Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når åpne julegavene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-07, 13:42   #81
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Jeg er vant hjemmefra med at julemiddagen er temmelig sen og at gavene åpnes når man har begynt å komme seg igjen etter middagen, det vil si enda senere. Etter at poden ble med på feiringen, har vi lempet litt på det - tidligere middag, og han har fått åpne sine gaver før middagen, slik at han hvis han ble for trøtt kunne legge seg rett etter middag. Nå begynner han å bli større og skjønner mer og kan vel også være oppe lengre, så vi får vurdere å gå tilbake til "standardmetoden", synes jeg. Å fordele gavene utover dagen ønsker jeg absolutt ikke å innføre (men vi kan gjerne gjemme noen til dagen etter dersom det ser ut til å trekke i langdrag på kvelden). Nå er han eneste barn i julen, da - det blir vel litt annerledes om man har en hel skokk unger som skal underholdes og holdes oversikt over.

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Feirer vi med svigerfamilien så gruer jeg meg ALLTID.
Der får en og en gave og ALLE sitter å ser på hver enkelt åpner gavene sine.

Vi har alltid gjort det slik at alle ser på mens én person pakker opp, det er jo mye hyggeligere. Vi deler først ut alle pakkene, og så pakker én og én person opp alle sine pakker mens de andre ser på. Så får alle se hva alle får - jeg synes det er koselig å få fokusert på de andres gaver og ikke bare på mine egne. (Svigermor syntes det var en sånn hyggelig skikk den gangen de feiret hjemme hos mine foreldre, så hun ville innføre det hjemme også.) Men igjen, det kommer jo an på hvor mange man er - vi er bare oss tre, pluss mine foreldre og min bestemor.

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Det har resultert at jeg ikke har gaver til meg selv under treet.
Ingen har med hva jeg får av mine venninner og familie så sant de ikke er til stedet.

Det har vel hendt at vi har åpnet vennegaver hjemme hos oss selv i stedet for å dra dem med på flyet på juleferie, ja. Det er ikke så interessant for resten av familien å se på disse, og det er jammen nok å ha i bagasjen likevel.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 08:31   #82
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Vi åpner etter julemiddagen, og det vil i praktis si i 19-tiden. Har aldri opplevd sutrete unger eller unger som ikke vil spise. Både barn og voksne er fornøyd med den løsningen vi har hos oss.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 09:56   #83
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Vi har et par små gaveutdelinger i løpet av dagen, fungerer fint for oss.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 11:03   #84
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Da jeg var liten, hadde vi som tradisjon å åpne en av gavene på lillejulaften. men på selve dagen måte vi pent vente til etter middag. Denne tradisjonen har vi opprettholdt, men kanskje latt jentene åpne en gave på julaften formidag.

I år skal vi feire julen med svigerfamilien min. Fetteren og kusinen pleier ikke å få gaver fra sine tanter, onkler og søskenbarn på den andre siden, slik at de har en god del færre presanger enn det jentene får. Det har ført til litt hyl og skrik tidligere.
Derfor kommer vi til å la jentene åpne julegaver fra min side av familien før vi drar opp til de andre. Så tar vi med oss alle fellesgaver, slik at det blir noenlunde likt antall på alle barna.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 12:09   #85
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Min morfar som jeg aldri traff (døde i 1947) orket ikke spente unger ved julemiddagen. Han inførte å snu flisa.

Jeg har derfor vokst opp med at gavene blir åpnet til kaffen, og at julemiddagen er en sen middag. Vi har prøvd det annerledes men synes det fungerer best. En del voksengaver ligger ofte igjen til etter middag.

Vi åpner også en og en gave, noen ganger blir det noen paralelle.

Jeg har ikke sansen for individuelle hauger og hurtigåpning.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-07, 18:40   #86
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er vant hjemmefra med at julemiddagen er temmelig sen og at gavene åpnes når man har begynt å komme seg igjen etter middagen, det vil si enda senere. Etter at poden ble med på feiringen, har vi lempet litt på det - tidligere middag, og han har fått åpne sine gaver før middagen, slik at han hvis han ble for trøtt kunne legge seg rett etter middag. Nå begynner han å bli større og skjønner mer og kan vel også være oppe lengre, så vi får vurdere å gå tilbake til "standardmetoden", synes jeg. Å fordele gavene utover dagen ønsker jeg absolutt ikke å innføre (men vi kan gjerne gjemme noen til dagen etter dersom det ser ut til å trekke i langdrag på kvelden). Nå er han eneste barn i julen, da - det blir vel litt annerledes om man har en hel skokk unger som skal underholdes og holdes oversikt over.



Vi har alltid gjort det slik at alle ser på mens én person pakker opp, det er jo mye hyggeligere. Vi deler først ut alle pakkene, og så pakker én og én person opp alle sine pakker mens de andre ser på. Så får alle se hva alle får - jeg synes det er koselig å få fokusert på de andres gaver og ikke bare på mine egne. (Svigermor syntes det var en sånn hyggelig skikk den gangen de feiret hjemme hos mine foreldre, så hun ville innføre det hjemme også.) Men igjen, det kommer jo an på hvor mange man er - vi er bare oss tre, pluss mine foreldre og min bestemor.



Det har vel hendt at vi har åpnet vennegaver hjemme hos oss selv i stedet for å dra dem med på flyet på juleferie, ja. Det er ikke så interessant for resten av familien å se på disse, og det er jammen nok å ha i bagasjen likevel.


Når vi er med svigerfamilien så er vi den nette sum av 17 stk...
Der gir de en gave fra treet til en person, denne åpner pakken. Så tar man neste pakke fra treet til en person, ofte den samme personen rett etter hverandre, ikke noe system i det, og den åpnes etc etc..... Det tar hele kvelden og ungene blir drittleie, akkuratt som jeg blir.
Ikke bare mine barn men også svigerfamilien sin. De velger å gå vekk å leke på rommet. Er ikke slik det skal være.

17 stk og en haug med gaver pr stk, det blir litt. Må fylle på etterhvert som det minker under treet, da det ikke er plass til allt.


Nei uff... Vi gleder oss til å prøve den nye vrien i år, kanskje vi rekker kake, kaffe, snakke sammen uten å ha noe i hendene OG leke med ungene.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no