Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyking og graviditet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-16, 21:34   #21
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

I dag så jeg en tydelig gravid dame som røyket, og det fikk meg til å lure på om det egentlig finnes noen gode grunner for å fortsette å røyke når man er gravid?

Det finnes ingen gode grunner for å røyke, uansett om man er gravid eller ikke. Det er veldig lite som gir så god helsegevinst som det å slutte å røyke.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-16, 21:34   #22
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Jeg er en av disse svake sjelene som dessverre røyket under begge svangerskapene mine. Er mørk sky på min himmel som jeg absolutt hverken forvarer eller er stolt av... Dette var i 1997/1998 og i 2001, så jeg viste jo så godt...

Hvorfor jeg fortsatte å røyke etter at svangerskapene var påvist, det kan man jo spørre om. Jeg viste jo at det ikke var bra, men svakhet og mangel på viljestyrke gjorde at jeg fortsatte. Ikke i samme mengde som før, det må sies. Jeg trappet betraktelig ned, og tok vel kun de røykene jeg virkelig hadde lyst på. Type etter mat og etter/til kaffen. (jada, drakk kaffe også jeg :P ) Lå vel på 3-5 pr dag. Noe som er 3-5 for mye, men uansett langt mindre enn før.

Legen min var selvfølgelig på meg på dette, og oppmuntret til å slutte. Samtidig fikk jeg støtte i at nedtrappingen var et bra tiltak, sånn tross alt. Han sa aldri noe om dette med at det var bedre å røyke litt i stedet for å stresse med det.

Nå var jeg heldig begge gangene. Ikke noe som tydet på at barna var påvirket. Altså, påvirket var de jo, det vet jeg jo, men begge født med normalvekt (3250 en uke før termin, og 3810 en uke over termin), og ingen av de har hatt problemer som kan settes i sammenheng med min idioti. Heldigvis.

Jeg reagerer også når jeg ser gravide røyke. Vi VET jo at dette ikke er bra. Samtidig så får jeg litt medfølelse med de, da jeg selv har vært der, og i min naive verden så tenker jeg at alle jo prøver, men at ikke alle får det til. Og så vet jeg jo også at ikke alle bryr seg og vet, og dermed ikke ofrer det en tanke. Det ER trist.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-16, 22:04   #23
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Jeg røyket også da eldstemann lå i magen. Minket veldig og tok min siste røyk da veene kom. Har ikke røyket siden da. Ikke et eneste trekk så er litt stolt av det.Klarte allikevel å røyke i 20 år så det var uansett på tide å slutte.

Gutten kom 7dager på overtid og veide 3735 så han var helt normalvektig.
Morkaken så også helt fin ut.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-16, 22:20   #24
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Klart kan kan få normalvektige barn og ha en fin morkake selv om man røyker når man er gravid. Men at man har påført fosteret usunne stoffer er det ingen tvil om likevel.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-16, 22:40   #25
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Jeg sluttet å røyke da jeg møtte mannen.
Han var (og er) skikkelig motstander av røyk, så hvis det kunne bli noe mer mellom oss måtte jeg slutte.
Det gikk helt problemfritt, sikkert mye pga forelskelsen også.
Så da tenker jeg at et barn i magen burde være enda bedre og større grunn til å klare det!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-16, 22:51   #26
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg vet at noen røykere luller seg inn i en virkelighet der stresset det medfører for dem å slutte å røyke er farligere for fosteret enn røykingen. Og så får de trøst og støtte av likesinnede i på forum og Facebookgrupper. Gjerne der det kommenteres "En mor vet selv hva som er best for barna sine."

Dette stemmer faktisk når det gjelder opioidavhengighet (heroin osv), men er jo selvsagt noe helt annet.
Det stemmer ikke når det gjelder å slutte med sigarettrøyking. Skadepotensialet er utrolig stort. Jeg har obdusert foster som døde i 3. trimester, hvor morkaken viste tydelige forandringer som typisk sees ved røyking, og hvor moren hadde røyket gjennom hele svangerskapet. Morkakesvikt var dødsårsaken. Man kan selvfølgelig ikke utelukke at andre faktorer også spilte inn, men tenk å skulle leve videre etter å ha gjennomgått et svangerskap uten å følge den klareste anbefalingen av alle, og så miste barnet.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-16, 01:24   #27
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.227
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Røyking og graviditet

De fleste slutter å røyke mens de er gravide og ammer. Noen få klarer ikke det, og jeg syns det da er flott om de får til å røyke mindre enn til vanlig.

Jeg syns ikke vi andre skal blade oss i røyking etc med blikk og kommentarer. Jeg husker naboen vår som røykte bak treet i Hagen mens hun var gravid. Alle kommenterte røykingen, og jeg hadde medfølelse med henne. Hun gjorde jo sitt beste.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-16, 10:36   #28
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

De fleste slutter å røyke mens de er gravide og ammer. Noen få klarer ikke det, og jeg syns det da er flott om de får til å røyke mindre enn til vanlig.

Jeg syns ikke vi andre skal blade oss i røyking etc med blikk og kommentarer. Jeg husker naboen vår som røykte bak treet i Hagen mens hun var gravid. Alle kommenterte røykingen, og jeg hadde medfølelse med henne. Hun gjorde jo sitt beste.

Ja det er klart det er positivt å kutte ned i det minste.

Det er sikkert delte meninger om hvorvidt man skal blande seg eller ei, men selv tror jeg ikke det hjelper så mye, og jeg hadde aldri funnet på å sagt noe.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-16, 10:48   #29
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Jeg tror ikke det hjelper å si fra til en gravid dame som står og røyker, i forhold til at akkurat den damen stumper røyken, men jeg er ganske sikker på at den kollektive fordømmelsen av gravide som røyker bidrar til at mange flere slutter å røyke enn det som ville vært tilfelle om folk flest ikke brydde seg. Så i så måte kan det hende det hjelper.

Å være ufin mot folk kan man selvsagt unngå uansett.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-16, 17:02   #30
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.920
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg som aldri har tatt så mye som et drag av en røyk kan selvsagt ikke sette meg inn i hvor vanskelig det eventuelt er å slutte å røyke. Men jeg vet med meg selv at hvis jeg ikke hadde klart å slutte å røyke når jeg var gravid, så hadde jeg unngått å gjøre det så andre så det. Det er sikkert ikke så kult med stygge blikk heller, hvis man sliter veldig med å slutte.

Jeg begynte å røyke da jeg var 15 og har holdt opp flere ganger, men har aldri klart det uten hjelp. Det er, for meg, skikkelig, skikkelig vanskelig å slutte. Heldigvis fikk jeg helt gratis røykeslutthjelp da jeg ble gravid med eldste, både røyk, kaffe og stekt mat ble motbydelig før testene viste positivt. Dessverre var jeg idiot nok til å begynne igjen da Yngste var to-tre år.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er ikke fryktelig mange år siden man fikk en halvliter øl på føden etter å ha født, det holdt de på med til et stykke inn på nittitallet, i allefall.

Slik var det ikke på de fødene jeg var på på i løpet av 90-tallet.

Heldigvis er det færre som røyker i det hele tatt og gravide som vil minske eller slutte får i hvert fall moralsk støtte til det. Jeg personlig klarer ikke å dømme nord og ned gravide som røyker, det kunne fort vært meg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-16, 17:48   #31
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Det finnes faktisk leger som sier det ja.

Ikke sånn at det er en god del leger som gjør det nei. Alle leger vet at man skal slutte.

Men jeg har vært borti gravide som er veldig pågående til å si at de blir så stressa at det må være farlig for babyen og legger ord i munnen på meg og selv om jeg sier at det er uansett ikke bedre å røyke enn å stresse, så er jeg nokså sikker på at historien de forteller videre ikke er korrekt.

Om en lege sier at det er greit at en gravid røyker, så er det så tjenestefeil at det er grunn for å anmelde til fylkeslege, det er totalt brudd på dokumentert kunnskap.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-16, 17:54   #32
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er ikke fryktelig mange år siden man fikk en halvliter øl på føden etter å ha født, det holdt de på med til et stykke inn på nittitallet, i allefall.

Aldri opplevd. Men det var ETTER fødselen ser jeg nå, det er jo noe annet.
Jeg har fått barn både på åttitallet og nittitallet, og anbefalingene var null alkohol og null røyk for gravide den gangen også.

Jeg husker at vi så film på ungdomsskolen, altså rundt 1980, av et foster som krøket seg sammen og tydelig hadde det vondt da moren trakk inn sigarettrøyk. Så at leger har "godkjent" røyking, som 007 beskriver, til langt opp på nittitallet høres jo helt absurd ut.


Sist redigert av Filifjonka : 31-07-16 kl 18:00.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-16, 19:46   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Slik var det ikke på de fødene jeg var på på i løpet av 90-tallet.

Aker Sykehus i Oslo serverte øl etter fødsel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-16, 20:35   #34
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Så at leger har "godkjent" røyking, som 007 beskriver, til langt opp på nittitallet høres jo helt absurd ut.

Ikke lege. Jordmor.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-16, 20:42   #35
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.920
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Aker Sykehus i Oslo serverte øl etter fødsel.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-16, 20:50   #36
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.


Men jeg har vært borti gravide som er veldig pågående til å si at de blir så stressa at det må være farlig for babyen og legger ord i munnen på meg og selv om jeg sier at det er uansett ikke bedre å røyke enn å stresse, så er jeg nokså sikker på at historien de forteller videre ikke er korrekt.

Og så skriver de "legen sa" på forumet når de kommer hjem, og så gjentas løgnen i det uendelige av andre som den også passer godt for.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-16, 23:25   #37
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Har kanskje ikke noe for seg, men det er da i det minste ikke skadelig for noen. Sånn sammenlignet med å røyke under svangerskap.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 07:10   #38
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Ølen er vel for å sette igang melkeproduksjon? Siden malt øker melkememgden.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 09:16   #39
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det å drikke en øl når man ammer er lite sammenlignbart med å røyke. Her er hva ammehjelpen (link) sier:

Opprinnelig lagt inn av sitat

Det er en gammel myte at alkohol gir mer melk. Dette stemmer ikke, tvert om; undersøkelser viser at etter inntak av så lite som ett glass vin/øl var melkemengden 23 % mindre enn vanlig. Nyere undersøkelser viser imidlertid at inntak av alkoholfritt øl kan være fint for melkeproduksjonen. Noen mødre synes også at vørterøl har samme effekt, men dette er ikke vitenskapelig bevist.

Du har kanskje også hørt at et glass vin kan gjøre at melken renner bedre? Dette er også feil. Forskningen viser at ved inntak av små mengder alkohol vil utdrivningsrefleksen hemmes, og det øker i takt med inntaket, til den kan blokkeres helt ved svært stort inntak alkohol (1-2 gram alkohol per kilo kroppsvekt hos mor).

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-16, 10:15   #40
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyking og graviditet

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og så skriver de "legen sa" på forumet når de kommer hjem, og så gjentas løgnen i det uendelige av andre som den også passer godt for.

Jammen! Alt som står på internettet er jo sant!

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Jeg sluttet å røyke da jeg møtte mannen.
Han var (og er) skikkelig motstander av røyk, så hvis det kunne bli noe mer mellom oss måtte jeg slutte.
Det gikk helt problemfritt, sikkert mye pga forelskelsen også.
Så da tenker jeg at et barn i magen burde være enda bedre og større grunn til å klare det!

Denne kan jeg kopiere når det kommer til hvor enkelt det var for meg å slutte å røyke. Men jeg vil likevel være forsiktig med sammenligne hodestups forelskelse med gaviditet. For mange er det nok veldig mange og også ukjente følelser i sving når man blir gravid. Noen blir skrekkslagne, noen blir hodestups forelsket, noen blir nærmest likgydlig osv.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no