7
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Brunost er veldig «norsk», og det er vel fløtemysosten som er den av brunosten som er mildest i smaken. G35 (Gubrandsdalsosten), som er det de fleste forbinder med brunost, er litt kraftigere i smaken, men spennende for de som liker å prøve noe nytt. Av de andre norske ostene liker jeg også snøfrisk (smørbar hvit geitost)og nøkkelost (hvitost med karve).

Jeg ville tatt en titt inne på Wikipediasiden om norske oster for å få gode ideer.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-18, 21:36   #8
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Tingvollost er supergodt, men jeg tror det er ganske vanskelig å bli forhandler for dem.

Galåvolden har en ost med røkt reinsdyrkjøtt, den er ganske spesiell og veldig god.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-18, 21:53   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Jeg kan skryte av en lokal ost: Jærosten. Lages på et meieri på Voll i Rogaland. http://www.vollysteri.no/jaerosten/

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-18, 22:55   #10
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Dei på kartet er riktige, og særlig ulike varianter av brunost og Jarlsberg er veldig kjende utføre Norge og.

Eg er veldig glad i den heilt kvite Geitosten til Tine, men den minner kanskje meir om Manchego i smaken og er vel ikkje «typisk norsk».

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-18, 23:08   #11
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Gammelost kjenner jeg ingen som liker, men smaken er som baken. Jeg synes den er grusom.

Den lukter som tåfisgarderoben til 09-fotballgutta, men smaker himmelsk.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-18, 23:09   #12
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Jarlsberg er jo nydelig. Og så finnes det en del lokale geitoster som er supergode, men du etterlyser muligens noe mer solgte og kjente oster?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 19:33   #13
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Jeg liker Ridder (ridderost). Den er vel godt plantet i norsk ostekultur. Jeg smakte også den nyere Høvding Sverre her om dagen, og kan anbefale den. ��

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 22:35   #14
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Snøfrisk, smørbar geit med 20% kumelk. Brukes til påsmurt og i mat.
Selbu Blå, blåmuggost fra Selbu, finnes også i en nydelig kraftig variant.
Dovre, camembert med og uten smak, en med helpepper.
Lagret, 6 mnd og vellagret, 12 mnd hvit ost. Både Norvegia, Sveitser og Jarlsberg.
Balsfjord, bit fast hvit geitost fra nord.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 23:09   #15
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Selbu blå

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-18, 10:21   #16
marcuskincaid
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2018
Innlegg: 2
marcuskincaid har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Takk skal du ha for svarene dine! Jeg vil sikkert sjekke dem ut!

marcuskincaid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-18, 12:41   #17
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefalinger av beste norske oster?

Rå Blå fra Tingvoll er helt fantastisk.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no