Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Trener legestudenter på gynekologiske undersøkelser på pasienter i narkose?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-18, 14:37   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trener legestudenter på gynekologiske undersøkelser på pasienter i narkose?

Jeg kom over en artikkel på Facebook med en tilhørende debatt. Som satte meg ut ganske grundig. Jeg har selv vært i narkose mange ganger og blir veldig usikker av det som kommer fram. Flere leger i Facebook tråden bekrefter at dette også skjer i Norge, men jeg har ikke greid å finne ut hverken omfang eller om det faktisk gjelder pasienter som opereres for helt andre ting enn underlivsrelaterte operasjoner. Noen som kan avklare dette?

Noen av kommentarene, særlig fra en lege er hinsides sjokkerende. Jeg har gjort en kjapp sjekk og vedkommende er lege.

Link til saken https://www.forbes.com/sites/paulhsi.../#39a63a267846

Link til den åpne Facebook debatten

https://www.facebook.com/552715633/p...0544390930634/

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-18, 15:22   #2
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Jeg har lest tråden, men ikke hele artikkelen, og jeg tolker vel de legene som skriver der som om det er vanlig å la en student være med og også øve på prosedyrer osv under en gynekologisk undersøkelse/operasjon, men at det ikke er vanlig at man lar studenter øve seg på underlivsundersøkelse mens pasienten er i narkose for å fjerne blindtarmen.

Å ha med student på gynekologiske inngrep ser jeg ikke på som annerledes enn at de er med på andre operasjoner. De må jo lære! Men det er selvsagt ikke greit dersom de benytter en kvinne som er i narkose for helt andre ting til å samtidig øve litt på gynekologiske undersøkelser uten at det er innhentet samtykke. Det er så langt over grensen at jeg har vanskelig for å tro at det faktisk skjer. Jeg tolket heller ikke innleggene i debatten som bekreftelse på at det skjer.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-18, 15:47   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Jeg leste noen av svarene, men har ikke lest artikkelen. Jeg sier alltid ja til studenter under undersøkelser, da jeg anser det som viktig. Jeg har også sagt ja når det gjelder GU. Selvsagt viktig at de lærer. Men å foreta en GU i narkose når man f.eks. skal fikse en brukket arm, er definitivt noe jeg synes er over streken. Er man i narkose for noe underlivsrelatert er det selvsagt ok med studenter.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-18, 15:49   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Nå er det lenge siden jeg studerte og jeg underviser ikke gyn. Men jeg har aldri ever vært borti trening på folk i narkose på noe som helst uten at det er i kontekst «mer og mindre erfaren lege gjør sammen». Og gynekologiske undersøkelser er det ikke vanskelig å få nok trening på med våkne pasienter. Jeg tror dette er orkan i vannglass.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-18, 16:15   #5
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nå er det lenge siden jeg studerte og jeg underviser ikke gyn. Men jeg har aldri ever vært borti trening på folk i narkose på noe som helst uten at det er i kontekst «mer og mindre erfaren lege gjør sammen». Og gynekologiske undersøkelser er det ikke vanskelig å få nok trening på med våkne pasienter. Jeg tror dette er orkan i vannglass.

Det håper jeg også. Men uttalelsene til denne Ottar får meg til å tvile. Det er ikke en lege jeg vil ha i nærheten av noen. Men artikkelen er ganske klar på at dette skjer i utlandet.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-18, 16:23   #6
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Jeg er enig at han Ottar-typen kanskje ikke er verdens mest fintfølende i en slik debatt, men han sier jo helt direkte og tydelig at han tviler på at noen blir «øvd» på annet enn når det er en gynekologisk setting. Han sier også helt klart at det er ugreit at det skjer hvis det ikke er en naturlig sammenheng. Jeg skjønner ikke helt hva som er problematisk med det?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-18, 17:43   #7
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Jeg leser heller ikke dette som annet enn at det er avgjørende at studenter øver sammen med øvede gynekologer på ulike prosedyrer. Jeg har aldri selv vært på et universitetssykehus, men det står kanskje noe informasjon om at slike sykehus har studenter i trening rundt omkring?

Jeg takker alltid ja til at folk kan få øve på meg, men skal være ærlig å si, at det ble litt kleint, når sykepleiestudenten som dukket opp for å hjelpe til med å ta stingene (som forøvrig hadde grodd fast) etter Storesøsters katastrofesnitt, var en av MINE studenter. Jeg vet ikke hvem som ble mest ubekvem..., han (!) eller jeg

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 00:01   #8
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Det skjer overhodet ikke at kvinner som skal opereres for andre ting enn gynekologi blir utført gyn undersøkelse på. Absolutt ikke, tanken er helt uhørt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 00:16   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Hver gang jeg er blitt operert for andre ting enn gynekologi (som er hver gang) har jeg jo hatt på meg både truse og en sånn engangsbukse (unntatt da jeg fikk keisersnitt, men da var jeg uansett ikke i narkose). Det ville vært veldig styrete for dem å få av dette og på igjen, og ikke skjønner jeg hvordan de skulle få det til på de operasjonsbordene jeg har ligget på heller.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 00:28   #10
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hver gang jeg er blitt operert for andre ting enn gynekologi (som er hver gang) har jeg jo hatt på meg både truse og en sånn engangsbukse (unntatt da jeg fikk keisersnitt, men da var jeg uansett ikke i narkose). Det ville vært veldig styrete for dem å få av dette og på igjen, og ikke skjønner jeg hvordan de skulle få det til på de operasjonsbordene jeg har ligget på heller.

Men altså, om jeg skal operere en pasient for noe innenfor mitt fag som er helt urelatert til gyn, hvordan i all verden skulle det gått til at man skulle gjort gyn us? At om en student hadde kommet på stua og sagt at de ville så hadde liksom anestesipersonellet eller operatør som har ansvar for pasienten sagt det var greit? Eller at operasjonssykepleierne hadde stått og sett på noe sånt?

Det hadde jo vært bråk og avviksmelding av en annen verden, virkelig det er ikke sånn det er. Alle på stuen er opptatt av å bevare pasientens verdighet og med det samme man tar av dekking (grønt papirklede for å holde operasjonsfelt sterilt så dekker man med annet klede. Det er ikke sånn at de ligger blottet heller.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 00:35   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Ja, det er jo helt absurd.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 01:01   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Om dette gjøres på gynekologiske inngrep og undersøkelsen er en del av prosedyren så er det helt ok at en student gjør.
Jeg synes ikke det er greit om man gjør noe særlig ekstra med en pasient i narkose om det er studenter der uten at pasient har gitt samtykke.

Jeg hadde glatt gitt samtykke til sånt, men hadde likt å vite.
Det gjelder også i våken tilstand.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 09:04   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Jeg er helt enig med Esme, det er helt absurd å tenke på. Alle pasienter skal gi informert samtykke til alt som er utenfor nødvendig behandling. Og hvorfor akkurat GU? Hvorfor ikke øreundersøkelse? Dette høres ut som spekulativ fake news.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 09:30   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er helt enig med Esme, det er helt absurd å tenke på. Alle pasienter skal gi informert samtykke til alt som er utenfor nødvendig behandling. Og hvorfor akkurat GU? Hvorfor ikke øreundersøkelse? Dette høres ut som spekulativ fake news.

Ja, jeg tenkte konspirasjonsteorier og mistillit til systemet tvert.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 09:32   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Det er absurd ja. Faktisk også å be om samtykke til. Sånt gjøres rett og slett ikke. Jeg ser for meg de reaksjonene inne på operasjonsstua.

At studenter deltar derimot blir noe annet. Det opplyses det også om.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 09:33   #16
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er helt enig med Esme, det er helt absurd å tenke på. Alle pasienter skal gi informert samtykke til alt som er utenfor nødvendig behandling. Og hvorfor akkurat GU? Hvorfor ikke øreundersøkelse? Dette høres ut som spekulativ fake news.

Saken her er gammel, (fra 2002) men dette HAR skjedd, i Norge i ganske ny tid. Så å avfeie det som fake news blir kanskje litt naivt. Men betryggende å lese det som skrives.

https://www.ba.no/nyheter/trente-gyn.../s/1-41-290185

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 09:35   #17
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Hvorfor sier du at det har skjedd?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 09:36   #18
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er absurd ja. Faktisk også å be om samtykke til. Sånt gjøres rett og slett ikke. Jeg ser for meg de reaksjonene inne på operasjonsstua.

At studenter deltar derimot blir noe annet. Det opplyses det også om.

Vis du leser Facebook tråden er det flere leger som bekrefter slik praksis og en som mener det er helt greit og at folk må slutte å føle seg krenka. Så selv om jeg er helt enig at det er absurd, så er det tydeligvis praksis i andre land.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 09:37   #19
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvorfor sier du at det har skjedd?

Jeg glemte linken....

https://www.ba.no/nyheter/trente-gyn.../s/1-41-290185


Saken er fra 2002.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-18, 09:48   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trener legestudenter gynekologiskeundersøkelser på pasienter i narkose?

Spørsmålet er vel mer hva som er utført, utbredelse og hvordan etisk terskel vurderes for behandling av pasienter i narkose.

At noe HAR skjedd sier lite. Det har jo også skjedd overgrep på pasienter i narkose siste tiår, men det er ikke vanlig og akseptert av den grunn.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no