Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når åpne julegavene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-07, 13:17   #21
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Vel, det som KAN fungere er å informere foreldrene om at sånn og sånn blir det og at dere setter pris på at de har diverse samtaler med sine barn på forhånd for å lære de litt manerer.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 13:42   #22
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Her åpnes gavene etter middagen. Ungen SKAL oppføre seg fint, ellers blir det enda lengre å vente på gavene. :superjulestreng:
Vi har gitt T. en gave på formiddagen, en film eller noe som han kan se på mens han venter og venter og venter.

Må bare signere denne.

Jo mer mas, jo lenger blir middagen. Og middagen starter kl.17 med Sølvguttene i bakgrunnen
Ungene her er vant med å ha det slik, og vet at jo fort desserten er fortært er det julegaveåpning.
Selve åpningsprosessen starter rolig. Alle må åpne pakken sin så alle ser hva det er personen får.
Dette funker ca. i 5 pakker. Da er ungene spinnville og resten foregår i et salig kaos.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 13:43   #23
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Kan dere ikke bare si at vi åpner ikke gavene før klokka 18 (f.eks) uansett? Så om dere spiser middag kl 16 så hjelper det ikke å hive i seg maten, gavene blir ikke åpnet tidligere samme hva.

Hos oss har heldigvis ikke dette vært noe problem. Problemet derimot har vært å få enkelte til å forstå at kan være lurt å spise middagen litt tidligere slik at vi kan begynne med gaveåpning litt tidligere, spesielt når man har små barn i huset. Å vente med gaveåpning til kl 20 med en to-treåring er håpløst, særlig når seansen tar opptil tre timer. Mye hyggeligere å begynne tidligere, og få barna i seng i høvelig rimelig tid slik at man kan nyte resten av julekvelden, ikke bruke den til å roe ned sure/hyperaktive/overtrøtte barn og prøve å få dem til å sove.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 13:44   #24
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Her får de, dvs foreløpig kun storesøster, julestrømpe på morgenen. Der er det kanskje en blad eller noe som man kan underholde seg litt med, og mandariner, pepperkaker og godis. Jeg er slepphendt med både film/ TV og godterier den dagen.


Gaver får hun etter middagen, da har vi forflyttet oss fra matbordet og over til sofaen, koker kaffe og slikt. Hadde det vært surving og mas hadde det i alle fall vært helt uaktuelt med noen tidlige gaver. Sutring er det verste jeg vet, og jeg belønner det ikke.


Jeg må legge til at storesøster ikke har noen problemer med å holde ut utover kvelden, de kan jo tenkes at vi hadde vurdert en annen løsning om hun var helt borte ved barneTV-tider. Vi har også av pg til gjemt noen gaver til dagen etter, noe som kan anbefales.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 13:48   #25
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Vi har flyttet julemiddagen frem til sånn fire halv fem, sånn at ikke ungene blir for trøtte og 'slaphappy' under gaveåpningen. Og så har vi lagt en del energi i å selge julemiddagen som fenomen,- at den skal gjennomføres i fryd og fordragelighet før det blir gaver.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 14:06   #26
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg tror det er forskjell på unger når det kommer til dette. Jeg, og mine med-veloppdragne søsken, kunne aldri funnet på å sutre over dette. Men våre små gjester har altså gjort det, og det har vært så himla styrete. Nå må det også legges til at de andre voksne synes det er helt greit å kun tilbringe et kvarter ved middagsbordet slik at barna kan få unnagjort gavestyret. Da blir jeg alltid litt snurt, som har stått på kjøkkenet hele dagen og lagd på den hersens julemiddagen.

Vi har fått tilbakemeldinger på at vi er for strenge i forhold til matro og å vente med gavene, så for julefredens skyld innser vi at må finne på noe mer elegant. Å gi barna en gave før middagen fungerer i nøyaktig to minutter. Det har vi prøvd.

Jeg har drøftet dette med min mor, som har motforestillinger mot alle mine forslag. Det ene, om å åpne gavene først, mener hun kommer til å skape kaos, og det blir ikke noe matro allikevel. Å vente til morgenen etter synes hun er en dårlig idé fordi barna kommer til å stå opp kl halv fem. Jeg er jo enig i det. Men altså, noe må da kunne fungere?

Ligger noen av gavene frem hele julaften? Eller kommer det en nisse som leverer alle gavene?

Kanskje dere kan legge en gave ute på trappa om morgenen som nissen har "levert", hvor det ligget ved en hilsen fra nissen om at han kanskje kommer med flere gaver senere. Og heller bygge opp dagen opp mot spenningen om nissen kanskje kommer og ikke om hva som er inne i pakkene. Nå aner jeg jo ikke hvordan dere prøver og legge opp julaften, men jeg vet at dette kan være litt effektivt.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 14:06   #27
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Litt mas om pakkeåpning er det vel i alle hjem, men at det skal gå ut over middagen er jo ikke så kjekt.
Mitt forslag "kreative" forsalg er:
Gi beskjed om at det ikke blir pakkeåpning før barne tv er ferdig (vi bruker ofte å glemme dette julaften men, men). Kl 18.30 er vel et fint tidspunkt å åpne pakker på. Ikke for seint for de minste og mann har god tid til å spise og rydde opp etter middag.
Barna ser på barne-tv og "lar de voksne få litt fred".

Hos oss vet ungene at det ikke er pakke åpning før middagen er ryddet av bordet og dessert og kaffe er satt frem. Dette er de flinke å hjelpe til med (motivasjonen er på topp).
Vi pakker opp en og en pakke slik at alle ser hva hver enkelt får (og jeg har oversikt over hva ungene får med hver enkelt).
Hos min svigerinnes familie er det ikke slik. Der føler jeg det råder et fullstendig pakkekaos og jeg mister helt oversikten. Kosen blir helt vekke kjenner jeg, men det er vel en helt annen diskusjon.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 14:06   #28
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Her er det også en kalendergave som tar litt tid den 24.12. Ellers har vi ikke hatt de store diskusjonene enda, for de er for små enda. Men i år blir det sikkert snakk på det er jeg redd.
Da tror jeg jeg vil la dem få åpne en pakke de velger selv før middagen, og så resten etterpå.

  Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 14:09   #29
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Da tror jeg jeg vil la dem få åpne en pakke de velger selv før middagen, og så resten etterpå.

Det der kan ende i en tragedie. Noen må velge som vet hva som er inni. Et av min barndoms store traumer er DEN spennende pakken fra naboen til besta. Hadde aldri fått noe fra han før. Sitron velger med iver den pakken. Den er firkantet og hard og bråker litt når man rister. Sitron river av papiret med stjerner i øynene. Og ut av pakken kommer det en stor eske med en ...

Marsipangris!

Sitron hater marsipan.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 14:12   #30
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Tradisjonen er at vi åpner gavene etter bordet er ryddet og desserten er fordøyd.
Kommer litt an på hvor vi er.

I år vil jeg se an gave mengden å sjekke om det er nødvendig og fordele gavene utover dagen.
Hos oss er det ikke jul før 17.00 Frem til det er det tegnefilmer og julesokk.
Gavene ligger under treet men alle vet at det er etter middag.

Feirer vi med svigerfamilien så gruer jeg meg ALLTID.
Der får en og en gave og ALLE sitter å ser på hver enkelt åpner gavene sine.
Det har resultert at jeg ikke har gaver til meg selv under treet.
Ingen har med hva jeg får av mine venninner og familie så sant de ikke er til stedet.
Liker ikke å bli sett på nå jeg åpner pakker, fra svigerfamilien så får vi felles gaver av dem så gubben får jobben med å åpne gavene.

Det ble litt sure hos min yngste svigerinne en gang vi feiret hos meg.
Hun SKULLE åpne alle gavene sine foran alle og ingen andre skulle åpne samtidig.. Hun hadde kanskje 30 gaver fra venner og familie.

Jeg sa klart i fra at hos oss følger vi vår tradisjon, når vi er hos dere er det deres tradisjon som gjelder.
Hun ble litt snurt,men kvelden gikk smertefritt.

Her deler vi gavene ut alle gavene først og når det er tomt så åpnes de fortløpende.
Så går vi rundt å se på hverandres gaver etterpå.
Ungene deler ut gavene.

Selv dette tar litt tid.

Med min svigerfamilies tradisjon så ender vi alltid med at ungene ikke rekker å leke med lekene sine, da det er blitt for sent og må legge seg samt gjestene pakker sammen å går.
Hos oss leker ungene med de nye lekene sine og vi voksne kan kose oss med kaffe og kake og skravle mens ungene leker og er rolige.

Vi har lyst til å dele gavene i to hvis det blir mye.. De gavene vi får av gjestene blir åpnet, men de fra venner og øvrige familie kan vente til dagen etterpå, hvis det blir mye.

Men aldri opplevd grinete unger ved middagsbordet.
De fleste er mest opptatt om hvem som får mandelen i riskremen.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 14:13   #31
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.


Feirer vi med svigerfamilien så gruer jeg meg ALLTID.
Der får en og en gave og ALLE sitter å ser på hver enkelt åpner gavene sine.

Da må du aldri feire med oss heller. Det er jo den beste måten å åpne gaver på.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 14:15   #32
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Litt mas om pakkeåpning er det vel i alle hjem, men at det skal gå ut over middagen er jo ikke så kjekt.
Mitt forslag "kreative" forsalg er:
Gi beskjed om at det ikke blir pakkeåpning før barne tv er ferdig (vi bruker ofte å glemme dette julaften men, men). Kl 18.30 er vel et fint tidspunkt å åpne pakker på. Ikke for seint for de minste og mann har god tid til å spise og rydde opp etter middag.
Barna ser på barne-tv og "lar de voksne få litt fred".

Hos oss vet ungene at det ikke er pakke åpning før middagen er ryddet av bordet og dessert og kaffe er satt frem. Dette er de flinke å hjelpe til med (motivasjonen er på topp).
Vi pakker opp en og en pakke slik at alle ser hva hver enkelt får (og jeg har oversikt over hva ungene får med hver enkelt).
Hos min svigerinnes familie er det ikke slik. Der føler jeg det råder et fullstendig pakkekaos og jeg mister helt oversikten. Kosen blir helt vekke kjenner jeg, men det er vel en helt annen diskusjon.


Er du min svigerinne

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 14:18   #33
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Er det vanlig å se på tv etter julen er ringt inn??

Hos oss er det strengt forbudt, så sant det ikke er unntakstilstand.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 14:21   #34
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Da må du aldri feire med oss heller. Det er jo den beste måten å åpne gaver på.

Den værste..

En gang så hadde gubben tatt med seg gavene mine til svigers.
Endte med at jeg puttet de i poser og la dem i bilen og lot gavene til oss felles ligge igjen. Vi får allt felles fra familie etter vi giftet oss..


Dessuten er jeg null inntressert i hva alle andre får (unntatt barna) og hvis jeg vil se, så liker jeg å går rundt i ro og mak etterpå.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 14:22   #35
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Er du min svigerinne

Kanskje det er meg?

Hos oss åpner vi også en og en pakke, og jeg syns det er en fin tradisjon, men vi feirer ikke med kreti og pleti. Julaften er kun nærmeste familie, så det er bare tre barn som får gaver. Jeg ser jo at den varianten ikke hadde holdt om det var åtte barn, og alle fikk gresselig mange presanger.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 15:11   #36
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Nå er Lillegutt såpass liten at vi bare har feiret to juler med ham.
Den første julen var han bare 11 mnd og hadde minimalt med tanker om hva julegaver var, så han fikk en som han pakket opp før han la seg, så pakket vi voksne opp resten slik at alt lå fremme da han sto opp om morgenen.
Det var stas!

I fjor åpnet han noen før leggetid og resten fordelt utover i romjulen.
Dette fordi han ble så overbegeistret for hver gave at han ikke var interessert i å åpne resten før han hadde undersøkt det han hadde fått.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 15:29   #37
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Ungene våre får julestrømpe om morgenen. Noe mer er det ikke før nissen kommer etter middag (den fortæres klokka fem, med sølvguttene i bakgrunnen). Nissen har med seg en gave til hver av de som er til stede. Når nissegavene er åpnet (åpnes etter tur- yngste først), er det på tide med åpning av resten av gavene. De ligger under treet hele dagen. Ungene våre vet at det ikke blir noen gaveåpning før etter at nissen har vært der. Vi aksepterer ikke gaveanarki, så åpningen av gavene pågår helt til sen kveld. Noen ganger må ungene ta resten dagen etterpå. Vi synes de har godt av å vente, da blir de tvunget til å kose seg med hver enkelt gave.

Første julen vi feiret hjemme hos oss hadde vi besøk av unger som ikke var så disiplinerte. Det førte til at alle gavene var åpnet i løpet av en halvtime, og ingen kos i det hele tatt. Sånn blir det ikke igjen her i huset, og det vet gjestene våre også.

  Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 15:38   #38
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Vi innførte noe nytt i fjor etter at nissen vår ble kraftig forsinket året før. Da ble det virkelig mas og uro, fordi vi ble sittende en halv times tid etter at middagen var fortært og alt var ryddet vekk. Han hadde god grunn altså, men det fikk oss til å gå noen runder.

Nå kommer nissen tidlig på ettermiddagen med et par gaver til ungene hver. Da har de dem å leke med mens de venter. Vi spiser middag i fire-halv fem-tiden. Da tar vi oss tid ved bordet og prøver å finne roen. Etterpå rydder vi opp og gjør det hyggelig rundt oss før vi deler ut én og én gave i fred og ro.

Det er klart det er spente unger ved måltidet, men det er lite masing synes jeg. Det vet at de må vente og sånn er det med det. Jeg ville anbefale å snakke med nieser og nevøer som ikke kan te seg. Hele verden handler jo faktisk ikke om dem.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 15:39   #39
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Jul!

Vi (eller nå er det de - siden jeg ikke får lengre - får strømpe på morgenen, med julehefter og slikt. På formiddagen kommer nissen, med en leke for å dempe gemyttene.

Ellers går dagen slag i slag med TV, besøk på kirkegården, etc. Vi har fremskyndt middagen til 16, slik at den ikke blir ferdig så seint. Julegaveåpninga starter ca 18.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Da må du aldri feire med oss heller. Det er jo den beste måten å åpne gaver på.



Sånn gjør vi det, og det er ikke noe problem. Vi er da 6 unger fra 1-9 år, og 6 voksne.
[quote=Michayla;582977]
Dessuten er jeg null inntressert i hva alle andre får (unntatt barna)[quote]

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08

Sist redigert av LilleRosin : 30-09-07 kl 20:50.
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 15:59   #40
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når åpne julegavene?

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Feirer vi med svigerfamilien så gruer jeg meg ALLTID.
Der får en og en gave og ALLE sitter å ser på hver enkelt åpner gavene sine.
Det har resultert at jeg ikke har gaver til meg selv under treet.
Ingen har med hva jeg får av mine venninner og familie så sant de ikke er til stedet.
Liker ikke å bli sett på nå jeg åpner pakker, fra svigerfamilien så får vi felles gaver av dem så gubben får jobben med å åpne gavene.

.

Den verste julen jeg har opplevd noensinne var da pakkene ble levert ut på den måten du beskriver
Det er det verste egosentriske kaoset jeg har opplevd
Alle satt med nesen begravd i sin egen pakkehaug, og hele kosen ble borte for mitt vedkommende.Syntes det hele var utrolig stressende og lite hyggelig.

Jeg syntes det er julehygge å pakke opp en og en pakke.
Vi gjør oss ekstra flid med å lage pakkelapper selv, og vi bruker tid på å pakke inn alle pakkene litt ekstra fint.

Vi deler ut en til alle, så pakkes de opp en og en.
Hadde ikke hatt nubbtjangs med fire barn til å følge med på hva de får hver, av alle forskjellige givere.


Mine barn er nå hhv 20. 18 ,13 og 4 år

De eldste har alltid fått en litt større kalendergave på Julaften.Dessuten får de alle julstrømpe om morgenen,litt frukt, et julehefte,sjokolade etc

Vi legger pakkene fortløpende under treet de siste dagene før julaften, og det er overhodet ikke noe problem å vente til etter middagen kl.17 med og åpne de.Tror Oliver som første barn fikk en liten hard pakke før middagen i fjor for å holde seg rolig.Han var rimelig oppspilt, takket være sine tre eldre søsken

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no