Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Norge og den fallende økonomien på bygda

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-16, 13:25   #1
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Norge og den fallende økonomien på bygda

Tenkte dette er ett tema som jeg engasjerer meg litt. Jeg reiser veldig mye både med jobben og på privaten. Jeg reiser ofte gjennom og til ganske små bygder og byer i Norge. I tillegg bor jeg jo ett sted som kan kalles bygd ( gudsforlatt er vel ett ord heg har brukt ett par ganger)

Men så til saken jeg ser dessverre mer og mer fraflytting og konkurser på de små stedene. Alt går konkurs bokstavelig talt! Jeg prøver å støtte lokaløkonomien så godt jeg kan men dette har tatt helt av det siste året. Var på ett av ( etter min mening ) Norges beste italienske pizza sted på vei hjem ( 1 t) tok vi en liten omvei gjennom byen. Alt hadde opphørssalg eller var allerede stengt. På pizza restauranten var vi de eneste kundene og ute på gatene lørdag klokken 7 på kvelden de eneste på gaten. Ja vet det er ferie men det var da folk i hagene osv. Hva er årsaken til at det er blitt slik? Medvirker det på arbeidsledigheten til Norge? Hvorfor hører vi ikke om dette i media noen gang? Vet det var en del artikkelen om dette for en ca 10 år siden. Men dette må jo ta slutt ellers går hele Norge konkurs bortsett fra de få store byene! Hva kan vi gjøre for å bremse den utviklingen?

Håper det er fler som er litt engasjert i dette og ikke bare meg

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 14:25   #2
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Det er vel blitt slik at folk vil ha i pose og sekk. Vi vil ha tilbudene i bygda og klager når tilbudene går konkurs, mens vi handler det vi skal ha billig på nett og ebay. Netthandel er vel den største trusselen. Selv prøver jeg som deg og støtte opp om tilbudene lokalt, feks. har jeg hatt som prinsipp de to siste årene at alle julegaver skal handles på vårt lokale senter. Likevell tror jeg en del bygdefolk har akseptert sentraliseringen. Arbeidsplasser er sentralisert og dermed er det enklere å handle på vei hjem fra jobb,mens man pendler noen mil.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 15:29   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Det skal jo en del til for å holde veldig små bedrifter levedyktige, så det er jo ikke så rart om en del sliter med å holde hodet over vannet på små steder.

For min del er jeg villig til å støtte god kvalitet og fagkunnskap, men ikke geografisk nærhet. Jeg handler ikke på nærmeste butikk, hvis jeg får like gode produkter til halv pris på nett og jeg ikke trenger rådgivning eller personlig service. Jeg trenger ikke hjelp til å velge shampo og gidder følgelig ikke betale 100 % overpris hos frisøren min. Derimot betaler jeg gladelig 20 % ekstra for malingen jeg kjøper hos den veldig dyktige malermesteren som gir gode råd om hvordan jeg skal male huset mitt, i forhold til å kjøpe den på Obs.

Jeg tror butikker som i hovedsak baserer seg på lokalbefolkningens lojalitet og ikke har annet enn geografi å konkurrere med, før eller siden vil gå konkurs.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 17:15   #4
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Ok så dere konkluderer med at man rett og slett ikke skall ha levende bygder at man ikke skall ha arbeidsplasser og ett levende sentrum? De stedene jeg snakker om da må må man pendle laangt om det er snakk om å pendle inntil storbyene i hvertfall.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 17:20   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Ok så dere konkluderer med at man rett og slett ikke skall ha levende bygder at man ikke skall ha arbeidsplasser og ett levende sentrum? De stedene jeg snakker om da må må man pendle laangt om det er snakk om å pendle inntil storbyene i hvertfall.

Hvordan mener du at man skal unngå konkurser i bygda da? Påby folk å handle i lokale butikker? Forby netthandel?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 17:24   #6
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det skal jo en del til for å holde veldig små bedrifter levedyktige, så det er jo ikke så rart om en del sliter med å holde hodet over vannet på små steder.

For min del er jeg villig til å støtte god kvalitet og fagkunnskap, men ikke geografisk nærhet. Jeg handler ikke på nærmeste butikk, hvis jeg får like gode produkter til halv pris på nett og jeg ikke trenger rådgivning eller personlig service. Jeg trenger ikke hjelp til å velge shampo og gidder følgelig ikke betale 100 % overpris hos frisøren min. Derimot betaler jeg gladelig 20 % ekstra for malingen jeg kjøper hos den veldig dyktige malermesteren som gir gode råd om hvordan jeg skal male huset mitt, i forhold til å kjøpe den på Obs.

Jeg tror butikker som i hovedsak baserer seg på lokalbefolkningens lojalitet og ikke har annet enn geografi å konkurrere med, før eller siden vil gå konkurs.

Jeg tror man gjerne gjør andre vurderinger når man bor mer grisgrendt enn hva vi gjør, Teo. Der jeg vokste opp, ville jeg i alle fall vært villig til å betale noe mer, uten å få mer, nettopp bare for å bidra til å ha tilbudet tilgjengelig.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 17:25   #7
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Eventuelt hvakunne man gjøre for at det ikke skulle være slik. Det vil si hva slags steder er det som hadde vert attraktivt å ha i nærmiljøet. Hva er det beboerne faktisk haddebenyttet seg av enten av tilbud eller rene butikker?

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 17:29   #8
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Det er jo plenty eksempler på folk som handler dagligvarer i bygdesentrumet, fordi REMA1000/whatever er billigere enn nærbutikken, og som så blir veldig opprørte og synes det er skikkelig kjipt når nærbutikken blir nedlagt og de må kjøre fire mil for å kjøpe all mat. Åtte mil t/r er langt når du oppdager at du glemte smør, gitt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 17:35   #9
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

ja det er sant det. Men finnes det så mange ekte nærbutikker som ikke er de sedvanlige kjedebutikkene?

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 17:41   #10
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Det er en interresant problemstilling. Vi velger også aktivt å handle lokalt selv om vi finner billigere på nett. Fordi vi gjerne vil beholde tilbudet lokalt.
Nå bor jeg nær et regionsenter og alle butikkene opplever vekst. Men det er jo på bekostning av mer grisgrendte butikker.
Vi prøver også å benytte oss av lokale kulturtilbud og møte opp når det foregår ting. Fordi vi ikke vil miste slike tilbud.
Vi bruker også det lokale sykehuset aktivt for å beholde det som et sykehus med akuttfunksjon. Vi drar det så langt at vi får eldre slektninger til å søke seg til vårt sykehus for operasjoner som utføres der

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 17:42   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg tror man gjerne gjør andre vurderinger når man bor mer grisgrendt enn hva vi gjør, Teo. Der jeg vokste opp, ville jeg i alle fall vært villig til å betale noe mer, uten å få mer, nettopp bare for å bidra til å ha tilbudet tilgjengelig.

Det er sikkert sant. Det er godt mulig at jeg ville kjøpt shampoen min hos frisøren, hvis alternativet ville vært å måtte kjøre 10 mil for å klippe håret mitt.

Også er jeg helt enig med deg: det nytter ikke handle på Rema 1000 i byen og så klage på at den lokale kjøpmannen går konkurs. Eller handle billig maling på Obs, og klage på at betjeningen ikke har greie på produktene de selger.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 17:43   #12
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Jeg velger å støtte eks Ullanhaug gård med å kjøpe spelt mel der selv om de har samme produsent av mel på mega til 6 kr billigere. Jeg er glad i jason serien med såpe osv, det koster mer på kinsarvik enn iherb men gjør lit begge deler der.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 17:48   #13
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Jeg tror at denne problem stilling må taes tak i. Om ikke blir det for sent rett og slett. I tilleg så synes jeg at staten burde være med å lette / støtte bedrifter og nyoppstartede bedrifter på små stedet lokalt i Norge. Bygdene i Norge er tomme snart da ingen ønsker å bo der mer og det gagner absolutt ingen Norge gror jo igjen

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 18:05   #14
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Har nettopp kjørt land og strand rundt og er overrasket over hvor lite folk som er ute langs veien, i hagene etc Det er jo ferietid, så jeg er usikker på hvor representativt det jeg ser er.

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det er jo plenty eksempler på folk som handler dagligvarer i bygdesentrumet, fordi REMA1000/whatever er billigere enn nærbutikken, og som så blir veldig opprørte og synes det er skikkelig kjipt når nærbutikken blir nedlagt og de må kjøre fire mil for å kjøpe all mat. Åtte mil t/r er langt når du oppdager at du glemte smør, gitt.

Ja, kjenner godt til denne. Jeg synes det er så rart at mange - som faktisk må skjønne konsekvensene - ikke "gidder" eller tar seg råd til å bruke de lokale tilbudene.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 18:15   #15
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.606
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Jeg bor jo et lite sted og handler på byggmakker hjemme selv om det er billigere i byen. Jeg er vokst opp på gård og handler norske oster og kjøttprodukter i stor grad. På hytta handler vi på 'bua' fordi den er på grensen til å bli nedlagt. Selv om jeg må sjekke dato på varene. Noen ting er det jo vanskelig å holde liv i rett og slett fordi kundegrunnlaget blir for lite. Folk krever godt utvalg og ikke minst veldig lange åpningstider og det er dyrt. Det er ikke såå lite der vi bor da, men lite nok til at en del tilbud aldri vil bære seg.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 18:16   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Jeg tror at denne problem stilling må taes tak i. Om ikke blir det for sent rett og slett. I tilleg så synes jeg at staten burde være med å lette / støtte bedrifter og nyoppstartede bedrifter på små stedet lokalt i Norge. Bygdene i Norge er tomme snart da ingen ønsker å bo der mer og det gagner absolutt ingen Norge gror jo igjen

Det er et veldig ensidig bilde du tegner her. Bygder er ulike og det blir for enkelt å tegne karikerte bilder.
En del temmelig små bygdesamfunn står for veldig mye av Norges verdiskapning og opplever vekst. Andre er slik du beskriver.

Det man ikke får uten å være villig til å betale for det er den pittoreske bygda.

Jeg tror vi her til lands bør tenke mer selvberging enn vi har gjort. Vi er ekstremt sårbare. Der finnes det potensiale i mange bygder.

Mat er sårbart.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 18:37   #17
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Av de fire bygdene jeg har mer eller mindre direkte forbindelser til, er en "nedlagt", mens de tre andre blomstrer som aldri før, takket være innovative og kreative beboere. På to av stedene "brukes" hyttefolk og ferierende bevisst for å holde hjulene igang. Jeg tror ikke trikset er å konkurrere med Rema 1000 i nabobyen, men heller å starte små, spesialiserte nisjebutikker og kulturtiltak som skaper identitet og stolthet.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 18:39   #18
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.009
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Viktig problemstilling. Og det er absolutt en prioritering som må gjøres på høyt politisk plan. Den nåværende regjeringen er glad i sentralisering, selv om de sier at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo. Men til nå har du kun flyttet dem til de nest-største byene. I tillegg så er det markedskreftene som rår, og skal man ha det sånn, så vil bygdene bli avfolket. Ta f.eks bredbåndstilgang. En ting er nærbutikk, men har du ikke bredbånd, så kan du glemme å få folk til å bosette seg grisgrendt. Skal man kun stole på at markedet bygger bredbånd der det lønner seg for dem, så vil du ikke få bredbånd på mindre steder med få folk og langt mellom husene. Og da vil ikke folk bo der, og da blir det enda vanskeligere for småbutikker og virksomheter å overleve.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 18:40   #19
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.009
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Av de fire bygdene jeg har mer eller mindre direkte forbindelser til, er en "nedlagt", mens de tre andre blomstrer som aldri før, takket være innovative og kreative beboere. På to av stedene "brukes" hyttefolk og ferierende bevisst for å holde hjulene igang. Jeg tror ikke trikset er å konkurrere med Rema 1000 i nabobyen, men heller å starte små, spesialiserte nisjebutikker og kulturtiltak som skaper identitet og stolthet.

Ja, og med god markedsføring i sosiale medier, så kan du faktisk få folk til å reise fra større steder for å handle i disse nisjebutikkene.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-16, 18:41   #20
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Norge og den fallende økonomien på bygda

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det er et veldig ensidig bilde du tegner her. Bygder er ulike og det blir for enkelt å tegne karikerte bilder.
En del temmelig små bygdesamfunn står for veldig mye av Norges verdiskapning og opplever vekst. Andre er slik du beskriver.

Det man ikke får uten å være villig til å betale for det er den pittoreske bygda.

Jeg tror vi her til lands bør tenke mer selvberging enn vi har gjort. Vi er ekstremt sårbare. Der finnes det potensiale i mange bygder.

Mat er sårbart.

Veldig enig med deg her! Men dessverre er det jeg ser. Er man langs turist og "vann " fjord steder er situasjonen veldig anderledes enn i innlandet. Jeg setter ting på spissen men når min datter spørr meg hvorfor alle husene langs veien er brent ned og rett og slett forfaller ( ikke brent ned bare forfallen og umalt hun trodde de var brent for de var grå) . Det er ikke bra og ved å slå sammen små kommunene osv øker jo regjeringen for ennå mer sentralisering

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no