Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-17, 12:53   #1
Ambivalensia
Fullverdig medlem
 
Ambivalensia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2016
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 97
Ambivalensia er litt kul
Standard

Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Jeg og poden skal ha hund - tidligst sommeren 2017 (da er poden 8 år). Vi har sett litt på dansksvensk gårdshund (som kanskje er det tryggste valget), men jeg har blitt så fryktelig sjarmert av et par dvergschnauzere jeg har møtt.

Men jeg er altså temmelig uvant med hunder. Til gjengjeld kan jeg mye om læring (betinging og den slags), og er innstilt på å lese/kurse meg godt i forkant og underveis.

MÅ man være hundevant for å få til en dvergschnauzer? Vi bor i rekkehus, og det er mange barn her, bare for å komplisere det litt. Hva er typiske nybegynnerfeil i møte med en litt krevende hund? Kan jeg ikke bare lese meg opp, da?

Ambivalensia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 13:00   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.857
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Jeg har ikke peiling altså. Men vi fikk oss en Staffordshire Bull Terrier for 1.5 år siden. De regnes visstnok ikke som nybegynnerhund. Jeg har ikke en gang brydd meg om hunder før. Men jeg synes det har gått veldig greit. Vi gikk på tre kurs fra vi fikk han til han var ca ett år, og jeg lærte veldig mye av det. Jeg tror det har mye med innstillingen man har til hundeholdet.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 13:14   #3
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Jeg har ikke erfaring med dvergschnauzere, men tenker at hvis dere har muligheter til å gå på kurs med valpen ville jeg hoppet i det. Dere må også tenke over hvor mye aktivitet dere vil kunne gi hunden dere skal ha. Også er det jo noe pelsstell vil jeg tro, det er jo noe du må ta stilling til om du er interessert i? Spennende med hund!

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 13:28   #4
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Tror ikke den er noe verre enn svensk dansk gårdshund, har hørt at de kan være litt strie. Dverg schnauzer tror jeg, med din innstilling, skal gå vel så bra.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 13:33   #5
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Veloppdragen hund er gull! Alt går bedre da. Jeg har gått på masse kurs med hunden og var i grunnen overrasket over hvor mye som ligger i teknikk og timing i forhold til å gi hunden riktig tilbakemelding i rett tid. Der er masse god hjelp og mange teknikker man kan bruke for å få bukt med en masse forskjellige problemstillinger, men de er ikke alltid helt intuitive, og man må være konsekvent.

Mitt råd er derfor å finne et godt kurs, med fokus på at det er DERE som skal bli gode hundeeiere mer enn at hunden skal lære å bli snill. Der er masse flinke hundefolk der ute, men ikke alle er like pedagogisk anlagt overfor menneskene. Man må få gjøre øvelsene selv mange ganger - og man må få tilbakemelding på en god måte.

Så det vil jeg si skiller en erfaren hundeeier fra en uerfaren. Ikke bare teorien om oppdragelsen av hunder, men ferdighetene og teknikken.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 13:45   #6
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Veloppdragen hund er gull! Alt går bedre da. Jeg har gått på masse kurs med hunden og var i grunnen overrasket over hvor mye som ligger i teknikk og timing i forhold til å gi hunden riktig tilbakemelding i rett tid. Der er masse god hjelp og mange teknikker man kan bruke for å få bukt med en masse forskjellige problemstillinger, men de er ikke alltid helt intuitive, og man må være konsekvent.

Mitt råd er derfor å finne et godt kurs, med fokus på at det er DERE som skal bli gode hundeeiere mer enn at hunden skal lære å bli snill. Der er masse flinke hundefolk der ute, men ikke alle er like pedagogisk anlagt overfor menneskene. Man må få gjøre øvelsene selv mange ganger - og man må få tilbakemelding på en god måte.

Så det vil jeg si skiller en erfaren hundeeier fra en uerfaren. Ikke bare teorien om oppdragelsen av hunder, men ferdighetene og teknikken.

Dette er jeg så enig.
Det vanskeligste er ikke å oppdra en hund men å oppdra menneskene rundt den.
Agenten, lyst til å tipse om bra kurssteder/kursholdere?

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 15:42   #7
Ambivalensia
Fullverdig medlem
 
Ambivalensia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2016
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 97
Ambivalensia er litt kul
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Takk for innspillene. Jeg må gjøre litt research når det gjelder kursholdere - tror det er flere tilbydere her.

Begynte å se litt på Bichon Havanais igjen også.. Noen med erfaring som vil synse litt? De er jo anbefalt for førstegangseiere. Jeg kan liksom ikke ha en hund som er for feminin/jålete (bare en følelsesgreie), men havaneserne blir jo stelt og klippet veldig forskjellig, ser jeg. Kanskje det er nok hund i en slik liten tass? Det viktigste for meg er at den er trygg, glad i folk og kosete. Også må den kunne bli med på fjellet, men jeg går ikke de lengste turene.

Ambivalensia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 15:52   #8
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Havanaise er perfekt, men jeg synes de blir for små. Foreldrene mine har, og den er herlig!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 15:55   #9
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Enig med Scully.

Du kan klippe en Havanais som en schnauzer.

Vi har hatt Havanais og pappa har en dverg schnauzer. Det er ikke deres første hund. Han er rolig og ikke så stri syns jeg, men han er kanskje litt utypisk. De går mye turer med ham så det er kanskje derfor han er ekstra rolig inne.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 16:51   #10
Ambivalensia
Fullverdig medlem
 
Ambivalensia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2016
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 97
Ambivalensia er litt kul
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Havanaise er perfekt, men jeg synes de blir for små. Foreldrene mine har, og den er herlig!

Med "bamseklipp" blir de mer som en hund skal være, synes jeg, men poden synes ikke noe om de uansett. Han vil ha større og mindre nusselige hunder.

Ambivalensia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 17:20   #11
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Du bør velge etter hva DU ønsker, for det er du som har hovedansvaret og som ender opp med alt når sønnen ikke gidder mer. Min yngste på 12 ønsker seg havansise, men jeg vi ha jaktlabrador og det blir jeg her i huset som blir hovedansvarlig når vi får hund.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 17:33   #12
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Dvergschnauzere er veldig fine. De kan være strie, men ikke mer enn at du klarer å oppdra en hvis du ønsker det, tenker jeg. Gå på kurs.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 18:05   #13
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 956
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Største forskjellen er at dei som er erfarne har meir bestemte meiningar om korleis andre skal oppdra sine hundar, er min erfaring. Neidajoda.

Tenker det går heilt fint eg, du kan lære masse med å lese teori, og så finner du og hunden ut av resten etterkvart. Kurs er gull! Og undersøk gjerne dei forskjellige hundeskulane, nokre bygger meir på adferdspsykologi og innlæring, og nokre meir på du-er-sjefen.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 20:18   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Mtp at sønnen din bare er 8 år ville jeg ikke skaffet for stor hund. Er det bare dere to så lurer jeg på om du har tenkt på tid, dvs tid til minst tre turer hver dag uansett om du er syk eller uke. Jeg var helt uerfaren når vi fikk vår hund som er en blanding av to raser som ikke er helt førstegangs, mens min mann hadde hatt hund i oppveksten. Etter 3,5 år så føler jeg meg erfaren på min egen hund ihvertfall. Man får gjerne veldig mange ulike gode råd, etterhvert finner man ut hva som fungere best på sin hund. Generell veldig god lydighet og innkalling er veldig viktig. Det tar ihvertfall mye tid i valpeperioden og etterhvert må man regne med ganske uinteresserte unger mht turer. Det er og det blir et voksenansvar.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 09:58   #15
Sausenebbet
Nybegynner
 
Sausenebbet sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 8
Sausenebbet har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Jeg vet ikke akkurat ang. de rasene du nevner, men jeg vil nok tro at mye kommer an på hvordan dere er også. Selv om mange raser har sine særpreg og egenskaper, så har det mye med å gjøre hvordan dere oppdrar. Jeg har hørt at Dvergschnauzere kan være litt sta og gneldrete, men ikke nødvendigvis, så lenge alle er konsekvente.

Ville i hvert fall anbefalt dere en liten/mellomstor rase. Vi fikk hund i sommer, og hun ser jeg at er litt diger for barna egentlig.
Hun er nå 9 måneder, blandingshund, og like stor som en Golden retriver nå.
Ene rasen hun har i seg er kjent for å være litt egenrådig, og det merker vi, men hun er så snill og god.
Hun er leken og vet ikke hvor sterk hun er og det skjer rett som det er uhell, hvor hun velter minstemann over ende, eller dasker poten og klorer ansikt i lek.
Utfordringen min er vel at ungene rett som det er ikke følger det vi har bestemt skal være reglene, så derfor utnytter hunden dette og jeg føler det ofte tar litt mer tid enn nødvendig med oppdragelsen.


Uansett hva dere velger, så gå på kurs og sett dere godt inn i hundens signaler og vær konsekvent.
Jeg tror det vil gå bra.

Sausenebbet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 10:59   #16
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Fortell oppdretter hva du er ute etter så kan oppdretteren velge riktig valp til akkurat dere.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 12:34   #17
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Jeg tror forskjellen mellom en erfaren hundeeier og en som skal ha sin første hund, mye ligger i hva de forventer seg. En erfaren vet litt mer om hva det vil si å ha en hund i hus, hva de skal se etter når de skal ha ny hund, hvilke oppdrettere det er greit å styre unna og ikke minst er de oftere klar over hva de skal klarer med når det gjelder hund. Det er forsåvidt bare å ta en titt på finn.no og se hvor mange hunder som omplasseres/selges. Nokså typisk er hannhunder som kommer i sin andre pubertet og eier ikke innså hva som bor i hunden og dermed ikke tar høyde for det på forhånd.
Et par eksempler:
- Jeg har hatt noen hunder nå, og jeg kjenner meg selv godt nok tiø å vite at jeg ikke skal ha border collie. De krever mer mental trening enn det jeg gidder jobbe med en hund. Jeg skal ikke ha cairnterrier fra oppdretter sånn eller sånn - fordi jeg synes ikke de gir valpekjøperne noen god oppfølging eller fordi jeg synes de har for stor avl på hundene sine.
- Den ene oppdretteren jeg kjenner og er venner med, har bestemt seg for å satse videre i hundesporten de holder på med. Hundene de konkurrerer med akkurat nå er såpass gamle snart at de pensjoneres. Ny rase når de skal ha ny hund: Border collie. Fordi det er en annen størrelse og fordi de trener hver dag, og fordi de også vil prøve seg på sauegjeting.

...ble det svar på det du lurte på? For meg er det i alle fall det som skiller en erfaren hundeeier fra en fersk en. Men alle er jo ferske en gang, med mindre de har vokst opp i en hundeflokk. Og dersom du har god kontakt med oppdretter og finner gode steder å gå på kurs (både valpekurs og videre) så tror jeg du klarer greit både en dvergschnauzer eller en gårdshund.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-17, 12:57   #18
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skiller en erfaren hundeeier fra en nybegynner?

Erfarne hundeeiere er gjerne ikke like nyfrelste i en eller annen oppdragerfilosofi som nybegynnere. (Eller de er enda mye verre. )

Selv synes jeg store hunder gjerne er både roligere og lettere å håndtere enn små hunder. Det eneste er at de ikke er noe å gå tur alene med for unge barn hvis de er sterke nok til å dra ungen med seg, evt stikke av, men så er jeg ikke noen fan av at barn går tur med hund alene uansett.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no