Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-12, 16:57   #41
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Generelt synes jeg slik navnesynsing er en uting, foreldrene har valgt det peneste navnet de vet og da er det ikke trivelig å lese all verden negativ kritikk av navnet.

Amen!

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 16:59   #42
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Hvorfor tenker jeg på øl når jeg hører Estella?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 17:00   #43
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.331
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Stella Artois. Belgisk øl.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 17:03   #44
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Stella Artois. Belgisk øl.

Estrella, det mangler en r i navnet.

Navnet skjemmer ingen. Prinsesse Stella, blir nok en vane.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 17:05   #45
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Jeg syns det var fint, jeg. Ikke noe jeg ville brukt, men jeg er jo ikke adelig heller.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 17:29   #46
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Jeg syns det var fint, jeg. Ikke noe jeg ville brukt, men jeg er jo ikke adelig heller.

Enig. Og så er jeg enig med Nextlife.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 17:32   #47
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.369
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Dronning Estelle :smaker:, jo, det lyder ikke verst. Disney-royalt så det rekker.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 17:33   #48
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.331
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Men når man skal si Estelle på svensk, blir det da uttalt med stum e på slutten, altså Estell? Det blir fint synes jeg. Og så synes jeg at det er veldig fint at hun ble oppkalt etter både Silvia og moren til Daniel.
Jeg har forresten lest om flere svenske jenter som heter Estelle, f.eks den ene datteren til hun som står bak hudpleieserien Estelle&Thild.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 17:57   #49
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Tror nok det blir uttalt som Estell ja.

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 19:04   #50
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.950
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Jeg synes det er litt kult at de valgte noe helt annet enn det som var forventet, jeg. Selv om de jo også har fulgt tradisjon for antall navn og oppkallinger etc. Mange mente de burde brukt Kristina eller Katarina eller et annet svensk dronningnavn fra langt tilbake. Men nå er jo denne kongefamilien av Bernadotte-slekten, og tenker vel at det er deres tradisjoner som skal føres videre? I Norge var det jo en spesiell situasjon at vi tok en ny Konge utenfra, som pga nasjonalfølelsen kanskje, eller for å skape tettere bånd til sin nye nasjon, valgte å skifte navn til et navn fra den gamle kongerekka. I Sverige har det ikke vært et slikt behov for nasjonalfølelse.

__________________

Kanina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 19:10   #51
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Man velger da ikke alltid det peneste navnet man vet? Man velger det peneste ut fra forutsetningene. Noen ganger er forutsetningene at man må bli enige om et navn (som når det peneste navnet du vet, får mannen din til å spy...) Noen ganger er forutsetninge at man må velge kongelige og mange navn, slik jeg mistenker er tilfellet her. Poenget er: Ikke vær så moralistiske, folkens! Ikke kan man le av mokkabønner, ikke av Frp-ere (OK, det er kanskje fremdeles lov?) og nå kan man ikke engang le av fjollenavn?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 19:18   #52
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.050
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Jeg syns navnet er flott jeg. Og Estelle er et nydelig navn synes jeg. (finnes det foresten noen annen måte å uttale det på enn som Estell?)

Jeg er ellers veldig enig med Kitty og Nextlife kjenner jeg.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 19:31   #53
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.331
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Man velger da ikke alltid det peneste navnet man vet? Man velger det peneste ut fra forutsetningene. Noen ganger er forutsetningene at man må bli enige om et navn (som når det peneste navnet du vet, får mannen din til å spy...) Noen ganger er forutsetninge at man må velge kongelige og mange navn, slik jeg mistenker er tilfellet her. Poenget er: Ikke vær så moralistiske, folkens! Ikke kan man le av mokkabønner, ikke av Frp-ere (OK, det er kanskje fremdeles lov?) og nå kan man ikke engang le av fjollenavn?


Jeg synes ikke det er et fjollenavn. :shrug: Derimot synes jeg det er skikkelig kjerringtakter å fnyse av ethvert navn som ikke er "stødig og nordisk".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 19:32   #54
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, spesielt Maud er jo et sjikkli moderne navn.

Det er sammensetningen jeg ikke liker.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 19:49   #55
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.331
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

...
(finnes det foresten noen annen måte å uttale det på enn som Estell?)

Hehe, hvis det alltid uttales slik var jo spørsmålet mitt en smule overflødig. Jeg har antageligvis ikke hørt navnet uttalt.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 20:03   #56
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.189
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Man velger da ikke alltid det peneste navnet man vet? Man velger det peneste ut fra forutsetningene. Noen ganger er forutsetningene at man må bli enige om et navn (som når det peneste navnet du vet, får mannen din til å spy...) Noen ganger er forutsetninge at man må velge kongelige og mange navn, slik jeg mistenker er tilfellet her. Poenget er: Ikke vær så moralistiske, folkens! Ikke kan man le av mokkabønner, ikke av Frp-ere (OK, det er kanskje fremdeles lov?) og nå kan man ikke engang le av fjollenavn?

Nei, faktisk så synes jeg ikke man kan le av det du kaller fjollenavn. Jeg garanterer at ingen foreldre som navngir et barn synes det er fjollete, og at man derfor, med respekt for andre folks følelser (som nok er ganske sterke når de navngir et barn) gir seg faen i å latterliggjøre navnevalg.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 20:15   #57
Krinoline
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 94
Krinoline er litt kul
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Nei, faktisk så synes jeg ikke man kan le av det du kaller fjollenavn. Jeg garanterer at ingen foreldre som navngir et barn synes det er fjollete, og at man derfor, med respekt for andre folks følelser (som nok er ganske sterke når de navngir et barn) gir seg faen i å latterliggjøre navnevalg.

Stort sett enig i det du skriver, men likevel er det litt ekstra gøy å ta seg friheten til å diskutere navnevalg blant kongelige og kjendiser. Å være såpass lite politisk korrekt at man gjør det, det er litt sånn uskyldig moro for oss vanlige lekfolk!

Når det gjelder det å diskutere navnevalg blant folk man kjenner, stiller saken seg litt annerledes. Jeg har tvunget fram et smil og sagt "ååå...fiiint navn!", mens jeg egentlig tenker "gådd, stakkars unge..." :-/
Bor i ei lita bygd, og her er ikke folk så voldsomt sprelske i navnevalga sine, den overordna majoriteten velger Markus/Sander/Oliver og Thea/Emilie/Emma...slipper heldigvis å lyve om at disse navnene nok er fine, men ikke så veeeeldig originale da...

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 20:22   #58
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.899
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Jeg synes navnet passet godt til en liten prinsesse. Helt klart ikke et navn jeg ville valgt selv (liker bedre trauste norske navn )Men ser for meg at foreldrene liker det godt.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 20:26   #59
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.050
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Hehe, hvis det alltid uttales slik var jo spørsmålet mitt en smule overflødig. Jeg har antageligvis ikke hørt navnet uttalt.

Det var ikke noe sleivspark altså. Jeg har bare hørt navnet uttalt som Estell, så derfor lurte jeg virkelig på om det fantes en annen uttale av det.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 20:26   #60
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.189
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Stort sett enig i det du skriver, men likevel er det litt ekstra gøy å ta seg friheten til å diskutere navnevalg blant kongelige og kjendiser. Å være såpass lite politisk korrekt at man gjør det, det er litt sånn uskyldig moro for oss vanlige lekfolk!

Når det gjelder det å diskutere navnevalg blant folk man kjenner, stiller saken seg litt annerledes. Jeg har tvunget fram et smil og sagt "ååå...fiiint navn!", mens jeg egentlig tenker "gådd, stakkars unge..." :-/
Bor i ei lita bygd, og her er ikke folk så voldsomt sprelske i navnevalga sine, den overordna majoriteten velger Markus/Sander/Oliver og Thea/Emilie/Emma...slipper heldigvis å lyve om at disse navnene nok er fine, men ikke så veeeeldig originale da...

Jeg er med på gøy og litt sånn harselering med kjendiser, men akkurat når det gjelder babyene deres, not so much.
Det er, som tidligere sagt et velbegrunnet valg fra deres side, og det innebærer en uskyldig 3.person som overhodet ikke har påvirkningskraft verken i navnevalg eller diskusjon, så da synes jeg det er greit å la være å synse.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no