Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jobber ungdommene deres i sommer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-22, 10:52   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jobber ungdommene deres i sommer?

Mine tre tenåringer (17,17 og 20) jobber nærmest fulltid i turnus hele sommeren. Den eldste i et bofellesskap med multihandpikappede og psykiatri, de to yngste på hotell. De jobber hele sommeren med unntak av hver sin ferieuke. Det blir ingen felles ferie på oss i år og det var det ikke i fjor eller forfjor heller pga sommerjobbene. Helt greit, vi tar en tur i høstferien. Eldste har jobbet hvert år siden hun var 15, de to yngste har sin 2. sesong nå.

Jeg har en venninne som bor i en større by og har barn på omtrent samme alder som mine. Ingen av de jobber, verken denne eller foregående somre. Mor sier at ungdommene trenger og fortjener ferie og dessuten har de råd til å gi ungene det de trenger uten at de skal jobbe.

For oss handler ikke dette om økonomi. Vi hadde også hatt råd til å gi ungene våre det de trenger innenfor rimelighetens grenser uten at de jobber. De bruker svært lite av sommerjobblønnen sin på forbruk, det aller meste går til langsiktig sparing. Det handler mest om at vi mener at de trenger arbeidserfaring, de trenger å lære å stå i jobb, det ser bra ut på cv osv osv.

Det må legges til at det er svært enkelt å få sommerjobb her og jeg tror ikke en eneste av jentenes venner ikke jobber. Noen har en del ferie, men alle jobber noen uker. Slik tror jeg egentlig det alltid har vært. Jeg hadde min første sommerjobb når jeg var 13 og jobbet hver sommer på ulike steder til jeg fikk fast jobb etter endt utdanning.

Hvordan er det med de andre FP-ungdommene? Sommerjobb eller lang sommerferie?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 10:53   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Straks 20 åringen jobber masse.
16 åringen hadde planer, men brakk hånda på himmelspretten. Så han har fått en ett ufrivillig lang ferie, som han strengt talt ikke har noe i mot.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 10:55   #3
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Storebror har jobbet litt på min jobb (sjauing og bæring) og han har malt verandaen vår og fått lønn for det. Jeg opplever ikke at det har vært veldig lett å få jobb for dem under 18 i Oslo. Ekstra komplisert blir det hvis man har begrensninger på jobbtidspunkt (vi er borte totalt 3,5 uker. Han får ikke være hjemme alene). Jeg har ikke noe ønske om at han skal jobbe hele sommeren, men hadde gjerne sett at han hadde funnet seg noe i den tiden han kunne. Løsningen slik den ble er bedre enn ikke noe. Vi har ikke råd til å finansiere hele hans forbruk så han må finne seg jobb til høsten.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 10:55   #4
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Det er ikke bare-bare å skaffe seg sommerjobb, altså. Man må stort sett ha kontakter. Når det er sagt, så jobber min nittenåring litt i sommer, for første gang i sitt liv. Jeg er glad for det. Han har ekstra behov, så han var vel ikke klar for å jobbe fr han var 17–18, men han klarte ikke å skaffe seg noe da.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 10:56   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Jeg hadde forøvrig ikke sommerjobb før jeg var 19 selv, men det har gått helt fint det også.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 10:58   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Ja, hun på 17 jobber for andre sommer på rad. Alle vennene hennes jobber også. De jobber i butikk, vasker og på sommerleir. I år får hun noe ferie også; i fjor hadde hun mindre fri.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 10:58   #7
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Yngste fikk ikke jobb og er på leir. Eldste jobber kanskje i overkant av hva hen burde, barnet sparer omtrent alt av lønn. Eldste har tilbud om å være med på to ferieturer, men har takket nei fordi hen vil jobbe og tjene de pengene. Barnet skal reise med en venn en uke + 2 dager på festival, så ikke helt fritt for fritid, da.

Jeg har tilskyndet arbeid fra de var 14-15 år, og det handler om helt andre ting enn "de pengene". Det handler om å få erfaringer med arbeidslivet og de forventningene som kreves av deg i det virkelige liv, det handler om å få noen kontakter og nettverk i arbeidslivet og å få referanser og bygge en cv. Rett og slett lære om livet og skaffe seg en plattform og noen fordeler for det som ligger foran deg.

Vi legger opp familieferien etter barnas sommerjobb hvis vi vet det i tide. Vi har også jevnlig prat om at det man får betalt for når man er ungdom og "ikke kan noe" er det som andre ikke har lyst til å gjøre selv. Vil du ha jobb, må du regne med å vaske noen doer og/ eller andre ting som "voksne folk ikke gidder selv". Skal du vente på å stå i klesbutikk eller være barista må du vente en stund. Mine har begynt på bunnen. For de som er 18 (mulig 16 noen steder) anbefales å være ufaglært i hjemmetjenesten. Bra betalt og du blir godt mottatt. Men du må tåle at ditt verdifulle samfunnsbidrag er å hjelpe mennesker med primærbehov.


Sist redigert av Charlie : 12-07-22 kl 11:04.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 10:59   #8
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Eldstemann (23) har fast jobb som elektriker, han er ferdig utdannet fagskoleingeniør denne våren i tillegg.
Yngstemann (17) fikk seg fast deltidsjobb hos en hurtigmatkjede, men kom sent i gang denne sommeren. Vi hadde bestilt ferie sammen med han før han fikk jobben, så han skal blir med et par uker til varmen han også, slik som eldstebroren. Han går på vgs til vanlig, men skal jobbe litt ved siden av.

Begge har skaffet jobbene sine selv og uten vennskap og kjennskap.


Sist redigert av Señora : 12-07-22 kl 11:15.
Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 11:07   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Hun har gjort noen forsøk på å få jobb, men for de under 18 er det ikke helt enkelt i Oslo.

Hun har den vanlige jobben sin som sone-/dugnadsansvarlig i en fotballklubb, men det er bare på hjemmekamper i eliteserien. Heldigvis fikk hun tilbud om (betalt) jobb under Norway Cup, så det blir litt penger.

Hun blir 18 før neste sommer og skal visst jobbe mye da, sier hun.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 11:10   #10
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Er det lettere å få jobb nå enn før? Jeg var en oppegående, skoleflink ungdom som trålet byen rundt etter hva det skulle være av jobb, men jeg fikk ikke noe før familiemedlemmer steppet inn og klarte å skaffe meg noe. Min eldste sønn slet også med å finne sommerjobber for ca. ti år siden, og han er en sånn fyr med høy sosial kompetanse.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 11:14   #11
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

17-åringen jobber fire uker, ferie i tre. Tenker det er en ok balanse. 15-åringen er en latsabb (eller livsnyter?) uten jobb. Vet ikke om hun kunne funnet noe hvis hun prøvde heller.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 11:19   #12
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Vi bor i by og det er svært vanskelig å få jobb når man er under 16 (under 18 egentlig) uten via bekjentskap, så nei. Eldste hadde fast jobb i fjor med plenklipp og snømåkking hos pensjonister i nabolaget, men de har flyttet så han har ingenting i år.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 11:22   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Vet ikke om det er lettere enn før, det er ihvertfall nye typer jobber her omkring. i min tid var det du kunne få å være jordbærplukker. Det kan du nok fremdeles, men de norske ungdommene duger ikke. De orker ikke det fysiske arbeidet og vil ikke jobbe når det er sesongtopp for da skal de på ferie, for å si det litt grovt. Så de er upålitelig arbeidskraft. Naturligvis er det unntak!

Det som finnes av ungdomsarbeidsplasser nå som vi ikke hadde er typ hurtigmatkjeder og ulike lekeland. Jeg kan ikke huske at det var så mange ungdommer som jobbet i butikk og på serveringssteder som det er nå her omkring. Det er de store dagligvarebutikkene som kan koste på seg å ansette tenåringer som ikke er gamle nok til å sitte i kassa for varepåfylling og ryddeoppgaver, det er en luksus de små butikkene nok ikke hadde. Det er også mye kaffebarer og kafeer som er i en bransje hvor det ikke er nok folk, og da ansetter de tenåringer. Det er ikke "nok" til alle som vil, men jeg opplever at de jobbene ikke fantes her i det omfanget da jeg var tenåring.

Typiske ungdomsarbeidsplasser som bruker mye ungdom er gjerne veien inn en sommerjobb på bunnen av næringskjeden. Om de er tilfreds med deg, kan du få en 0-timerskontrakt hvor du selv plukker vakter. Er de fremdeles fornøyd, kan du få mellomlederoppgaver. Mitt barn ble skiftleder da hen var 16, etter ett års jobb. Det er ganske stor turnover, så det er faktisk ålreite muligheter for å klatre for den som er litt ambisiøs. Men du kommer inn på bånn. Har du først en jobb å vise til og en sjef som har vært fornøyd med deg, åpner det seg mange flere muligheter.

Her har barnet skaffet jobb selv. Har dessverre ikke en jobb hvor jeg kan ansette noen sine barn.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 11:28   #14
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

19-åringen er student, og butikken der hun er ekstrahjelp holder stengt i juli. 4 uker går med til arbeid og erfaring knyttet til utdanningen (hun får studiepoeng for 3 av ukene), og den resterende tiden brukes til ferie. Ikke så enkelt å få en sommerjobb med såpass lite tilgjengelig tid.

17-åringen er kronisk syk, og utenfor selv skole, så sommerjobb er naturlig nok uaktuelt.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 11:29   #15
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Min utenlandsstudent er ikke ferdig med semesteret og eksamener før i midten av august. Han trenger litt ferie først, og å få sommerjobb fra september er ikke like lett, men vi får se hva det blir til.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 11:33   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Min 17-åring har søkt MANGE jobber, men får stadig beskjed om at de foretrekker søkere over 18 år. Dette selv om hun har jobber å vise til fra før, og i sin nåværende jobb har hun blitt forfremmet to ganger på under et år, så hun vet selv at hun kan jobbe.

Utfordringen i nåværende jobb er at det er litt lite jobb, så hun søker etter noe litt mer omfattende. Heldigvis er nåværende arbeidsgiver veldig glade i henne og tilbyr henne alle mulige rare ekstravakter for å beholde henne.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 11:35   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Det er veldig vanskelig for ungdom å få jobber i Oslo.

Nittenåringen min jobber (ikke bare om sommeren men hele tiden) åpenbart, og jeg har definitivt ikke økonomi til å ha en voksen mann boende hjemme som ikke tjener penger selv.

Sekstenåringen kunne nok jobbet via noen av mine kontakter, men jeg vil gjerne at han skal få ha fri (skolen hans er ganske heftig), og ikke minst er det vanvittig praktisk for meg å ha en frisk og sterk ungdom hjemme, siden jeg selv ikke virker i noe særlig grad.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 11:39   #18
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

17-åringen har laget egen jobb, de driver kiosk for å tjene penger til speidertur. Betyr tidlig opp, handling og annet forarbeid, og virker som han trives med det.

Han hjelper i tillegg til her hjemme når det trengs.

Det er klart vi har en fordel mtp hvor vi bor og hva som er mulig, ser ikke for meg at det hadde vært like lett i en større by (med mindre det lå til rette for kioskdrift/egenetablert arbeid).

Han skal ha 2 uker ferie i løpet av sommeren; 1 uke med oss og 1 uke på leir; vi er hjemme i år. Mulig han blir hjemme en helg «alene», men storesøsteren er like i nærheten.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 11:43   #19
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Det er også et problem i Oslo at bydelene fordeler jobber til ungdom under 18. Det er mye bra med dette, men utfordringen er at jeg tror dette til en viss grad suger av markedet. Disse jobbene tildeles i første rekke dem bydelene mener trenger en jobb. Om de har mange, kan også andre få. I alle fall fungerer det slik i mange bydeler. Men det er ikke slik at de går til de beste søkerne. Det er greit nok, men jeg skulle ønske de sa det rett ut. I vårt tilfelle har det ført til at storebror ennå ikke har fått noen jobb på egenhånd eller av bydelen fordi han ikke er en som trenger det mest. Det er mye bra med ordningen, men det gir også uheldige effekter for dem som må forsøke på egenhånd.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 11:48   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er også et problem i Oslo at bydelene fordeler jobber til ungdom under 18. Det er mye bra med dette, men utfordringen er at jeg tror dette til en viss grad suger av markedet. Disse jobbene tildeles i første rekke dem bydelene mener trenger en jobb. Om de har mange, kan også andre få. I alle fall fungerer det slik i mange bydeler. Men det er ikke slik at de går til de beste søkerne. Det er greit nok, men jeg skulle ønske de sa det rett ut. I vårt tilfelle har det ført til at storebror ennå ikke har fått noen jobb på egenhånd eller av bydelen fordi han ikke er en som trenger det mest. Det er mye bra med ordningen, men det gir også uheldige effekter for dem som må forsøke på egenhånd.

Dette høres riktig ut. På foreldremøter i klassen til knerten (14 år), så høres det ut til at dette er jobber man får hvis man søker. Men han går på skole i en annen bydel, og har definitivt folk i klassen som «trenger det mer enn ham». I den bydelen vi bor er det IKKE lett å få jobb gjennom bydelen og de har «tatt» alle de enkle jobbene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no