Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Lær meg om sosiale koder

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-09, 20:57   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Lær meg om sosiale koder

Hvis dette ikke var rette stedet, kan en modde kanskje flytte tråden?

Jeg vil gjerne ha en liste fra dere med hvilke sosiale koder som gjelder og hvilke man skal lære barna.

Eksempler:
Må man leke med alle som ringer på døra?
Hvor lenge varer et besøk for voksne?
Er det greit å kysse fremmede på munnen?
Hvordan sørger man for at et barn på tre år får venner?
Hvor godt skal man kjenne noen før man kan spørre dem om sexlivet deres?

Alt du vet om hvordan man gjør ting riktig - kom med det.

  Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 20:58   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Jeg er ei sosial kløne til tider, nysgjerrig og litt nerdete og klønete direkte og spør om at mulig rart og blir gjerne på besøk i timesvis/til jeg blir lempet ut om jeg trives, så jeg henger meg på denne kjenner jeg

F.eks ble jeg så glad for å se en gravid dame jeg har høye tanker om her om dagen at jeg var litt sånn svermete "å så fin, eh, mage. Fine magen".
Damen var IKKE imponert, for å si det sånn. (og hvis hun leser dette og kjenner seg igjen så unnskyld!!!)

Så mitt beste råd er kanskje:
1) tenk deg om FØR du plumper ut med det som surrer rundt forrest oppi hodet. (ikke etter, og slett ikke gnur på det i dagesvis etter hvis det først er sagt)


Sist redigert av m^2 : 06-12-09 kl 21:08.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:02   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.499
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Må man leke med alle som ringer på døra?

Nei, ikke hvis det er en fra Peppes Pizza og han ser ut til å ha det travelt...

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:05   #4
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Nei, ikke hvis det er en fra Peppes Pizza og han ser ut til å ha det travelt...


Abbonerer på tråden.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:04   #5
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Det finnes ingen fasit.
Man må bare føle seg frem.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:06   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Det finnes ingen fasit.
Man må bare føle seg frem.

Har man hodet fullt av issues, så funker ikke denne.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:06   #7
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Det aller verste med sosiale koder er at de ikke er statiske, man må tilpasse seg i alle retninger. Jeg er ikke god på dette.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:06   #8
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Må man leke med alle som ringer på døra?
Hvor lenge varer et besøk for voksne?
Er det greit å kysse fremmede på munnen?

Hvis noen ringer på døren, og du kysser vedkommende på munnen, er det gode muligheter for at det besøket kan vare ganske lenge. Mer vet ikke jeg.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:20   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Men er det ingen universelle koder da? Hvordan i alle dager kan dette da gå bra så ofte? Og hvordan kan så mange være enige om hva som er greit og ikke greit?

Ingen som vet når man skal gå hjem etter besøk med middag og drinker, kontra kaffebesøk engang?

  Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:30   #10
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men er det ingen universelle koder da? Hvordan i alle dager kan dette da gå bra så ofte? Og hvordan kan så mange være enige om hva som er greit og ikke greit?

Ingen som vet når man skal gå hjem etter besøk med middag og drinker, kontra kaffebesøk engang?

Om der finnes en universell kode så har ingen informert meg.

Besøk med middag og drinker, tja, når man er full og trøtt? Finnes der virkelig et korrekt antall timer eller klokkeslett?
Kaffebesøk, man blir så lenge det er hyggelig og det er det jo ofte lenge.

Jeg kjenner at jeg ikke er god på dette og tramper sikkert ofte i salaten.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:56   #11
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ingen som vet når man skal gå hjem etter besøk med middag og drinker, kontra kaffebesøk engang?

Skikk og bruk har noen gode tips her. Hvis f.eks. vertskapet går ut og henter morgenavisen, bør gjestene ta det som et hint om at det er på tide å trekke hjemover. Tilsvarende hvis vertinnen sier "Min mann må gå og legge seg nå, for han har et viktig møte i morgen." eller lignende.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 22:03   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.881
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Hvis f.eks. vertskapet går ut og henter morgenavisen, bør gjestene ta det som et hint om at det er på tide å trekke hjemover.

Well, I never!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 22:08   #13
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men sånn når det ringer på en unge og vil leke med en innbygger her - og innbyggeren sier at han ikke har noe lyst til å ha han der på besøk fordi han er så teit. Er det da kosher å takke nei til besøk for eksempel?

Det må være lov for alle å ikke ønske sosialisering til enhver tid. Alle kan takke nei til å leke med andre, men man må avslå på en ordentlig måte.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 22:18   #14
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.105
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Må man leke med alle som ringer på døra?
Det kommer helt an på størrelsen.

Hvor lenge varer et besøk for voksne?
Det kommer helt an på størrelsen.

Er det greit å kysse fremmede på munnen?
Det kommer helt an på størrelsen.

Hvordan sørger man for at et barn på tre år får venner?
Oppretter Facebook-konto til 3-åringen

Hvor godt skal man kjenne noen før man kan spørre dem om sexlivet deres?
Det kommer helt an på størrelsen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 22:07   #15
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Skikk og bruk har noen gode tips her. Hvis f.eks. vertskapet går ut og henter morgenavisen, bør gjestene ta det som et hint om at det er på tide å trekke hjemover. Tilsvarende hvis vertinnen sier "Min mann må gå og legge seg nå, for han har et viktig møte i morgen." eller lignende.

Min fantastiske mamma pleide å stille vekkerklokka og be gjestene skru av lyset når de gikk.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 21:33   #16
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.


Ingen som vet når man skal gå hjem etter besøk med middag og drinker, kontra kaffebesøk engang?

Man drar hjem når man skal legge ungene

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 21:36   #17
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Jeg kysser kun mannen på munnen, å kysse ungene sine på munnen har jeg aldri skjønt.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 21:51   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

å kysse ungene sine på munnen har jeg aldri skjønt.

Det gjøres normalt i form av trutkyssing. Dype tungekyss er ikke å anbefale. :oppklarer:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 22:48   #19
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det gjøres normalt i form av trutkyssing. Dype tungekyss er ikke å anbefale. :oppklarer:



Store, våte toåring-munner som vil spise nesen din er heller ikke anbefalt. Har jeg hørt.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:22   #20
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om sosiale koder

Det er ikke vanlig å kysse folk på munnen, iallfall.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no